فرمت های محبوب فایل های گرافیکی

  • تاریخ انتشار

    10 فروردین ، 1402

  • دسته بندی طراحی لوگو

در این مقاله قصد داریم تا انواع فرمت های محبوب فایل های گرافیکی که امروزه در سرتاسر دنیا استفاده می شوند، معرفی کنیم. این فرمت ها می توانند هر کدام کارایی های متنوع و مختلفی داشته باشند. با این حال بهتر است آن ها را بررسی کرده و هر کدام از آن ها را به صورت جداگانه بشناسید.

فرمتی که یک فایل گرافیکی دارد، می تواند نشان دهد که فایل مورد نظر ما به چه شکلی ذخیره و ضبط شده است. هر فایلی که امروزه در فضای اینترنت، وبسایت ها و تلفن های همراه می بینید، می تواند فرمت مخصوص به خودش را داشته باشند. معمولا فرمت هر فایل را به صورت پسوندی از نام آن فایل می بینید. مهم ترین هدف از این کار نشان دادن نحوه و کاربرد فایل مورد نظر است. برای آن که بتوانید فرمت یک فایل را تغییر دهید نیز می توانید از ابزارهای آنلاین و... برای آن استفاده کنید.

اگر بدنبال یک طراح لوگو حرفه ای هستید، شرکت آی دیزاین مجموعه ای از متخصصان طراح لوگو را گرد هم آورده است تا برند شما بهترین لوگو را داشته باشد. برای سفارش لوگو آنلاین و همچنین مشاوره برندینگ به صفحات لینک شده مراجعه کنید.

 

انواع فرمت های ذخیره تصاویر

فرمت های زیادی وجود دارد که از آن ها می توانید برای ذخیره کردن عکس ها استفاده کنید. این فرمت ها بر اساس یک معیار اصلی انتخاب می شوند. این معیار نیز مربوط به میزان سازگاری فرمت با برنامه ها و همچنین فشرده بودن نوع ضبط عکس ها و فایل های گرافیکی است. به طور کلی سه دسته وجود دارد که از آن ها برای ضبط کردن برنامه ها استفاده می شود.  

شطرنجی

دسته اول فرمت هایی هستند که تصاویر را به شکل شطرنجی ذخیره سازی می کنند. این دسته شامل فرمت های BMP, TIFF, PCX و  PSD می شوند.

بُرداری

 دسته دوم از فرمت های فایل های گرافیکی به دسته های برداری مشهور هستند. این دسته ها می توانند عکس ها را به صورت برداری ذخیره کنند. فایل ها مربوط به این دسته ها با نام های JPEG و  WMF شناخته می شوند.

ترکیبی

اما دسته سومی نیز وجود دارد که عکس ها را به صورت ترکیب شده ارائه می نمایند. این دسته سوم شامل فرمت های EPS, PICT, CDR, AL و FH7 می شوند. 

 

فرمت های فایل های گرافیکی

 

تفاوت های فرمت های گرافیکی و برداری

شاید کمی این مسئله برایتان عجیب و غریب به نظر برسد، اما زمانی که تفاوت های بین این دو مدل از فرمت های گرافیکی را متوجه شوید، قطعا این موضوع را نیز درک خواهید کرد که هر کدام از آن ها چه ویژگی ها و چه کاربردهایی دارند.

فایل های شطرنجی

فایل های گرافیکی که به صورت شطرنجی ذخیره سازی می شوند، با فرمت های بیت مپ شناخته می گردند. این نوع از تصاویر می توانند از پیکسل های متعددی تشکیل شوند و فرمت هایی همچون JPG, PNF و  GIF را شامل شوند. برای آن که بهتر متوجه مثال های این دوره ها شوید، می توانید به این موضوع توجه کنید که تقریبا تمامی تصاویری که به صورت آنلاین مشاهده می کنید، از این دسته از تصاویر هستند. در این نوع از عکس ها می توانیم بگوییم که کیفیت و اندازه های هر تصویر می تواند بستگی مستقیمی به تعداد پیکسل ها داشته باشد.

فایل های برداری

فایل های برداری که با نام گرافیک برداری نیز شناخته می شوند، معمولا با استفاده از فرمول های تناسبی ساخته می شوند. این نوع از فایل ها دارای یک مزیت بسیار بزرگ بوده و آن هم در این خصوص است که تصاویر ضبط شده ب فرمت برداری را می توانید بدون آن که شاهد افت کیفیت تصاویر باشید، به راحتی فشرده و یا بزرگ نمایید. 

 

قالب گرافیکی

 

انواع قالب های گرافیکی

تا اینجا متوجه شدید که هر عکس و یا فایل گرافیکی با یک فرمت مخصوص ذخیره و ثبت می شود. هر کدام از این فرمت ها نیز ویژگی های مخصوص به خودشان را دارند. برای آن که بتوانید از هر فرمت گرافیکی که وجود دارد، به درستی استفاده کنید؛ لازم است تا این فرمت ها و ویژگی های هر کدام از آن ها را به صورت دقیق و درست بشناسید.

PNG

اولین فرمت با نام PNG شناخته می شود. پی ان جی ها مخصوص فایل های گرافیکی هستند که قرار است در وبسایت ها آپلود شوند. زمانی که یک عکس و یا فایل گرافیکی را با این فرمت ذخیره می کنید، می توانید آن را با حداقل میزان افت کیفیت عکس، فشرده سازی کنید. در این فرمت نیازی نیست تا حتما به پالت 256 رنگی خود را محدود کنید.

این نوع از فرمت درست است که توسط افراد زیادی مورد استقبال قرار گرفته است، اما بیشترین افرادی که نسبت به این فرمت علاقه نشان می دهند، طراحان وبسایت ها هستند. دلیل این موضوع نیز مربوط به نوع ذخیره سازی فایل و همچنین امکان ذخیره سازی فایل با پس زمینه شفاف است. این پس زمینه های شفاف به طراحان و گرافیک کاران اجازه می دهد تا بتوانند بدون آن که کیفیت عکس افت پیدا کند، آن را ویرایش نمایند. البته این فرمت دارای معایبی نیز می باشد. یکی از بزرگ ترین معایب آن مربوط به آن است که برای استفاده در صنعت چاپ گزینه مناسبی نیست.

JPG

فرمت بعدی با نام JPG یا جی. پی. جی شناخته می شود. مهم ترین کاربردهایی که این نوع از فرمت ها دارند نیز مربوط به استفاده از آن ها در صنعت عکاسی و همچنین استفاده از این فرمت برای منتقل کردن تصاویر به فضای اینترنت و یا آپلود کردن آن ها است. این نوع از فایل ها را به سادگی می توانید فشرده سازی کنید و وزن تصاویر را به شدت پایین بیاورید.

البته نباید این موضوع ناگفته باقی بماند که با استفاده کردن از این فرمت، افت کیفیت را در تصاویر شاهد خواهید بود. به همین خاطر نیز توصیه می شود تا اگر نیاز به استفاده از یک فرمت خاص دارید و باید عکس ها را فشرده سازی کنید، سعی کنید این فرمت را صرفا برای نقشه های فنی و یا گرافیک های متنی استفاده نمایید.

یکی دیگر از نکات مهم در خصوص JPG آن است که این فرمت می تواند برای عکس های معمولی و روزمره ای که استفاده می کنید، گزینه بسیار مناسبی در نظر گرفته شود.در حقیقت این نوع از فرمت ها می توانند سبب شوند که عکس مورد نظر فضای کمی را اشغال کند، منتقل کردن داده ها به شکل سریعتری انجام شود و همچنین افت کیفیت تصاویر نیز بسیار زیاد نباشد.

 

فایل گرافیکی

 

PDF

فرمت بعدی را احتمالا بشناسید، زیرا نام آن ها را بسیار زیادی شنیده اید. پی دی اف یکی از فرمت هایی است که معمولا با نام فرمت سند قابل انتقال نیز شناخته می شود. ایجاد شدن این فرمت فایل گرافیکی توسط ADOBE بوده است که به منظور ایجاد یک پلتفرم اختصاصی برای اسناد الکترونیکی و همچنین انتقال دادن داده ها و طرح های گرافیکی صورت گرفته است.

به دلیل مستقل بودن نوع این فرمت از دستگاه های سخت افزاری، می توانید آن را در هر دستگاهی نمایش دهید. فرقی نمی کند که دستگاه مورد نظر شما یک صفحه نمایش ساده است و یا آن که یک نوع دستگاه نور دهی عکاسی می باشد. در هر صورت این نوع از فرمت را می توانید در آن به نمایش درآورید.

البته فایل های پی دی افی ویژگی های مختلف دیگری نیز دارند که سبب می شود میزان محبوبیت آن ها تا این حد بالا رود. در این نوع فرمت می توانید انواع متن ها، تصاویر وکتور و شطرنجی، انواع فرم ها و انواع دیتاهای چند رسانه ای را به صورت خط به خط جاسازی نمایید. این موضوع سبب ارتقا کارایی این نوع از فرمت می شود.

از سوی دیگر نیز باید بدانید که نوع الگوریتم فشرده سازی این فرمت می تواند بسیار قدرتمند باشد و همین مسئله سبب می شود تا کارایی آن یز بسیار بالاتر رود. 

WEBP

فرمت WEBP نسبت به دیگر فرمت های گرافیکی تقریبا جدیدتر است. این فرمت را شرکت گوگل در سال 2010 ارتقا و توسعه بخشید. این نوع از فرمت ها به طور کلی برای ذخیره کردن تصاویری که ثابت هستند و همچنین برای ثبت کردن مجموعه ای از انیمیشن ها بسیار مناسب می باشند.

زمانی که از فرمت WEBP استفاده می کنید، این امکان را دارید که تصاویر گرافیکی را با کمترین میزان آسیب وارد شده به آن ها، ذخیره سازی کنید. البته این موضوع را نیز به خاطر داشته باشید که فشرده کردن این فرمت می تواند باعث شود که عکس شما 3 برابر کوچک تر از یک عکس مشابه JPG و 10 برابر کوچک تر از یک عکس مشابه PNG باشد.

SVG

فرمت بعدی با نام SVG شناخته می شود. این فرمت در واقع یک گرافیک برداری است که به وسیله W3C ایجاد می گردد. معمولا از این فرمت برای توصیه کردن گرافیک هایی که دو بعدی هستند و از دو نوع برداری و ترکیبی تشکیل شده اند، استفاده می شود.

این فرمت دارای مزیت ها و ویژگی های مثبت زیادی است. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که دارد مربوط به آن می شود که به راحتی می توانید فرمت آن را تغییر دهید. بنابراین شکل، نسبت پر کردن عکس، رنگ و... را در فایل های گرافیکی که با این فرمت ذخیره شده اند، می توانید به شکلی ساده عوض کنید. میزان سرعت بارگذاری و یا همان آپلود این نوع از فایل ها نیز بسیار سریع است که یکی دیگر از مزیت های آن ها به حساب می آید.

ویژگی مثبت دیگر این فرمت به این مسئله مربوط می شود که اصطلاحا این فرمت ها تعاملی هستند. تعاملی بودن فرمت در واقع به این معنی است که لینک های مختلفی در تصویر ذخیره شده با این فرمت وجود دارد و به راحتی امکان تعامل بین کاربران را از طریق این لینک ها فراهم می کند.

HEIC

فرمت بعدی را احتمالا کمتر می شناسید. این فرمت با نام HEIC شناخته می شود و از آن به اسم فرمت ذخیره سازی رسانه ای نیز نام می برند. ساخت این نوع فرمت گرافیکی اولین بار توسط شرکت اپل صورت گرفت. فرمت دیگری نیز به نام HEIF وجود دارد که ورژن قدیمی تر HEIC می باشد. این ورژن به روز رسانی شده و کارایی های بالایی را در ثبت و ذخیره تصاویر دارد.

برای فایل های گرافیکی که قرار است در گوشی های تلفن همراه ثبت و ذخیره شوند، این نوع از فرمت ها می توانند بسیار ایده آل باشند. دلیل این موضوع نیز مربوط به وزن کمتر و همچنین افت کمتر کیفیت تصاویر است.

البته فرمت HEIC مزیت های دیگری نیز دارد. به طور مثال این فرمت می تواند هم داده های فشرده و هم داده های غیر فشرده را به خوبی ذخیره سازی کند و همچنین فایل های چند رسانه ای را نیز می تواند به صورت یکجا و در کنار هم داشته باشد.

JPEG

فرمت بعدی با نام JPEG شناخته می شود. این فرمت از جمله محبوب ترین فرمت هایی است که امروزه برای ذخیره فایل های ویدیویی از آن استفاده می شود و کمتر کسی است که این فرمت را نشناسد. به دلیل میزان فشرده سازی قوی که این فرمت دارد، میزان محبوبیت آن نیز بسیار بالا است. علاوه بر نرخ فشرده سازی قوی، این موضوع نیز وجود دارد که انتقال فایل هایی با این فرمت بسیار سریعتر بوده و کیفیت آن ها در حین فشرده سازی کمترین افت را پیدا می کنند.

GIF

فرمت بعدی با نام گیف شناخته می شود. این فرمت اولین بار در سال 1987 ساخته شد و از آن برای ذخیره کردن گرافیکی بیت مپ استفاده کردند. با فرمت GIF می توانید چندین تصویر را در یک فایل ذخیره کنید و گرافیک های متحرکی را ایجاد نمایید. استفاده از فرمت GIF در طراحی وبسایت بسیار دیده می شود و همچنین میزان شفافیت بالای آن ها سبب می شود که افراد، علاقه بیشتری به استفاده از آن ها داشته باشند.

BMP

فرمت بعدی با نام BMP شناخته می شود. این فرمت به طور کلی به وسیله همه ویرایشگرهای گرافیکی که بر روی سیستم عامل ویندوز قابلیت اجرا دارند، خوانده می شود و مورد پشتیبانی قرار می گیرد. معمولا از این فرمت برای ذخیره کردن تصاویری استفاده می شود که در ویندوز مورد استفاده قرار گرفته اند. استفاده از این نوع فرمت توجیه اقتصادی ندارد و به همین خاطر نیز افراد زیادی نیستند که از آن استفاده کنند.

در این نوع از فرمت ها می توانید تصاویری که وجود دارند را با توجه به عمق رنگ آن ها انتخاب کنید و در 1، 4، 8 و 24 بیت ذخیره نمایید.

TIF

فرمت بعدی با نام TIF شناخته می شود. به راحتی می توانید آن را گسترش دهید و به سادگی نیز قابلیت انعطاف پذیری دارد. فرمت TIF می تواند تصاویر را با عمق های رنگی زیاد ذخیره کند. از سوی دیگر نیز فایل های ذخیره شده در این فرمت دارای پس زمینه های شفافی بوده و برای استفاده به عنوان لوگو شرکت ها گزینه های بسیار مناسبی می باشند. استفاده از این فرمت در صنعت نشر بسیار زیاد است.

عملکرد این فرمت از سخت افزار مستقل است. همین مسئله نشان می دهد که این فرمت را در تمامی برنامه های مربوط به ویندوز، آیفون و... می توانید اجرا کنید. یک مزیت دیگر این فرمت نیز مربوط به آن می شود که با استفاده کردن از آن می توانید گرافیک های شطرنجی را به برنامه های برداری و همچنین سیستم های انتشاری وارد نمایید. این فرمت توانایی آن را دارد که انواع لایه ها، مسیرهای برشی، کانال های آلفا و همچنین داده های اضافی را ذخیره سازی کند.

TIFF

فرمت بعدی با نام TIFF شناخته می شود. این فرمت نیز برای ذخیره سازی بیت مپ در سطح جهانی استفاده می شود. اولین بار فرمت TIFF را در سال 1986 ایجاد کردند و الگوریتم های مختلفی را برای فشرده سازی فایل در این فرمت قرار دادند.

انواع بسته های نرم افزاری حروف چینی، برنامه های طراحی گرافیکی و پردازش تصویر و... می توانند از این فرمت ها پشتیبانی کنند. استفاده از فرمت TIFF در انتشارات و چاپ بسیار زیاد دیده می شود. این موضوع نیز به این خاطر است که این فرمت در حقیقت یکی از فرمت های رایج برای سیستم های ورودی به اسکنر است.

ARW

فرمت پایانی که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، فرمت گرافیکی ARW است. این فرمت تقریبا نسبت به دیگر موارد کمیاب تر بوده و در واقع یک فایل تصویری از دوربین های دیجیتالی سونی می باشد. برای مشاهده کردن عکس هایی با فرمت ARW می توانید از برنامه های مختلفی همچون File Viewer Lite، Microsoft Windows Photos، Microsoft Windows Live Photo Gallery، Adobe Photoshop CC. استفاده کنید.

اگر بخواهیم به زبان ساده تر این فرمت را توضیح دهیم، می توانیم بگوییم که این عکس ها در واقع عکس های دیجیتالی سیاه و سفید شده ای هستند که بر اساس فرمت TIFF ذخیره سازی شده اند.

 

فرمت گرافیکی

 

کلام پایانی

اگر در حوزه گرافیک و دیجیتال مارکتینگ در حال فعالیت هستید، باید بدانید که فرمت های مخصوص و مناسبی که برای هر فایل تصویری وجود دارد، شامل چه چیزهایی می شود. این فرمت های مخصوص می توانند به شما کمک کنند تا جایی که می توانید فایل های خود را به درستی ذخیره کرده و از آن ها استفاده کنید. در صورت نیاز به هرگونه کمکی نیز می توانید به شرکت های طراحی گرافیک معتبر و یا تولید محتوای مناسب که وجود دارند، مراجعه کنید.

 

نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید
نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *