نیچ مارکتینگ یعنی چه؟

  • تاریخ انتشار

    07 خرداد ، 1402

  • دسته بندی برندینگ

همیشه این جمله را شنیده ایم که تاریخ بهترین معلم بوده و خواهد بود. این در دنیای کسب و کار هم صدق می کند. درس گرفتن از مسیر پیموده شده توسط سایر کمپانی ها و کسب و کارهای موفق می تواند به ما کمک کند همان مسیر را در نصف زمان سپری شده توسط آنان طی کنیم. در همین راستا یکی از مهمترین اقدامات هر شخصی که میخواهد کسب و کارش را به تازگی شروع کند، نیچ مارکتینگ می باشد که به آن گاها نیش مارکتینگ یا تمرکز بر گوشه بازار هم گفته می شود.

بطور مثال شما ارزشمندترین کمپانی های حال حاضر دنیا مانند اپل و آمازون را بررسی کنید. آیا این شرکت ها در همان روزهای ابتدایی تاسیس تمامی محصولات و خدمات امروزی خود را ارائه می دادند؟ خیر. اپل فقط بر تولید کامپیوتر شخصی برای مصرف کننده های عادی تمرکز داشت. آمازون سعی داشت فروش کتاب را وارد دنیای اینترنت کند. نیچ مارکتینگ در اصل می گوید به جای تمرکز بر کل بازار بر گوشه یا بخشی تمرکز داشته باش که بهتر بر آن تسلط داری و یا رقبای اصلی بازار در آن چندان قوی نیستند. در این مقاله قصد داریم شما را با صفرتاصد این موضوع آشنا کنیم و استراتژی های نیچ مارکتینگ را به شما یاد دهیم.

 

شما میتوانید برندینگ خود را به تیم متخصص آی دیزاین بسپارید

 

مفهوم نیش (نیچ) مارکتینگ

امروزه در بازار ایران نیچ مارکتینگ را با نام هایی مانند نیش مارکتینگ، بازاریابی جاویژه یا بازاریابی گوشه ای و یا رفتن به سراغ کنج بازار هم می شناند. مفهوم نیش مارکتینگ اینطور بیان می شود که در زمانی که استارت کسب و کار خود را در حوزه ای می زنید، بر تمامی بخش هایی که رقبای اصلی در آنها مشغول فعالیت هستند، تمرکز نکنید. بجای آن بر یک بخش تخصصی بازار تمرکز نمایید و در آن به نتیجه برسید. بعد کم کم تجارت خود را توسعه دهید.

مثلا شما میخواهید در حوزه فروش موبایل مشغول به کار شوید. در ابتدا شاید سرمایه راه اندازی کسب و کار و هزینه های اولیه اجازه ندهد بتوانید هم تعداد زیادی موبایل خریداری نمایید. و هم در حوزه لوازم جانبی موبایل فعالیت داشته باشید. بنابراین بهترین کار این است که ابتدا شروع به فعالیت در حوزه فروش لوازم جانبی موبایل نموده و وقتی کسب و کارتان به درآمد خوب رسید، کم کم فروش موبایل و یا تعمیرات و غیره را به آن اضافه نمود.

ویژگی های نیچ مارکتینگ

اما نیچ مارکتینگ چه ویژگی هایی دارد و چطور میتوان در آن به کسب درآمد رسید؟ در این بخش به بررسی آن خواهیم پرداخت.

1.     در نیچ مارکتینگ بر یک محصول خاص، یا منطقه خاص و حتی سن خاصی از مخاطب تمرکز می شود.

یکی از اصلی ترین ویژگی های نیچ مارکتینگ این است که بطور مثال بجای برآورده کردن کل نیاز کشور بر یک استان و یا حتی شهر بخصوصی در ابتدا تمرکز می شود. بعد از نتیجه بخش بودن طرح بر استان های وشهرهای دیگر تمرکز می شود.

2.     برای موفقیت در نیچ مارکتینگ باید بر حوزه ای تمرکز کنید که در آن تخصص دارید.

چون در این استراتژی کسب و کار شما بر یک گوشه خاصی از تجارت تمرکز می کنید، بنابراین باید حوزه ای را انتخاب کنید که در آن یا رقیب ها خیلی تخصصی عمل نمی کنند و یا خودتان مهارت بسیار بالایی در آن دارید. تا بتوانید شروع خوبی داشته باشید.

استراتژی نیش مارکتینگ

اما احتمالا این سوال برای شما پیش آید که چطور از استراتژی نیچ مارکتینگ برای موفقیت استفاده کنیم. ما در این بخش به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

·       نیازهای اصلی مخاطبان بازار را بشناسید

امروزه این اصل در بازار ثابت شده است که تولید چندان اهمیت ندارد. این فروش است که اهمیت ویژه ای دارد. امروزه همه میتوانند تولید کننده باشند. اما چیزی که اهمیت دارد این است که چه کسی می تواند بفروشد. بطور مثال شاید صدها برند تولید کننده موبایل در سراسر جهان وجود داشته باشند. اما نکته مهم این است که بازیگران اصلی این بازار اپل، سامسونگ و شیائومی هستند. بنابراین در اولین قدم باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و خواهان چه محصولی می باشند که با تولید آن بتوانید آن را بفروشید.

در اصل شناخت اصلی مخاطبان در نیچ مارکتینگ به شما کمک میکند از صرف هزینه اضافی برای محصولی که در بازار هیچ خواهانی ندارد، دوری کنید.

·       به ارزیابی رقبای خود در بازار بپردازید.

دومین کاری که باید در نیش یا نیچ مارکتینگ انجام دهید این است که رقبای خود و محصولی که تولید میکنند را بشناسید. در اصل شما با این کار خواهید فهمید که محصول تولید آنها در حوزه کاری شما داری چه امکانات و چه کیفیتی می باشد. بعد باید محصول و یا خدماتی را وارد بازار کنید که یک سروگردن از آنها بالاتر باشد. و این کار زمانی میسر خواهد شد که رقبای خود را شناسایی کنید و محصولات تولید آنها را ارزیابی کرده و بهترین محصول ممکن را تولید نمایید.

·       بهترین استراتژی فروش را در نیچ مارکتینگ در نظر بگیرید.

قدم بعدی شما این خواهد بود که محصول تولیدی خود را به بهترین شکل ممکن تبلیغ و به فروش برسانید. در این حوزه هم باید کمی هوشمندانه قدم بردارید. بطور مثال باید بدانید که مخاطبان شما بیشتر وقت خود را در کجا سپری میکنند. آیا زمان خود را بیشتر در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام یا یوتیوب می گذرانند و یا در دنیای بیرون درگیر فعالیت هستند. این کار به شما کمک خواهد کرد تبلیغات زود بازده و موثری را در این زمینه انجام دهید. بنابراین وقتی مخاطبان هدف شما در نیچ مارکتینگ نوجوان ها و جوان ها باشند، تبلیغات بر بستر اینستاگرام بسیار موثر خواهد بود.

·       برندسازی کنید

در نهایت مردم همیشه وفادار یک برند باکیفیت و با اصالت خواهند بود. شما باید بعد از طی کردن قدم هایی که در بالا ذکر کردیم، به فکر برندسازی باشید. تا شما را در ذهن و خاطره خود نگه دارند. برندسازی خوب شما باعث خواهد شد قدم های آینده خود را بهتر و محکم تر بردارید. بطور مثال برند معتبری مانند اپل چون به تولید محصولات باکیفیت شهرت دارد، وقتی محصول جدیدی را هم تولید نماید، همه قبل از استفاده آن را محصولی با کیفیت می دانند. در کشور ما برندهایی مانند دیجی کالا و یا اسنپ هم چنین کاری انجام داده اند و با برندسازی خوب در ذهن مخاطبان خود جای گرفته اند.

معنی نیچ در اینستاگرام

اما یکی از بزرگترین پلتفرم های حال حاضر در کشور ما برای صاحبان کسب و کار اینستاگرام می باشد. در این شبکه اجتماعی هر کسب و کاری در حال تبلیغ و ارتباط با مشتریان حوزه خود می باشد. فعالیت در اینستاگرام هم باید بصورت نیش مارکتینگ صورت گیرد. به این صورت که قرار نیست هزار محصول برای تبلیغ داشته باشید و به 80 میلیون نفر ایرانی بفروشید. گاهی وقت ها کسب و کارهایی با داشتن یک دهم محصولات فروشگاه های با تعداد محصولات بالا به اندازه آنها فروش دارند. همینطور پیج های اختصاصی در اینستاگرام هستند که با تمرکز بر یک حوزه خاص مشتری های خاص و خواهان آن محصول را به راحتی به سمت خود می کشانند. بنابراین در اینستاگرام اول تخصص خود را مشخص نموده و دقیقا بر آن متمرکز شوید. مطمئن باشید پشتکار و ادامه دادن شما در نهایت موجب موفقیت شما در آن حوزه خواهد شد.

 

کلام پایانی

مفهوم نیش یا نیچ مارکتینگ امروزه در سراسر دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است. کسب و کارهای نوپا به جای صرف هزینه های زیاد و فعالیت در چندین حوزه بهتر است در ابتدا بر یک حوزه تخصصی که در آن مهارت دارند تمرکز کرده و با کسب نتایج خوب و سود در آن حوزه کم کم به سمت سایر حوزه ها بروند. این استراتژی در همه حوزه های کسب و کار و حتی فعالیت در دنیای اینترنت نتیجه بخش است. امیدواریم مطالب ذکر شده در این بخش برای شما مفید بوده. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.


سوالات متداول

نیچ یا نیش مارکتینگ، روشی است که در آن شما به جای تمرکز بر بازار کلی و جمعیت گسترده، روی یک نیش خاص از مشتریان تمرکز می‌کنید. این به شما امکان می‌دهد تا با رفع نیازهای ویژه و خاص مشتریان در این بخش، رقابتی کمتر را تجربه و به عنوان یک رهبر در بازار خاص خود شناخته شوید. اهمیت نیچ مارکتینگ در این است که به شما اجازه می‌دهد با تمرکز بر مخاطبان هدف خاص، بهبود استراتژی بازاریابی خود را انجام داده و در نتیجه موفقیت بیشتری در بازاریابی و فروش داشته باشید.
برای شناسایی یک نیچ، شما می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید: ابتدا به بررسی دقیق بازار و تمرکز بر نقاط ضعف رقبا و نیازهای خاص مشتریانی که توسط آنها تامین نشده است بپردازید. سپس مشتریان هدف خود را پیدا کرده و بر رفع نیازهای آنها به بهترین شکل ممکن تمرکز کنید.
ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید
نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *