ترفندهای رنگ لوگو و طراحی آن که توسط شرکت‌های برتر استفاده می‌شود

  • تاریخ انتشار

    03 اسفند ، 1401

  • دسته بندی طراحی لوگو

 

یک لوگوی خوب مترادف با برند آن است و کوتاه شده نام شرکت و کسب و کار است برای مثال؛ لوگوی مک‌دونالد یا اپل کوتاه شده این شرکت‌ها است و کمتر کسی است که با دیدن لوگوی این شرکت‌ها کسب و کار آن‌ها را تشخیص ندهد.

لوگو در اصل نمادی است که برای نشان دادن برند استفاده می‌شود. برخی از لوگوها معنای پنهانی دارند و با توجه به مواردی مانند پیشینه شرکت و یا یکی از اجناس اولیه  آن‌ها مربوط می‌شوند. به صورت کلی هر کدام از نام‌های تجاری با توجه به داستان و قضیه خاصی به وجود می‌آیند. اما عنصر مهم دیگری که داستان لوگوها را تشکیل می‌دهند، رنگ‌ یک لوگو است.

رنگ لوگو می‌تواند مطالب مهمی را درمورد یک برند نشان دهد و رنگ لوگو برای برندهای معتبر با هویت کسب و کار آن‌ها در ارتباط است. بسته بندی بنفش نمادین شرکت صنایع غذایی کدباری (Cadbury) و یا لوگوهای جدید و یا همگی این لوگوها تلاشی است برای بیان موقعیت و نوع کسب و کار و ارتباط و جذب مشتریان.

یکی از دلایل مهمی که بسیاری از مردم لوگو ایجاد می‌کنند این است که لوگو یک ابزار قدرتمند بصری و یادآور برند است‌. بنابراین ما در این مقاله به نحوه استفاده برندهای معروف از رنگ‌ها در لوگوی خود و انتخاب لوگوهای محبوب کسب و کارهای بزرگ خواهیم پرداخت. طراحی لوگو توسط شرکت آی دیزاین به صورت کاملا تخصصی انجام میشود. طراحی لوگوی مورد نظرتان را به ما بسپارید.

 

 

رابطه بین رنگ لوگو و هویت برند

ارتباط بین رنگ لوگو و هویت برند ارتباطی بسیار قوی و موثر است. محققانی مانند لورن لابرک و جورج میلن در آکادمی علوم بازاریابی توضیح داده‌اند که؛ رنگ مانند یک نام تجاری که به دقت انتخاب می‌شود دارای معنای ذاتی است که به شناخت برند کمک زیادی می‌کند و باعث انتقال تصویر موردنظر آن می‌شود. همچنین در تحقیقات مختلف دیگری به این نتیجه رسیده‌اند که برای نشان دادن برخی از صنایع و کسب و کارهای خاص از رنگ‌های خاصی نیز برای لوگوی‌ آن‌ها استفاده می‌شود.

در این تحقیقات به این نتیجه رسیدند که برای مثال در بیشتر از 75 درصد از لوگوی کارت‌های اعتباری و 20 درصد از لوگوی برند فست‌فودها از رنگ آبی استفاده می‌شود. همچنین رنگ قرمز در درصد خیلی کمی از لوگوی برندهای پوشاک استفاده می‌شود اما بیشتر از 60 درصد از برندهای خرد فروشی از رنگ قرمز برای لوگوهای خود استفاده می‌کنند.

بنابراین این نشانه‌ها و رنگ‌ها برای مصرف‌کنندگان که روزانه هزاران بار با تبلیغات مواجه می‌شوند پیامی ناخودآگاه را به وجود می‌آورد و با توجه با این نشانه‌های بصری می‌توانند بفهمند که چه لوگویی مربوط به چه کسب‌وکاری است.

رنگ لوگو میتواند تاثیر بسیار خوبی نیز در تبلیغات شما داشته باشد شما میتوانید برای کسب اطلاعات کافی در مورد تبلیغات به مقاله مشاور تبلیغات و برندینگ مراجعه کنید.

 

 

تحقیقات فورچون درباره 500 شرکت و رنگ لوگوی آن‌ها

در روند تحقیق و فورچون 500 شرکت و برند فعال در زمینه کسب و کارهای مختلف یک نتیجه مهم به دست آمد که؛ رنگ آبی محبوب‌ترین رنگ انتخاب لوگو شرکت‌ها است. دلیل انتخاب رنگ آبی واضح است زیرا آبی رنگی امن و آرام و بی‌خطر اما پیچیده است و برای شرکت‌هایی که به دنبال انتقال حس امنیت هستند، بهترین رنگ است. برای مثال؛ شرکت‌هایی که در زمینه امور مالی، بیمه، بهداشت  و درمان، فناوری و غیره هستند می‌توانند از رنگ آبی استفاده کنند.

رنگ قرمز نیز جزو انتخاب‌های جسورانه برای رنگ یک برند است با این وجود جزو دومین رنگ محبوب بوده است. در بین این  500 شرکت، ارتباط بین شرکت‌های صنایع غذایی با انتخاب رنگ قرمز بسیار محسوس است و در بین خرده فروشان نیز رنگی محبوب است. همچنین در میان رنگ لوگوی استفاده شده برای این شرکت‌ها از رنگ بنفش نیز استفاده شده در صورتی که رنگ صورتی مورد استفاده قرار نگرفته است.

 

 

روانشناسی رنگ و لوگو

نمی‌توان درمورد برندسازی و رنگ‌های لوگو صحبت کرد اما از روانشناسی رنگ‌ها حرفی نزد. این حوزه از مطالعات روانشناسی به رابطه بین رنگ‌های خاص و واکنش و پاسخ افراد می‌پردازد. طرفداران روانشناسی رنگ معتقدند که می‌توان با استفاده از تئوری‌های رنگ شناسی برای تحریک رفتارهای خاص در مشتریان استفاده کرد.

بدون شک بازاریابان و محققان نیز برخی از واکنش‌‌های انسان به رنگ‌ها را به عنوان الگو و نمونه انتخاب کرده‌اند و از آن‌ها در طراحی لوگو استفاده کرده‌اند. اما هیچ کدام از این واکنش‌ها صد در صدی نیست و برای مثال؛ رنگ قرمز می‌تواند برای یک شخص رنگی جذاب هیجان‌انگیز باشد و برای فردی دیگر از این رنگ با گلوله و خون یاد کند.

همچنین در نظر داشتن زمینه فعالیت و مخاطبان نیز ضروری است برای مثال؛ رنگ مشکی می‌تواند در یک زمینه نشانه پایداری و قابلیت اطمینان باشد و در زمینه دیگر، تند و نامتعادل باشد. علاوه بر این موارد عوامل دیگری مانند فرهنگ، جنسیت و سن نیز بر درک و نوع برداشت از رنگ موثر هستند. به صورت کلی رنگی وجود ندارد که موفقیت برند شما را تضمین کند از طرفی دیگر انتخاب رنگ اشتباه می‌تواند به این معنی باشد که برند شما در بازار هدف نادیده گرفته شده است.

با این حال ارتباطی قوی بین رنگ‌های خاص و ذهن مخاطبان وجود دارد برای مثال؛ ارتباط بین رنگ نارنجی با انتقال انرژی ممکن است مختص و ذاتی این رنگ نباشد اما در بسیاری از موارد توسط برندهایی استفاده شده است که می‌خواهند این پیام را منتقل کنند. از طرفی دیگر مخاطبان نیز با دیدن این رنگ‌ها به صورت ناخودآگاه به  این مسئله پی می‌برند که پیامی در حال انتقال به آن‌ها است. بنابراین روانشناسی رنگ‌ها به یک پیشگویی خودساز تبدیل شده است.

جنبه فیزیولوژیکی دیگری نیز درمورد رنگ‌ها وجود دارد که درمورد میزان روشنایی رنگ‌ها است که برخی از رنگ‌ها به میزانی روشن هستند که چشم‌ها را اذیت می‌کنند و برخی از رنگ ‌ها نیز پر رنگ و جذاب هستند اما برخی از رنگ‌ها نیز برای چشم‌ها ملایم‌تر و مناسب‌تر هستند. برای مثال لوگوی مک‌دونالد که در قسمت‌های شلوغ تبلیغ می‌شود با استفاده از رنگ زرد و طلایی روشن باعث جذب مخاطبان می‌شود.

 

 

روند تغییر لوگو

امکان دارد که لوگو‌ها در طول زمان دچار تغییر شوند و یا روند خود را ادامه دهند برای مثال بسیاری از برندها هر پنج سال یکبار یا بیشتر، لوگوی خود را بروز می‌کنند و یا برخی از آن‌ها به هویت اصلی و اولیه برند خود وفادار هستند و اجازه می‌دهند که لوگو روند فعلی خود را ادامه دهد. برای تصمیم‌گیری درمورد روند طراحی لوگو بهتر است که به اهداف کسب و کار خود دقت کنید‌. به صورت کلی کسب و کارهایی که کوچک هستند می‌توانند روندهای تغییر لوگو را ادامه دهند اما برای کسب و کارهای بزرگ و طولانی مدت بهتر است لوگویی بی‌زمان را هدف بگیرد که و سالیان متمادی به آن وفادار باشید‌

سه مرحله مهم برای طراحی و انتخاب لوگو

مرحله اول: تحقیق در صنعت

برای طراحی لوگو باید از خود بپرسید که تجارت شما چیست و مخاطب چه کسانی هستند؟ لوگو باید برای مشتریان ایده‌آل و جذب باشد. استراتژی برند تعیین می‌کند که آیا شما ایده‌های جدید را خلق می‌کنید و یا روند معمولی و سنت‌های متعارف صنعت را دنبال می‌کنید.

مرحله دوم: انتخاب نوع لوگو

دو نوع لوگو علائم کلمه و یا نماد وجود دارد. لوگوی علائم کلمه در مواردی استفاده می‌شد که نام شرکت در مرکز لوگو قرار گیرد که این نوع لوگو متکی بر انتخاب فونت مناسب و رنگی جذاب و قوی است. لوگو نماد نیز بر نمادگذاری متکی است و برند را قابل تشخیص می‌کند.

مرحله سوم: طراحی و انتخاب رنگ

برای انتخاب رنگ با ارتباطی که دوست دارید برند شما با مخاطبان ایجاد کند فکر کنید و رنگ‌هایی را انتخاب کنید که از فعالیت شما پشتیبانی کنند. رنگ‌هایی که برای لوگو انتخاب می‌کنید استفاده‌ای فراتر از یک لوگو خواهند داشت زیرا برای موارد دیگری مانند وبسایت و کارت ویزیت و غیره نیز استفاده می‌شوند.

 

ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
1 نظر درمورد این مقاله ثبت شده است
  • Orval

    08 اسفند 1401

    Вы лучшие ! Входите и дополнительно на созданный блог :) Декор французский балкон

نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *