برندینگ


برندسازی و مشاوره برندینگ

 

 

برندینگ چیست؟ آیا تا به حال به موضوع برندینگ و یا برند سازی توجه کرده اید؟ مسلما زمانی که برای این کار اقدام می کنید، حس می کنید با فضایی بی انتها و سرشار از اطلاعات جدید روبرو هستید که نمی توانید به سادگی آن را هضم کنید. برای رفع این مشکل ما سعی کرده ایم تا جایی که امکان دارد، موضوع برندینگ و تمامی مواردی که به این حوزه ربط پیدا می کنند را برای شما توصیه دهیم. با در نظر گرفتن این اطلاعات می توانید به راحتی مسئله را برای خودتان دسته بندی کرده و درک بهتری از آن پیدا کنید. فراموش نکنید که استفاده از روش های مربوط به برند سازی می تواند بهترین گزینه برای شما باشد تا بتوانید کسب و کار خودتان را در دنیای تجارت به شکل و گونه ای دیگر معرفی کنید.

 

 

برندینگ چیست؟

اولین سوال و نکته ای که در خصوص برندینگ باید بدانید این است که به طور کلی برندینگ چیست و چه کاربردی می تواند داشته باشد. اهمیت برندینگ، استانداردها و استراتژی هایی که در برند سازی اهمیت پیدا می کنند و مسائلی از این قبیل می توانند بر روی کسب و کار شما تاثیر به سزایی داشته باشند. بنابراین نباید به هیچ وجه این مسئله را با سهل انگاری در نظر بگیرید.

به طور کلی برندینگ و یا برند سازی به مجموعه فعالیت ها و استراتژی هایی گفته می شود که برای آگاه کردن مخاطبان از برند مورد نظر و همچنین برای تقویت کردن جایگاه برندی که وجود دارد، انجام می شود. معمولا برندها و در پی آن برندسازی های صورت گرفته برای معرفی کردن یک شخص، محصول، شرکت، خدمات و یا حتی یک نقطه جغرافیایی انتخاب می شوند.

برندینگ

اهمیت برندینگ

اما دلایلی که سبب می شوند برندینگ اهمیت پیدا کند، شامل چه مواردی می شوند؟ اگر دلایل این موضوع را بدانید، قطعا می توانید به شکل بهتر و ساده تری موضوع برندینگ را در ذهن خود حل کنید و از آن استفاده نمایید. در ادامه مهم ترین دلایلی که سبب اهمیت پیدا کردن برندینگ می شوند را بیان کرده ایم.

 

تعیین سطح انتظارات مشتریان

اولین مورد در خصوص آن است که با برند سازی می توانید سطح توقعات مشتریان را تعیین کنید. در حقیقت با این کار می توانید به مشتریان خود بفهمانید که تا چه حد می توانند از شما و از کسب و کاری که دارید، توقع داشته باشند. هر قدر میزان توقع پایین تر باشد، امکان آن که برند سازی شما نیز ضعیف تر بوده باشد، وجود دارد. در حقیقت مشتریان از کسانی که برند سازی های قوی دارند، انتظارات بیشتری نیز دارند. به همین دلیل نیز گفته می شود که نوع برند سازی شما می تواند سطح توقعات مشتریان را تعیین کند.

 

تمایز از رقبا

امروزه در هر حوزه کسب و کاری که وارد شوید، مسلما هزاران و یا حتی میلیون ها رقیب دارید. این مسئله سبب می شود تا شما از همان ابتدای کار احساس ناراحتی و استرس داشته باشید که ممکن است نتوانید به خوبی در حوزه کاری خود کار کنید. اما یکی از مواردی که سبب اهمیت برند سازی می شود آن است که می توانید با این کار از رقبای خود تمایز پیدا کنید و به همین دلیل نیز می توانید به سادگی و به راحتی خودتان را به شکل بهتر و بیشتری در بازار معرفی نمایید.

 

معرفی واضح و شفاف برند

برندینگ می تواند کاری کند که برند شما به شکل واضح و شفافی به جامعه تجاری و مشتریان بالقوه و بالفعل معرفی شود. گاهی اوقات ممکن است بنا به دلایل کوچک و بزرگ، برند و کسب و کاری که دارید به شکل درستی معرفی نشده باشد و همین مسئله یا توقعات نابجا را ایجاد کرده و یا آن که سبب بروز مشکلات زیادی شود. اما برند سازی می تواند از این اتفاقات جلوگیری کرده و زمان و هزینه های شما را ذخیره نماید.

 

افزایش ارزش کسب و کار

بالا رفتن ارزش کسب و کار یکی از موارد بسیار مهمی است که باید در نظر بگیرید. زمانی که برندینگ را به شکل صحیح و درستی پیش برده باشید، می توانیم بگوییم که ارزش کسب و کار خود را نیز بالاتر برده و ارتقا داده اید. به همین خاطر نیز می گوییم که برندینگ می تواند سبب شود تا سهام شما ارزش بیشتری پیدا کند.

 

کمک به پیروزی در رقابت ها

برندینگ سبب می شود تا بتوانید در رقابت های مالی که دارید، پیروز شوید. در حقیقت هر قدر برند سازی خود را به شکل بهتر و مناسب تری انجام داده باشید، در مراحل رقابتی که با دیگر رقبای خود دارید، راحت تر می توانید برنده شده و مشتریان را به سمت خود بکشانید.

 

افزایش ارزش سهام

ارزش سهام ها، دارایی های ناملموس و... که مربوط به صاحبان یک شرکت خاص می شوند، می توانند با برندینگ مناسب و اصولی ارتقا و افزایش پیدا کنند. این کار می تواند هم برای شرکت و هم برای صاحبان آن اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. بنابراین نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت باشید.

 

جذب مشتریان بیشتر

مشتریان در هر صنف و کسب و کاری به دو دسته مشتریان بالقوه و بالفعل تقسیم بندی می شوند. مشتریان بالقوه افرادی هستند که هنوز مشتری شما محسوب نمی شوند اما می توانند باشند. مشتریان بالفعل نیز مشتریانی هستند که در حال حاضر در ارتباط با شما بوده و از خدمات و یا محصولاتی که ارائه می کنید، استفاده می کنند. این موضوع سبب می شود تا اهمیت برند سازی برایتان بیشتر مشخص شود. اولا آن که برندینگ می تواند باعث شود تا هم مشتریان کنونی خود را حفظ کنید و هم مشتریان دیگر را حذب نمایید.

 

تضمین فروش

هر شرکتی که در حال فعالیت در بازارهای تجاری است، یا در حال فروش محصول می باشد و یا خدماتی را ارائه می دهد. زمانی که برندینگ قوی و اصولی را اجرا کنید، متوجه می شوید که میزان فروش شما و همچنین میزان خدماتی که به دیگران ارائه می کنید، بسیار افزایش پیدا کرده است. نه تنها افزایش فروش، بلکه تضمین فروش و ثبات در ارائه خدمات را نیز در پی برند سازی های اصولی خواهید دید.

 

افزایش اعتبار برند

زمانی که برندینگ به صورت درست و اصولی اجرا شود، می توانید متوجه شوید که اعتبار برند در نزد مشتریان نیز بسیار بالاتر رفته است. مسلما هر قدر میزان اعتبار برند بیشتر باشد، میزان تمایل مشتریان به خرید از شما و یا استفاده از خدمات شما نیز بیشتر خواهد شد.

 

افزایش رضایت و افتخار کارکنان

در یک فعالیت تجاری، مشتریان نیمی از ماجرا را تشکیل می دهند، نیمه دیگر ماجرا مربوط به کارکنان یک امور تجاری می شود. در حقیقت می توانیم بگوییم که کارکنان و پرسنل نیز به اندازه مشتریان اهمیت دارند. زمانی که برند سازی را به شکل درست و اصولی بتوانید اجرا کنید، متوجه می شوید که حتی کارکنان نیز از شما رضایت بالایی دارند و به همین خاطر نیز عملکرد بهتری را از خود در حین کار نشان می دهند.

زمانی که برند سازی به شکل اصولی انجام شود، برند می تواند بسیار معروف شود. تصور کنید در شرکت گوگل مشغول به کار هستید و حقوقی که دریافت می کنید نیز x است. حالا یک برند کمتر شناخته شده و گمنام به شما پیشنهاد کار با حقوق x+2 را می دهد. با این که حقوق کار دوم بیشتر است، شما کدام یک را ترجیح می دهید؟ بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا با حقوق کمتر در همان شرکت گوگل کار کنند که معروف تر می باشد. این موضوع نتیجه برندینگ صحیح و اصولی است.

 

 

برندینگ شخصی

برندینگ شخصی که با نام برندسازی شخصی نیز شناخته می شود در حقیقت مربوط به آن است که یک شخص، سازمان و یا گروهی برند سازی می شود. برای این کار لازم است تا هویت، اعتبار و شهرت آن فرد و یا گروه به طور کامل حفظ شود. اگر بخواهیم بهتر توضیح دهیم، می توانیم بگوییم که در برندینگ شخصی شما باید خودتان و یا گروهی که دارید را یک محصول در نظر بگیرید و سپس به معرفی این محصول بپردازید.

زمانی که این کار را به درستی انجام دهید، در حقیقت از خودتان یک میراث و یادگار به جا گذاشته اید. این میراث و یادگار می تواند تا سالیان سال و حتی پس از نبود شما نیز باقی بماند و مسلما این اتفاق در نتیجه برند سازی مناسبی است که صورت گرفته است.

 

 

پرسونال برندینگ

حتما شما نیز کلمه ای تحت عنوان پرسونال برندینگ را شنیده اید. پرسونال برندینگ نام و در واقع ترجمه انگلیسی از همان برند سازی شخصی است. بنابراین می توانیم بگوییم که هیچ تفاوتی بین این دو مورد وجود ندارد. دلایلی که سبب می شوند پرسونال برندینگ در بین دیگر برندها اهمیت داشته باشند، آن است که این کار سبب می شود تا فرد، سازمان و یا گروهی که وجود دارد دارای اعتبار شده و بتواند به خوبی از دیگر رقبای خود پیشی بگیرید.

ویژگی و دلیل مهم بعدی برای فرصت هایی است که ایجاد می شود. در پی انجام پرسونال برندینگ متوجه می شوید که فرصت های زیادی را برای پیشرفت های مختلف خواهید داشت. مخاطبان می توانند با توجه به برند سازی مناسب، اعتماد بیشتری به شما داشته باشند.

 

مشاوره برندینگ

مشاوره ای که در برندینگ می تواند اجرا شود، اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولا برند سازی یکی از مسائل و مواردی است که باید حتما توسط افراد ماهر و با تجربه صورت گیرد. در حقیقت کسی می تواند به شما کمک کند که یا خودش قبلا برند سازی را انجام داده است و یا آن که توانسته است به وسیله مسائل تئوریک و آکادمی این کار را آموزش ببیند. به همین دلیل نیز بهتر است حتما از کمک ها و خدمات موسساتی استفاده کنید که در این زمینه دارای مهارت بالایی هستند. 

 

 

استراتژی برندینگ

استراتژی هایی که برندینگ را می تواند به هدف برساند می تواند متفاوت باشند. اما اگر این استراتژی ها و گام ها به صورت مرحله به مرحله و درست پیش روند، می توانند نتیجه بسیار مناسبی داشته باشند.

 

  • طراحی کردن لوگو حرفه ای
  • نوشتن و ایجاد کردن پیام تجاری
  • قابل دید بودن نام برند ا هر 360 درجه
  • خلق کردن و ایجاد صدای برند
  • ایجاد تگ لاین های برند سازی
  • متناسب سازی عناصر بازاریابی
  • داشتن صداقت با مشتری
  • داشتن ثبات در عملکرد

 

 

طراحی لوگو و برندینگ

برندینگ یا همان برند سازی اهمیت بسیار زیادی دارد. اما همپای اهمیت برندینگ می توانیم به اهمیت طراحی لوگو نیز اشاره کنیم. برند سازی مناسب زمانی می تواند صورت گیرد که شما لوگوی مناسبی داشته باشید. در حقیقت می توانیم بگوییم که برند سازی شما باید در پی طراحی لوگوی شما باشد.

ابتدا باید با توجه به حوزه ای که در آن فعالیت می کنید، لوگوی مورد نظر خود را طراحی کنید. زمانی که از بابت مناسب بودن طرح، نوع و همچنین رنگ لوگو مطمئن شدید، می توانید عملیات برندینگ را آغاز کرده و متناسب با نوع لوگویی که دارید، برند سازی کنید.

 

 

برندینگ و تبلیغات

برندینگ و تبلیغات همچون دو پارویی هستند که در یک قایق قرار گرفته اند. نمی توانید قایق را با استفاده از یک پارو در یک جهت مستقیم و درست هدایت کنید. به همین خاطر نیز گفته می شود که برند سازی باید با حمایت تبلیغات انجام شود و تبلیغات نیز برای بقای برندینگ ایجاد می گردد. اگر تبلیغات درستی نداشته باشید، برند سازی شما نیز بسیار ضعیف عمل خواهد کرد. بنابراین این موضوع را به هیچ وجه فراموش نکنید که این دو مورد در کنار یکدیگر می توانند خوب عمل کنند.

روش های مختلفی برای تبلیغات و برندینگ وجود دارد. تبلیغات دهان به دهان، تبلیغات با استفاده از محصولات هدیه که لوگو شرکت را دارند، جشنواره ها و تخفیف ها، قرعه کشی ها و... همگی می توانند از جمله روش های مناسب و اصولی برای این کار باشند که کمک زیادی به دیده شدن برند شما خواهند کرد.

 

جمع بندی

آن چیزی که در خصوص برندینگ در طول این مقاله مطرح شد، به شما کمک می کند تا اگر کسب و کاری را به تازگی راه اندازی کرده اید، بتوانید آن را هرچه بهتر و بیشتر ارتقا داده و توسعه بخشید. معمولا برای آن که بتوانید یک برند سازی خوب را تجربه کنید، لازم است تا حتما از کمک ها و صحبت های مشاورانی که در این زمینه در حال فعالیت هستند، استفاده نمایید. مشاوران می توانند بهترین گزینه ها را با توجه به شرایط کسب و کار شما معرفی کنند و به همین دلیل نیز گفته می شود که مشاور خوب می تواند اهمیت زیادی در روند پیشرفت شما داشته باشد. اما سعی کنید تا در ابتدا یک مشاور مطمئن، باتجربه و مجرب را در جهت پیشرفت خود انتخاب کنید.