ویدئو مارکتینگ چیست ؟

  • تاریخ انتشار

    30 آبان ، 1402

  • دسته بندی برندینگ

با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد شبکه های اجتماعی، بازاریابی برای کسب و کارها آسان تر و مقرون به صرفه تر شده است. همچنین به خاطر مشغله های زیاد روزمره زندگی، افراد فرصت مطالعه کردن محتواهای متنی را ندارند به همین دلیل ترجیح می دهند با مشاهده ویدئوهای چند ثانیه ای اطلاعات کافی را در مورد ایده یا برند خاصی به دست آوردند. ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی در فضای مجازی به یکی از مهم ترین استراتژی های کسب و کار در معرفی آن تبدیل شده است که نقش به سزایی در افزایش فروش، بازگشت سرمایه و جذب مخاطبان هدف دارد. ما در این مقاله سعی کرده ایم به معرفی ویدئو مارکتینگ و انواع آن بپردازیم لطفا با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید : طراحی تجربه مشتری در حوزه برندینگ که از مهم ترین و تاثیرگذار ترین حوزه ها در دنیای اخیر است.

ویدئو مارکتینگ چیست؟

ویدئو-مارکتینگ

 

ویدئو مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی به صورت معرفی کسب و کار و برند محصول در فضای مجازی است. یکی از روش های متداول امروزی به منظور افزایش فروش و جذب مخاطب، ویدئویی از مشخصات محصول، نوع و ویژگی های آن منتشر می شود تا کاربران با مشاهده آن، اطلاعاتی از آن محصول داشته باشند و در صورت رغبت به خرید آن، از طریق آدرس معرفی شده به صورت حضوری یا آنلاین اقدام کنند. محتوای ویدئویی بیشتر از محتوای صوتی، متنی و تصویری در ذهن مخاطب تأثیر می گذارد مخصوصاً اگر جذاب و مفید باشد اثر بخشی قابل توجهی را در بازاریابی خواهد داشت. امروزه 80 درصد ترافیک اینترنت مربوط به تماشا و انتقال ویدئو در بسیاری از شبکه های اجتماعی می باشد. اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی پر مخاطبی است که گزینه ی بسیار خوبی برای انتشار ویدئو و معرفی کسب و کار می باشد. در تدوین ویدئو مارکتینگ استراتژی های خاصی متناسب با هر گروه سنی، جنسیتی، موقعیت جغرافیایی، علایق در نظر گرفته می شود. برای مثال بخشی از مخاطبین فضای مجازی اینستاگرام خانم های خانه دار هستند بنابراین محل مناسبی برای معرفی کسب و کار مربوط به آشپزی، یا معرفی کتاب مربوط به آن می باشد. ویدئو مارکتینگ صرفاً تبلیغ کردن برند و انتشار آن در رسانه های فضای مجازی نیست ممکن است ویدئویی حاوی مطالب آموزشی هم باشد و در کنار آن، برند محصول یا کسب و کار مربوط به آن معرفی شود.

 

انواع ویدئو مارکتینگ

در قسمت قبلی مقاله به توضیح ویدئو مارکتینگ چیست پرداختیم و درباره ی استراتژی هایی که باید در انتشار ویدئو در فضای مجازی در نظر گرفته شود صحبت کردیم. همانطور که گفتیم ویدئو مارکتینگ صرفاً یک تیزر تبلیغاتی نیست هر چند در این ویدئو به معرفی کسب و کار پرداخته می شود اما ممکن است محتوای ویدئو علاوه بر معرفی برند محصول همراه با ارائه مطالب آموزشی آگاه کننده باشد. ویدئو مارکتینگ انواع مختلفی دارد که با توجه به نیاز هر کسب و کاری مورد استفاده قرار می گیرد. در زیر به توضیح رایج ترین آن ها پرداخته ایم.

ویدئو های تبلیغاتی: در ویدئو های تبلیغاتی برند و نوع کسب و کار به مخاطب معرفی می شود تا زمانی که مخاطب آگاهی کامل از محصول و برند شما نداشته باشد نمی تواند تصمیم به خرید بگیرد. بنابراین باید ویدئو شما چالشی را در ذهن مخاطب ایجاد کند. به عبارت دیگر در ذهن مخاطب باقی بماند و لازمه ی آن این است که ویدئو تبلیغاتی تولید شده، باید مهیج باشد و در مخاطب اشتیاق ایجاد کند.

ویدئو های آموزشی: جهت آگاهی بیشتر مخاطبین از محصول، کسب و کار یا برندی که معرفی و تبلیغ شده، و اینکه این محصول یا برند چه مشکلی از مخاطبین را حل می کند به تولید ویدئو های آموزشی پرداخته می شود. تولید این ویدئو، ایده جذابی است که باعث می شود مخاطب به واسطه آن در مورد محصول معرفی و تبلیغ شده، نکاتی را یاد بگیرد و اطلاعات کاملتری به آن داشته باشد.

ویدئو های توصیه ای: در این ویدئو با مخاطبانی که قبلاً برای این محصول و یا برند مجذوب شده و مورد استفاده قرار داده اند تعامل برقرار کرده و نظرشان در مورد آن به جهت آشنایی و اطمینان سایر مخاطبان از ویژگی ها، کیفیت، مرغوبیت، خدمات پس از فروش و... پرسیده شده و به اشتراک گذاشته می شود. این ویدئو جنبه تبلیغاتی ندارد بلکه هدف درگیر کردن ذهن مخاطب با محصول معرفی شده، به خاطر رضایت مندی کسانی که آن را مورد استفاده قرار داده اند است. همچنین مصاحبه با کارشناسان محصول یا مدیر فنی در توضیح محصول و کیفیت ساخت آن، می تواند ذهن مخاطب را برای خرید جذب کند. بنابراین وقتی که کاربران با مشاهده ی این ویدئو، متوجه می شوند که کسانی که قبلاً از محصول یا برندی استفاده کرده و نتیجه گرفته اند تصمیم به خرید می گیرند.

ویدئو های توضیحی: یکی دیگر از روش های ویدئو مارکتینگ تولید ویدئو های توضیحی است که برای آماده کردن ذهن مخاطب برای تصمیم به خرید محصول، صورت می گیرد. وقتی مخاطبان از وجود چنین برندی یا محصولی آگاهی های لازم را پیدا کردند و اینکه کسانی که آن را مورد استفاده قرار داده اند راضی هستند در این ویدئو ذهن مخاطب برای خرید قانع می شود. این ویدئو بر روی مشکلات مخاطب و چگونگی رفع آن به وسیله این محصول تمرکز دارد.

 

آموزش ویدئو مارکتینگ

ویدئو-مارکتینگ

اولین قدم برای ساختن ویدئو مارکتینگ انتخاب موضوع است. موضوعی که تازگی داشته باشد و توجه مخاطبین را به خود جلب کند. برای انتخاب موضوع می توانید سری به شبکه های اجتماعی مختلف بزنید و از پرداختن به موضوعات تکراری دوری کنید. بعد از انتخاب موضوع مهم ترین قسمت پیدا کردن سناریو و ایده برای موضوع است سناریو ای که ناب باشد مخاطب را خسته نکند به عبارتی ایده ای که با مشاهده آن، چالش ذهنی برای مخاطب ایجاد شود. سپس باید تمامی سناریو هایی را که راجع به موضوع انتخاب کردید در یک کاغذ یادداشت کرده و مرور کنید تا در اجرای کلیپ دچار مشکل نشوید که به این کار شات لیست گفته می شود. این نوت برداری احتمال فراموش کردن کلمات را کاهش می دهد و آمادگی ذهنی شما را افزایش می دهد. تمام ابزار هایی که برای درست کردن ویدئو از جمله؛ دوربین فیلم برداری، میکروفن، نور و... لازم است را آماده کنید. فیلم برداری را شروع کرده و به موضوع اصلی بپردازید و از پرداختن به حواشی که ممکن است مخاطبین را خسته کند پرهیز کنید. در هنگام ضبط ویدئو حرکات دست و صورت خود را کنترل کنید و نباید استرس داشته باشید چرا که اعتماد به نفس شما در تبلیغ و معرفی باید به مخاطب سرایت کند. بعد از اتمام فیلم برداری به ادیت ویدئو بپردازید از جمله اینکه؛ صدا، تصویر، نور، رنگ و... را تنظیم کنید.

 

چرا ویدئو مارکتینگ

درصد اطلاع رسانی ویدئو مارکتینگ در شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است چرا که اغلب افراد امروزه مهم ترین حوادث و اطلاعات را از شبکه های اجتماعی پیگیر هستند. بنابراین فرصت بسیار مناسبی برای معرفی برند و افزایش فروش می باشد. در محتواهای تصویری به صورت ویدئو، تعامل قوی بین فروشنده و خریدار از این راه برقرار می شود و مخاطب بهتر می تواند اعتماد کند. همچنین تأثیر زیادی در رتبه بندی نتایج جست و جوی صفحه شما می گذارد چرا که مخاطب مدت زمان بیشتری در سایت شما می ماند و این باعث می شود که وب سایت شما در صفحه اول گوگل باشد. ویدئو مارکتینگ باعث بازگشت سرمایه می شود چرا که مخاطبین به خرید محصول می پردازند بنابراین یک روش بازاریابی بسیار موثر در کسب و کار محسوب می شود. اکثر افراد برای خرید مایل هستند که بررسی های زیادی را روی محصول یا برند انجام دهند ویدئو مارکتینگ تمام جنبه های موضوع را برای مخاطب توضیح می دهد و دیگر نیازی به بررسی های بیشتر نیست. تمام نکاتی آموزشی لازم وگاهاً مصاحبه هایی که در داخل ویدئو با کاربرانی که قبلاً از آن استفاده کرده اند نیاز به بررسی های بیشتر را رفع می کند و حتی مخاطبین تنبل را هم برای خرید جذب می کند.

ویدئو مارکتینگ در اینستاگرام

ویدئو-مارکتینگ

در بین شبکه های اجتماعی طبق تحقیقات صورت گرفته اینستاگرام بیشترین مخاطب را دارد بنابراین بهترین فرصت برای معرفی کسب و کار در این شبکه است. محتواهایی که در این شبکه بین کاربران تعامل ایجاد کرده بیشتر محتوای تصویری و ویدئویی می باشند اما تأثیراتی که محتوای ویدئویی بر مخاطب می گذارد قابل قیاس با محتوای تصویری نیست. بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ برای بازاریابی در شبکه مجازی اینستاگرام، بدون محدودیت مشغول به فعالیت هستند. چرا که بدون پرداخت هزینه ای به معرفی برند و محصول خود می پردازند آن هم در شبکه ای که روزانه در سراسر جهان بیش از 1 بیلیون کاربر دارد. بیش از یک سوم کاربران این شبکه به دنبال ایده و خرید محصولات مورد نظر خود هستند. طبق بررسی انجام گرفته بیش از نیمی از جمعیت ایران از اینستاگرام استفاده می کنند. بنابراین می توان به شکل خیلی سریع با مخاطبان هدف به شکل کامنت یا لایک بازخورد دریافت کرد و میزان فروش خود را به چند برابر افزایش داد. 

 

آی دیزاین دارای یک تیم متخصص برای برندینگ بیزنس شماست. برای مشاوره برندینگ رایگان با ما تماس بگیرید.

 

جمع بندی

امروزه کسانی که به دنبال راه اندازی کسب و کار برای خود هستند برای بهتر دیده شدن و معرفی برند و محصولات خود در شبکه های اجتماعی، بازاریابی می کنند. اینترنت و فضای مجازی دسترسی ها را راحت تر و ساده تر کرده است و تقریباً بیشتر افراد در این شبکه ها حضور دارند. یکی از این شبکه های اجتماعی پر بازدید و پر مخاطب اینستاگرام می باشد که افراد برای خرید محصول و یا یافتن ایده ای با صاحبان آن ها با لایک و کامنت گذاشتن به تعامل می پردازند. یکی از روش های بازاریابی برای معرفی کسب و کار در فضای مجازی ویدئو مارکتینگ است که امروزه از محبوبیت زیادی برخوردار شده است و بهترین وسیله برای افزایش فروش و جذب مخاطبان هدف است. برای تهیه این ویدئو به یک سری ابزارها و آموزش هایی نیاز است که در این مقاله به آن پرداخته شده است. نکته ی آخر اینکه ویدئو مارکتینگ صرفاً تبلیغات برای کسب و کار نیست بلکه در کنار معرفی آن، نکات آموزشی هم به منظور اگاهی بیشتر به مخاطب داده می شود.

ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید
نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *