مهارت های نرم شامل چه مهارت هایی هستند

  • تاریخ انتشار

    14 بهمن ، 1402

  • دسته بندی طراحی

مهارت های نرم یا همان Soft Skill از جمله مهارت هایی است که مربوط به خلق و خوی و باطن افراد می شود. در واقع داشتن مهارت نرم در هر کاری جدا از داشتن تخصص و مهارت مختص مربوط به آن کار، بسیار حائز اهمیت است. برای مثال یک جوشکاری که تخصص و مهارت زیادی در این کار دارد ولی روحیه تیمی و یا مدیریت زمان کار خود را نداشته باشد در کار موفق نخواهد بود. در گذشته مهارت های فنی و تخصصی یکی از معیار های اساسی و اثر گذار در محیط کار محسوب می شد.

در حال حاضر با مکانیزه و رباتیک شدن بیشتر کارهای فنی در کنار مهارت های خاص یا سخت، به مهارت هایی نیاز است که به بُعد انسانی و شخصیت فردی بر می گردد. که شامل؛ تفکر خلاقانه، حل تعارض، مدیریت زمان، شبکه سازی، کارتیمی و یا گروهی، تعاملات و روابط انسانی و... می باشد. در سال های اخیر علاقه به داشتن مهارت های نرم بسیار بالا رفته است به گونه ای که امروز هر کسی وضعیت بهتری در این زمینه داشته باشد گزینه خوبی برای استخدام خواهد بود.

مهارت های نرم در محیط کار

مهارت های سخت یا همان مهارت های فنی، در فرآیند تحصیل در دانشگاه ها یا آموزشگاه ها تدریس و آموزش داده می شود. ولی در مقابل مهارت های نرم یک مهارت غیر فنی و کاملاً درونی است و در موقع برخورد با چالش ها و مسائل مختلف کاری مشخص می شود. امروزه بسیاری از کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که در کنار داشتن مهارت های فنی، مهارت های نرم داشته باشند. چرا که دانش و تخصص در طول زمان قابل یادگیری است و ممکن است هر کسی آن را داشته باشد.

 

مهارت های نرم در محیط کار

در مقابل مهارت های نرم یک امر کاملاً شخصی است و آنچه باعث مزیت و تفاوت افراد در داشتن تخصص می شود همین مهارت های نرم است. تجریه ثابت کرده است چنین افرادی در کار خود موفق بوده و بهتر با محیط کاری خود سازگاری پیدا می کنند. امروزه در بسیاری از آکاهی های استخدام شاهد این هستیم که علاوه بر خواستن مهارت های فنی به داشتن روحیه تیمی، اخلاق مداری و... تأکید می شود به خصوص در محیط های کاری که ارباب رجوع دارند برخورد صحیح و مودبانه لازمه داشتن مهارت های نرم است.

لیست مهارت های نرم

مهارت های نرم طیف وسیعی از مهارت های شخصی و ذاتی را شامل می شود که لیست کردن آن ها بسیار سخت است. ولی به منظور شناخت و اطلاعات کافی در مورد مهارت های نرم در این قسمت از مقاله به بیان مهم ترین آن ها پرداخته ایم که عبارتند از:

مهارت های ارتباطی: توانایی ارتباط، برقراری تعامل و صحبت با مشتری و یا همکاران همچنین ابراز ایده در مورد یک پروژه، در موقعیت ها و شرایط مختلف برای جلب نظر مخاطبان، همدلی، مهارت سخنرانی در جمع از ملزومات این مهارت است.

حل مسئله: کارفرمایان بیشتر به کارمندانی نیاز دارند که در موقع بروز مشکل و ایجاد شدن مسئله ای، به سرعت به تحلیل و بررسی پرداخته و سعی در حل و رفع کردن آن با اتخاد تدابیر و تصمیمات خلاقانه باشند. بنابراین کار کردن گروهی برای حل مسئله و داشتن تفکر انتقادی از جمله مهارت های نرم است.

خلاقیت: داشتن مهارت های سخت و فنی در کنار خلاقیت و نوآوری در بهبود و عملکرد کار موثر خواهد بود. بنابراین کارکنان خلاق با آزمایش گری و یاد گرفتن از دیگران، سعی در کشف و نوآوری روش های جدید برای رونق کسب و کار مربوطه خواهند بود.

سازگار شدن: مشارکت در کارهای گروهی و محیط کار، سازگاری با تغییرات ابزار های کاری یا روش کار، صبر و حوصله همچنین خوش بین بودن به آینده و سختی کار، در کنار داشتن تخصص در محیط کار بسیار مهم است.

اخلاق کاری: بسیاری از کارفرمایان ترجیح می دهند با کسانی همکاری کنند که برای انجام کار اشتیاق به خرج می دهند. در واقع برای یادگرفتن و یا انجام دادن کار انگیزه داشته باشند. صداقت کاری، توجه به جزئیات، داشتن پشت کار، مدیریت زمان از جمله مهارت های نرمی است که انتظار می رود در کنار تخصص به کارگرفته شود.

کتاب مهارت های نرم

کارمندان جوان و افرادی که به تازگی استخدام شده اند علی رغم داشتن دانش فنی و تخصصی در حرفه مربوطه، از مهارت نرم ضعیفی برخوردار هستند. به گونه ای که در تعامل با همکاران، در حل مسئله و تعارض، عملکرد ضعیفی از خود نشان می دهند. این ممکن است شکاف بزرگی را در مجموعه ای که مشغول هستند ایجاد کرده و نظم سیستم را به هم بزند. معمولاً مهارت های نرم در درون و شخصیت همه ی افراد وجود دارد ولی نیاز به کشف و ارتقاء آن متناسب با نیاز شغلی دارد.

 

کتاب مهارت های نرم

بنابراین می توان با تهیه کردن منابع معتبر در مورد مهارت های نرم به آموزش و یاد گرفتن پرداخت. با توجه به پیشرفت های جامع بشری و گسترش ارتباطات نیاز داشتن به مهارت های نرم بیش از پیش احساس می شود به همین منظور کتاب های زیادی در مورد مهارت های نرم تدوین شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت www.idgn.ir مراجعه کرده و از مشاورین این مجموعه راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

آموزش مهارت های نرم

 

آموزش مهارت های نرم

مهارت های سخت همانطور که گفتیم قابل یادگیری و آموزش دیدن می باشد و در طول سال می توان با مطالعه و رفتن به هنرستان های مربوطه و یا به صورت تجربی با کار کردن می توان مهارت و تخصص لازم در حرفه خاصی را کسب کرد. ولی مهارت های نرم یک امر دورنی و شخصی است و یاد گرفتن و آموزش دیدن آن ها سخت و دشوار است و مهم تر از همه میزان مهارت های نرم در شخص قابل اندازه گیری و ارزیابی نیست. به هر حال برای تقویت و آموزش دیدن ابتدا باید مهارت های نرمی را که در شخصیت و درون فرد وجود دارد آن را کشف کند. و آن دسته از مهارت های نرمی هم که در کسب و کاری خاصی به آن نیاز است از جمله وقت شناسی، کارگروهی، حل اختلاف یا سخنرانی کردن می تواند با مطالعه کتاب در این حوزه و تمرین کردن در محیط کار و منزل آن را تقویت و ارتقاء دهد.

مهارت های نرم در رزومه

 

مهارت های نرم در رزومه

وقتی برای شغل یا آگهی استخدام درخواست همکاری می دهید در کنار مهارت فنی و تخصصی مربوط به آن کار، تمام مهارت های نرمی که دارید در ذهن خود لیست کرده و آن را در رزومه خود برجسته کنید. در واقع مهارت هایی که با شغلی که درخواست داده اید تناسب داشته باشد می توانید آن را به بخش مهارت اضافه کنید. همچنین می توانید برای اثبات داشتن مهارت نرم خاص، در قسمت توضیحات با ارئه شواهد و یا دلایلی آن را بیان کنید. اگر چنانچه به مصاحبه دعوت شدید می توانید با حضور به موقع در تایم گفته شده و برخورد های مودبانه و سعی در ایجاد تعاملات صمیمانه، گوش دادن به صحبت های مصاحبه کننده بر داشتن مهارت های نرم مهر تأیید بزنید.

مهارت های نرم برای دانش آموزان

امروزه مهارت های نرم جایگاه ویژه ای در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد به همین دلیل باید از همان دوران کودکی و مدرسه همراه با راهکار هایی برای تقویت این مهارت توسط خانواده، مدیر مدرسه و معلم آموزش داده شود. معلم می تواند برای ارتقاء این مهارت در دانش آموزان، آن ها را به گوش دادن در موقع تدریس و یا موقع صحبت کردن تشویق کند. همچنین می تواند مسئله ای را در کلاس مطرح کرده و به دانش آموزان اجازه مشارکت در بحث و یافتن راه حلی برای حل مسئله و یا تعارض بدهد.

 

مهارت های نرم برای دانش آموزان

وقت شناسی حضور به موقع در مدرسه و کلاس را یادآوری کرده و زمینه را برای خلاقیت، نوآوری، آزمایش و ریسک کردن آن ها فراهم کند. موضوعی را در کلاس مطرح کرده و از دانش آموزان بخواهد که در این رابطه به تحقیق و بررسی پرداخته و در کلاس کنفرانس دهند تا زمینه را برای افزایش اعتماد به نفس آن ها، نحوه سخنرانی و پاسخ دادن به سوالات دیگر دانش آموزان و معلم را یادگرفته بدین ترتیب مهارت های نرم را آموزش ببینند.

ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید
نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *