بررسی لوگو آدیداس adidas

  • تاریخ انتشار

    30 اردیبهشت ، 1402

  • دسته بندی طراحی لوگو

لوگو آدیداس هم اکنون در شرایط و وضعیتی است که بسیار گسترده شده و نام آشنا می باشد. به همین دلیل نیز تقریبا غیر ممکن است که بخواهیم باور کنیم این لوگو در زمان های دور مربوط به یکی از شرکت های دیگر بوده؛ شرکتی که کاملا حوزه کاری متفاوتی از آدیداس داشته است.

معنا و مفهوم لوگو

آدولف داسر فردی بود که اولین بار شروع به ساختن انواع و اقسام کفش های ورزشی در رختشویی خانه مادرش در شهر هرتزوگناوراخ آلمان کرد. در آن زمان آدولف حتی نمی توانست رویای این را ببیند که کفش های ورزشی او تبدیل به بزرگ ترین برند جهانی می شوند.

برادر بزرگ تر آدولف یعنی رودولف در سال 1924، در کار ساخت کفش های ورزشی با او به شراکت رسید. در آن زمان، تمامی محصولاتی که آن ها داشتند، به رسمیت شناخته شده بود و مردم از آن ها خرید می کردند. زمانی که جنگ جهانی دوم آغاز شد، کار این دو برابر همچنان ادامه داشته؛ به طوری که در آن زمان این دو نفر چیزی حدود 200 هزار جفت کفش ورزشی را فروختند.

این دو برادر در سال 1947 از هم جدا شدند. پس از جدا شدن آن ها از یکدیگر، هر کدام شرکت خود را تاسیس کردند. آدولف، شرکت خودش به نام آدیداس ای.جی را تاسیس کرد. این در حالی بود که رودولف تصمیم گرفت شرکتی به نام رودا را تاسیس کند. هر دو برادر در زمانی که می خواستند شرکت خودشان را تاسیس کنند، از مخفف سازی نام اولیه اسامی خود استفاده کردند؛ این در حالی بود که شرکت رودا در نهایت نام خود را به شرکت پوما تغییر داد.

·        سال 1924

در سال 1924 لوگو اصلی این شرکت ساخته شد که نام دوم مربوط به بنیانگذار شرکت را نشان می داد. در این لوگو می بینید که یک پرنده در حال حمل کردن یک چکمه می باشد. چنین طرحی نشان می دهد که چکمه ها به قدری سبک هستند که می توانند توسط پرندگان نیز حمل شوند. تمام این طرح داخل یک سپر قرار داده شده است.

·        1949

تغییر بعدی لوگو شرکت آدیداس مربوط به سال 1949 بود. زمانی که دو برابر از هم جدا شدند، آدیداس نیز شکل گرفت. این لوگو به شکلی طراحی شده بود که نام بنیانگذار شرکت در قسمت بالایی لوگو قرار گرفت. دو حرف d به شکل کشیده طراحی شدند و کفش را در هوا نگه داشتند.

·        1950

تغییرات شرکت به همین جا منتهی نمیشد، بلکه در سال 1950 نیز بار دیگر شرکت دارای تفاوت هایی در لوگو خود بود. لوگویی که در سال 1950 برای آدیداس طراحی شد، کاملا با لوگو سال قبلش متفاوت بود. این شرکت سعی کرد این بار ساده ترین کار ممکن را انجام دهد. به همین خاطر آن چیزی که در سال 1950 طراحی شد، با آن چیزی که در سال های قبل وجود داشت کاملا متغیر بود. در سال 1950 صرفا نام شرکت را درون یک مستطیل ساده قرار دادند که دارای بک گراند مشکی بود.

·        1967

تغییر بعدی مربوط به حدود 17 سال بعد و در سال 1967 بود. تغییری که در این سال رخ داد مربوط به تغییر دادن انتهای نوک تیز حرف a، بلندتر شدن امتداد حرف s و همچنین برداشته شدن مربع مشکی دور اسم بود. در واقع طراحی کمی سنگین تر و رسمی تر شد که بیشتر به چیزی شبیه شد که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد.

·        1971

در سال 1971 لوگو به شکلی تغییر پیدا کرد که امروزه نیز برای خط تولید اصلی آدیداس استفاده می شود. در این لوگو علامت برگ مانندی را می بینید که به سه قسمت تقسیم می شود و به شکل خط دار می باشد. تنوعی که برند آدیداس در این خصوص نشان می دهد، می تواند بسیار مهم باشد. به همین خاطر نیز به طور کلی از این برند استفاده می کنند تا اصالت آدیداس را نشان دهند.

·        1991 تا هم اکنون

آخرین تغییر برند آدیداس نیز مربوط به تغییراتی است که از سال 1991 تاکنون برای این طرح اتفاق افتاده است. نوارها پر رنگ تر شدند و همچنین لوگو شکل مثلثی گونه به خودش گرفت. این طراحی در ابتدا برای تجهیزاتی استفاده می شد که برند آدیداس می ساخت و سپس به موارد دیگر نشت پیدا کرد.

لوگو آدیداس یا کارتو؟

در دهه 1940 میلادی بود که شرکتی به نام کارهو اسپرت، در زمینه تولید انواع کفش ورزشی فعالیت می کرد. این برند با لوگویی کار خودش را انجام می داد که به شکل سه راهی تزئین شده بود. آدولف داسلر نوع طراحی این کفش ها و این برند را به حدی دوست داشت که تصمیم به خرید آن گرفت. شرکت کارهو در خلال جنگ جهانی دوم، با مشکلات مالی روبرو شده بود. به همین خاطر نیز مالک آن تصمیم به فروش آن گرفته بود. مالک کارهو تصمیم گرفت که در قبال 1600 یورو و همچنین دو بطری مشروب ویسکی، آن را به داسلر بفروشد. پس از آن زمان بود که بر روی کفش های تولید شده توسط برند آدیداس، سه خط معروف قرار گرفتند.

این لوگو در سال 1952 و پس از بازی های المپیک تابستانی 1952 روی کفش های آدیداس عرضه شد. خود داسلر کاملاً عاشق این نشان بود و حتی شرکت خود را "شرکت سه راه راه" نامید.

نام طراح لوگو  آدیداس چیست؟

لوگو آدیداس توسط فردی به نام آدولف آدی داسلر طراحی شد. سه خط اصلی لوگو آدیداس را این فرد طراحی کرد که در ابتدا ناشناخته بود.

معنای پنهان لوگو آدیداس

معنا و مفهومی که پشت لوگو آدیداس وجود دارد، بسیار جذاب است. این لوگو نمادین بوده و نشان دهنده پیشرفت و حرکت رو به جلو می باشد. مثلث نماد استقامت و اتحاد و همچنین سه گوش مثلث نماد سه قاره آسیا، اروپا و آمریکای شمالی است.

دلایل مثلثی بودن لوگو آدیداس

بسیاری از افراد این سوال را می پرسند که چرا لوگو آدیداس به شکل مثلث طراحی شده است؟ آیا ایده و هدف خاصی پشت این مسئله و طراحی وجود داشته است؟ 3 خطی که لوگو مثلثی شکل آدیداس را تشکیل می دهند، در حقیقت مربوط به سه مرحله ای هستند که هر ورزشکاری برای تکامل و عملکرد مناسب خودش باید از آن عبور کند. دلیل آن که این سه خط نیز به تشکیل دادن یک مثلث منتهی شده اند، مربوط به آن است که مثلت می تواند یگانگی و اتحاد را نشان دهد که اهمیت بسیار بالایی دارد.

دلایل موفقیت لوگو آدیداس

یکی از موضوعات مهمی که وجود دارد، مربوط به دلایل موفقیت لوگو آدیداس می شود. امروزه لوگو این شرکت تبدیل به یکی از برندهای معروف شده که می تواند حتی به عنوان یک نماد نیز استفاده شود.

·        مینیمال بودن

یکی از مهم ترین دلایلی که در این خصوص وجود دارد مربوط به آن می باشد که نشان این شرکت از جمله برندها و لوگوهای مینیمالیست بوده و بسیار پایدار و محکم نیز به نظر می رسد. این لوگو می تواند به دلیل ساختار مینیمالیستی که دارد، در هر حوزه ای کاربرد داشته باشد.

·        بدون محدودیت سنی

نکته بعدی مربوط به آن است که لوگو این شرکت کاملا بدون محدودیت سنی می باشد و نحوه طراحی و ساخت آن نیز به صورتی است که هم افراد مسن و پیر و هم کودکان و نوجوانان می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

·        تناسب کامل و کافی

نکته بعدی در خصوص تناسبی است که اجزای مختلف این لوگو می توانند با هم داشته باشند. خطوط ریز و درشت و همچنین موازی هم می توانند شکل های جذابی را در کنار هم ایجاد کنند که در نهایت باعث می شود تا تناسب دقیق و درستی بین اجزا شکل بگیرد و در نهایت حالت جذابی را ایجاد کند.

کلام پایانی

مواردی که در طول این مقاله بیان شدند، به شما توضیح می دهند که چگونه می توانید اجزای بین لوگوها را به شکل دقیق و درستی بشناسید. زمانی که بتوانید این اجزا و قسمت ها را به شکل های مناسب تری بشناسید، مسلما در طراحی لوگو خودتان نیز می توانید به صورت بهتری عمل کنید. فراموش نکنید که اگر قرار است برای کسب و کار خودتان لوگو خاصی را طراحی کنید، لازم است حتما با یک طراح و کارشناس معتبر در تماس بوده و از او بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.

ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید
نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *