اهمیت طراحی لوگو در موفقیت کسب‌ و کار

  • تاریخ انتشار

    30 تیر ، 1401

  • دسته بندی طراحی لوگو

 اگر شما هم در حال برنامه‌ریزی برای آغاز کردن کسب‌وکار شخصی خودتان هستید، بعید است که نام لوگو را نشنیده باشید. امروزه اگر نگاهی به اطرافتان بیندازید، مطمئنا تعداد زیادی لوگو را مشاهده خواهید کرد که هر کدام از آن‌ها، نماینده بصری و نشانه یک کسب‌وکار به‌خصوص هستند.

احتمالا حتی بدون خواندن نوشته‌های اطراف لوگو، بسیاری از این علامت‌ها را می‌شناسید و می‌دانید که دقیقا متعلق به چه مجموعه‌ای هستند. همین مسئله نشان‌دهنده اهمیت لوگو و تاثیر آن بر روی افکار عمومی است. با توجه به این نکته، احتمالا آشنا نبودن با اهمیت طراحی لوگو، عاقبت خوبی برای صاحبین کسب‌وکارهای نوظهور ندارد!

پس اگر شما هم در حال راه‌اندازی کسب‌وکارتان هستید، فرصت را از دست ندهید و تا انتها با آی دیزاین همراه باشید.


لوگو چیست؟

لوگو یک نشانه یا علامت گرافیکی است که بخشی از هویت برند شما در نظر گرفته می‌شود اما هویت برند دقیقا چیست؟ هویت برند همان چیزی است که تصویر شما را در ذهن مخاطب حک می‌کند. برای این‌که مخاطبین، کسب‌وکار شما را در مدت زمان کوتاه‌تری به یاد بیاورند و خدمات شما در ذهن آن‌ها تداعی شود، شما به مجموعه‌ای از عناصر بصری نیاز دارید تا این حس را بهترین شکل ممکن به افراد موردنظرتان منتقل کنید.

این عناصر که شامل مواردی همچون رنگ، طراحی و لوگو هستند، باعث شکل‌گیری یک تصویر منحصربه‌فرد از کسب‌وکار شما در ذهن مخاطبین می‌شوند که این تصویر منحصربه‌فرد، وجه تمایز شما نسبت به رقبا خواهد بود. درواقع اگر شما روند طراحی لوگو را به‌درستی طی کرده باشید، افراد با دیدن این علامت بصری، در صدمی از ثانیه، خدمات شما را به یاد خواهند آورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره به مقاله های برندینگ و مشاوره برندینگ آی دیزاین مراجعه کنید.

انواع لوگو

لوگو براساس عناصری که در طراحی آن به‌کار رفته‌اند، به 3 دسته اصلی تقسیم می‌شوند که این دسته‌ها عبارتند از:

·        لوگوی تصویری

·        لوگوی نوشتاری

·        لوگوی ترکیبی (ترکیب تصویر و نوشتار)

شما با انتخاب صحیح در بین این گزینه‌ها، قادر خواهید بود تا حس اعتماد را در افراد ایجاد، و ارتباطی صمیمی را با آن‌ها شکل دهید.

طراحی لگو

نکات مهم در طراحی لوگو

مانند هر تصمیم دیگری، در انتخاب لوگو هم باید به نکات مهمی که در موفقیت آن موثر هستند، دقت کنیم. در ادامه با اشاره به ویژگی‌هایی که یک لوگوی ایده‌آل باید از آن‌ها برخوردار باشد، به شما در این روند کمک خواهیم کرد. البته دریافت مشاوره از متخصصین، یک راهکار مطمئن‌تر برای رسیدن به اهداف شما خواهد بود.

به‌یادماندنی

لوگو باید در ذهن‌ها بماند. در صورتی که مخاطب بعد از دیدن لوگوی شما، آن را به‌سادگی فراموش کند، تمام زحمات شما بی‌اثر خواهد بود؛ بنابراین شما به هیچ عنوان نباید این نکته را از یاد ببرید!

سادگی

هرچه لوگوی شما طراحیِ ساده‌تری داشته باشد، تاثیر آن در ذهن مخاطب بیشتر خواهد شد و این دقیقا همان هدفی است که ما به‌دنبال آن هستیم.

فراگیری

لوگوی کسب‌وکار شما قرار است تا در پلتفرم‌های مختلفی اعم از تلویزیون، بیلبوردها، شبکه‌های اجتماعی و ... به نمایش گذاشته شود. به همین دلیل، روند طراحی و سایزبندی آن باید حتما با توجه به این نکته مهم پشت سر گذاشته شود.

تناسب

همه برندها نمی‌توانند از یک قاعده مشخص برای طراحی لوگو پیروی کنند؛ چراکه هر کدام از آن‌ها در زمینه‌های کاملا متفاوتی مشغول به فعالیت هستند. به‌عنوان مثال لوگوی یک فست‌فود زنجیره‌ای نباید مثل لوگوی بانک‌ها طراحی شود تا توان رقابت با عناصر بصری موجود در این بازار را داشته باشد.

فارغ از زمان

کسب‌وکار شما، سال‌های سال زنده است و در صورت موفقیت، عمری بسیار بیشتر از یک انسان دارد؛ بنابراین طراحی آن نباید با توجه به ترندهای روز انجام شود تا پس از گذشت مدت زمان طولانی، تاثیرگذاری خود را از دست ندهد.

جمع‌بندی

برای موفقیتِ یک کسب‌وکار نوظهور، شما باید جوانب بسیار گسترده‌ای را در نظر داشته باشید که یکی از آن‌ها، ترسیم یک هویت بصری متناسب با ذهنیت مخاطبین هدفتان است. هویت بصری که لوگو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آن در نظر گرفته می‌شود، شما را در ذهن مخاطب حک خواهد کرد و از آن پس، شما قادر خواهید بود تا در صدمی از ثانیه، خدمات خود را در ذهن افراد تداعی کنید. با توجه به اهمیت بالای این موضوع، شما باید در روند طراحی لوگو دقت زیادی به خرج دهید. البته نگران نباشید! آی دیزاین در این مسیر در کنار شما خواهد بود و شما با یک ثبت سفارش ساده می‌توانید به نتیجه ایده‌آل خود دست پیدا کنید.

1 نظر درمورد این مقاله ثبت شده است
  • مهیار

    09 آبان 1401

    برای داشتن یک کسب و کار موفق انتخاب چه نوع لوگویی بیشترین تاثیر را در جذب مخاطب دارد؟

نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *