منظور از اتود در طراحی لوگو چیست؟ + مراحل

اتود در طراحی لوگو چیست؟

اتود از کلمه ی فرانسوی Etude به معنای طرح اولیه یا پیش طرح گرفته شده است. در حقیقت اتود زدن در طراحی لوگو، مرحله ی اول از طراحی است. اتود راهی عالی برای مجسم کردن طرح نهایی لوگو است که به طراحان این امکان را میدهد تا از تمام خلاقیت های ذهن خود استفاده و آن چیزی که در سر دارند را به نمایش بگذارند.

اتود میتواند روی کاغذ و به وسیله یک مداد ساده مشکی و اشکال ساده هندسی نیز انجام شود. پس لازم نیست نگران مهارت خود در طراحی باشید. بگذارید ذهن شما قلم را در دست بگیرد !

زدن اتود در حقیقت بخش مهمی از طراحی است ولی محدود به طراحی لوگو نمی شود؛ برنامه نویسان و طراحان رابط گرافیکی نیز قبل از شروع ، طرح اولیه خود را روی کاغذ یا در محیط دیجیتال ترسیم میکنند.

اکثر لوگوهای معروف برند های معتبر، از زدن اتود لوگو شروع و تبدیل به لوگویی شدند که امروزه در ذهن ما نقش بسته است. طراحان لوگو ابتدا طرح کلی را از طریق اتود ترسیم و سپس جزئیات را به آن اضافه کرده اند.

etdoud

اهمیت اتود زدن پیش از طرح نهایی طراحی لوگو

اتود زدن لوگو، برای طراحان لوگو و کارفرمایان مزایای زیادی دارد، از جمله:

·         صرفه جویی در زمان طراحی لوگو

·         غربالگری ایده های طراحی

·         ارزیابی و تایید ویژگی های طراحی

·         پیدا کردن مشکلات

assets

ابزار یا ابزار های اتود زدن در طراحی

شاید در ذهن همه ی طراحان تازه کار، این سوال که از چه ابزارهایی برای زدن اتود میتوان استفاده کرد نقش بسته باشد.

تجهیزات خوب، قطعا به کیفیت کار کمک میکند. اما این همه ی ماجرا نیست. مکمل تجهیزات خوب، مهارت خوب است. یک عکاس را در نظر بگیرید که بهترین دوربین بازار را در دست دارد، اگر مهارت کافی برای یک عکس خوب را نداشته باشد، عملا دوربین نمیتواند همه ی آن چیزی که یک عکس خوب نیاز دارد را برطرف کند.

همانطور که در بالا اشاره شد، ابزار خوب میتواند به نتیجه ی خوب منجر شود، برخی از تجهیزات مورد نیاز در ادامه برای شما لیست شده است :

·         مداد تراش‌های اشاره‌گر (Lead Pointer)

·         مداد اتود یا مدادهای فشاری

·         گرافیت یا سرب سیاه

·         پاک‌کن گرافیت

·         مدادهای مکانیکی

·         خط کش‌های Straight Edge

·         نوتبوک‌های خط‌چین‌دار

مهارت های لازم برای اتود زنی

بعد از معرفی ابزار های مورد نیاز برای زدن اتود در طراحی، وقت آن است تا درمورد مهارت های لازم صحبت کنیم.

مهارت سایه زنی: از تکنیک های اصلی اتود لوگو، سایه زنی است. سایه زنی در طراحی یکی از بخش های اصلی کار طرح است که سبب حجیم شدن یا به اصطلاح زنده شدن طرح می شود. خطوط سایه معمولا قطع نمیشوند و با ماهر شدن در امر سایه زنی میتوانید مقیاس طرح خود را کنترل کنید

تکنیک تونال: از نکات مهم در اتود طراحی لوگو، آشنایی با تکنیک تونال یا نهان مایه ای است. در این تکنیک برخلاف تکنیک سایه زنی خط قابل مشاهده ای وجود ندارد. معمولا در این سبک قلم را با ریتم و شیوه خاصی روی کاغذ حرکت می دهند و نقاشی های موزون می کشند.

طراحی شهودی: طراحی شهودی فقط محدود به طراحی لوگو نمی شود. برای زدن اتود، طراحی باید آن چیزی که میبیند را به صورت تصویری در محیط سه بعدی و به صورت دو بعدی روی کاغذ درک کند. در واقع این درک به طراحان گرافیک کمک میکند تا تصویری که در ذهن دارند را بهتر و دقیق تر رسم کنند.

logo design

6 مرحله زدن اتود لوگو

1-     شناخت برند: شناخت برند مشتری، اولین نکته مهم در اتود طراحی لوگو است. بهتر است قبل شروع، در مورد کسب و کار، محصولات و خدمات که کارفرمای شما به مشتریان خود ارائه میکند، تحقیق کنید. ببینید مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه بازاری را هدف قرار خواهید داد. به این نکته توجه کنید طراحی برای یک حرفه تخصصی با طراحی برای یک تجارت بازاری متفاوت است.

2-     شاخصه‌های اصلی را شناسایی و از آن‌ها استفاده کنید: شرکت ها و کمپانی های بزرگ معمولا به یک شاخصه معروف هستند. به عنوان مثال اکثر شرکت هایی که در زمینه مواد غذایی فعالیت می کنند، لوگوی آنها مشابه مواد غذایی و صنایع غذایی است. پس سعی کنید قبل از شروع به اتود زدن لوگو در نظر بگیرید که برای چه صنعتی طراحی می کنید و از ویژگی های آن شرکت در لوگوی خود استفاده کنید.

3-     رسم طرح اولیه: در این مرحله، شما به یک شناخت نسبی نسبت به برند رسیده اید. وقت آن است تا دست به کار شوید. هر طرحی که به نظرتان می آید روی کاغذ یا در محیط دیجیتال رسم کنید. آزادانه به ذهن خود اجازه دهید تا از تمام خلاقیتش استفاده کند. در این مرحله نیازی نیست به فکر زیبایی و تمیزی کار باشید.

4-     توسعه اتود لوگو: یکی از طرح ها را انتخاب کنید و تمرکزتان را روی طرح بگذراید. شروع به اصلاح و توجه کردن به جزئیات فنی کنید. به یاد داشته باشید که طرح لوگوی شما باید حرفه ای و جذاب باشد پس با وقت گذاشت روی طرح، آن را گسترش دهید

5-     رنگ: اکنون وقت آن است که به طرح سیاه و سفید خود رنگ اضافه کنید. اگر از محیط دیجیتال برای اتود زدن استفاده کرده اید، میتوانید رنگ های مختلف را امتحان کنید. توجه داشته باشید که رنگ انتخابی باید با فضای کسب و کار کارفرما مرتبط باشد. مقاله ی روانشناسی رنگ ها میتواند به شما در این زمینه کمک کند

6-     تکمیل اتود لوگو: وقت آن رسیده که برای بار آخر پیش طرح را بررسی و ایرادات احتمالی را رفع کنید. این را بدانید که هیچوقت برای رفع ایرادات دیر نیست و هدف از زدن اتود در طراحی لوگو رفع همین ایرادات است.

اتود زدن طراحی لوگو فرآیندی است که در آن یک طرح اولیه یا طرح اولیه یک لوگو ترسیم می شود. مزیت این کار این است که طراح لوگو میتواند طرح خود را بررسی و ارزیابی کند و قبل از انجام طراحی نهایی، آن را به کارفرما نشان دهد تا از نظرات کارفرما درمورد طرح لوگو اطلاع یابد.

ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
3 نظر درمورد این مقاله ثبت شده است
  • امير

    14 آذر 1401

    مطلب مفيدي بود ، نياز ١٠٠ درصدي نيست اتود زدن ولي انجام دادنش كمك خيلي زيادي به طراح ميتونه بكنه

  • مهرشاد اریا مهر فرد

    22 آبان 1401

    بله اتود یکی از اصول اولیه در طراحی لوگو هست و فوندانسیون کار حساب میشه.

  • ملیکا

    09 آبان 1401

    برای ایجاد هر لوگویی اتود اولیه لازم است؟

نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *