بررسی تاریخچه لوگو کوکاکولا و نکات لوگو این برند

  • تاریخ انتشار

    20 فروردین ، 1402

  • دسته بندی طراحی لوگو

کوکاکولا یکی از معتبرترین برندهای نوشابه حال حاضر در دنیا می باشد. معمولا زمانی که نام این برند را می شنوید، به یاد یک لوگو سفید و قرمز می افتید. این لوگو از ابتدا به این شکل نبوده، بلکه به مرور زمان و در طی سالیانی که گذشته است، لوگو کوکاکولا به این شکل درآمده است. زمان تاسیس این شرکت به سال 1886 برمی گردد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، بلافاصله پس از شروع به کار این شرکت و تاسیس آن، رشد این شرکت نیز تصاعدی شد. در ادامه سعی کرده ایم تا هم در مورد تغییرات لوگو و هم در خصوص مولفه های مهمی که در آن وجود دارد، هرچه بهتر و بیشتر با شما صحبت کنیم.

شما میتوانید برای مشاوره رایگان در زمینه طرحی لوگو و برندینگ با شماره های 09141478670 و 04433371731 تماس بگیرید.

 

لوگو کوکاکولا

 

تاریخچه کوکاکولا

شروع تاریخچه کوکاکولا دقیقا از زمانی بود که مخترع این نوع از نوشیدنی به نام "جان استیت بمبرتون" با حسابدار خود به نام فرانک ام رابینسون دیدار کرد و این دو تلاش کردند که بتوانند محصول مورد نظر را برندسازی کنند. در عرض مدت زمان بسیار کوتاهی، فرانک نام کوکاکولا به ذهنش رسید و همان را نیز پیشنهاد داد. پس از تعیین نام، استراتژی های فروش تعیین شد و پس از آن بود که در حدود یک سال بعد، اولین لوگوی این برند عرضه و ساخته شد.

در آن زمان نام لوگو کوکاکولا به صورت دست نویس بود. گذر زمان این موضوع را اثبات کرد که این لوگو ابدی خواهد بود زیرا تاکنون چندین بار این لوگو تغییر پیدا کرده است و هنوز هم تنها چیزی که ثابت مانده است، لوگو دستنویس و دستخط این برند است.

 

کوکاکولا چیست؟

پرسیدن این سوال و پاسخ به آن کمی عجیب است. عجیب بودن این موضوع نیز به این خاطر است که برند این نوشیدنی در سرتاسر دنیا بسیار معروف بوده و همین موضوع سبب می شود تا افراد زیادی این نوع از نوشیدنی را بشناسند. کوکاکولا در حال حاضر معروف ترین برند نوشابه در جهان است که در سال 1886 توسط "جان استیت" تاسیس شد.

بطری های نوشابه که برچسب های سفید و قرمز دارند، امروزه در اکثر سوپرمارکت های جهان یافت می شوند و در همان نگاه اول نیز این موضوع را به یاد فرد می آورند که این رنگ بندی و لوگو می تواند برای چه برند و محصولی باشد. حتما شما نیز این موضوع را شنیده اید که به جز دو نفر، هیچکس در سرتاسر دنیا از فرمولاسیون این نوشابه مطلع نیست. این موضوع کمی اغراق گونه است اما می توان گفت که دروغ هم نیست. صرفا تعداد کمی از مردم هستند که از دستور کا این برند آگاه می باشند و می دانند که چه چیزی در این نوشیدنی وجود دارد.

 

تاریخچه تغییرات برند کوکاکولا

همان طور که در بالاتر نیز اشاره کردیم، برند کوکاکولا در طول زمان بارها و بارها تغییر پیدا کرده است. این موضوع اولین با نیست که برای یک برند اتفاق می افتد. تغییر کردن برند و لوگو در جهت تکامل هرچه بیشتر آن است که به مرور زمان صورت می گیرد و نتایج متفاوتی نیز دارد. در ادامه نحوه تغییرات این برند را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

 

تاریخچه لوگو کوکاکولا

 

·        1886-1887

در این سال ها نسخه اولیه برند و لوگو مورد نظر ساخته شد. اگر هم اکنون بخواهیم نسخه های مختلف را بررسی کنیم، متوجه می شویم که نسخه ارائه شده در آن سال ها در حقیقت ساده ترین نوع لوگو بوده است. البته در کنار ساده بودن نیز به سختی می توانستید آن لوگو را تشخیص دهید.

·        1887-1890

در طی این سال ها بود که دقت بیشتر و دقیق تری بر روی لوگو پیاده سازی شد. در آن سال ها جان اس پمبرتون تلاش کرد که بتواند یک لوگو منحصر به فرد را برای شرکت تعیین کند. او همواره در تلاش بود که بتواند کلمه ای را انتخاب کند که هم متمایزتر و هم دقیق تر باشد. با این کار مسلما می توانست برند خود را بهتر و بیشتر معرفی کند.

·        1889-1892

در سال 1889 مجددا لوگوی کوکاکولا طراحی شد. در این طراحی اولین چیزی که مدنظر بود آن بود که لوگو تایپ را برای طراحی این لوگو در نظر بگیرند. در قدم بعدی خطوط کشیده ای به لوگو افزوده شد. این خطوط به اندازه دو حرف c که در لوگو وجود داشتند نیز خمیده بودند. علاوه بر این موارد، یک مولفه دیگر نیز به لوگو افزوده شده بود. دو عدد الماس لوزی شکل کوچک مشکی نیز در این بین وجود داشتن که جذابیت لوگو را بیشتر می کردند.

·        1890-1891

در طی این سال ها طراحی لوگو آن قدر که باید و شاید تغییر نداشت و پیشرفت خاصی حاصل نشد. بنابراین نمی توان گفت که لوگو مورد نظر در طول این سال ها تغییرات زیادی را تجربه کرده است.

·        1891 - 1899

در طول این دو سه سال بود که لوگو مورد نظر دارای تغییرات جزئی شد و مجددا آن را رسم کردند. این تغییرات به اندازه ای جزئی و ریز بودند که هیچکس در نگاه اول متوجه آن ها نمی شد. تنها راه متوجه شدن آن ها نیز بررسی کردن دو لوگو با یکدیگر بود. یکی از موارد ریزی که لوگو جدید را از لوگو قدیمی متمایز می کرد، مربوط به یک حاشیه مستطیلی شکل و قرمز رنگ بود که ایجاد شده بود و ظاهر کار را جذاب تر ساخته بود.

·        1893 – 1901

در سال 1893 بود که مجددا لوگویی که طراحی شده بود، باز هم به سمت لوگو اصلی برگردانده شد. البته یک چیزی در این بین تغییر کرده بود که کار طراحی و تغییرات لوگو را با پیشرفت روبرو می کرد. تمامی خطوط و حروف به شکلی پر رنگ و بولد شده بودند که جسارت را به لوگو می بخشیدندو این نوع طراحی لوگو سبب می شود تا برند جدید بسیار حرفه ای به نظر برسد و دارای استحکام خاصی باشد.

·        1899 – 1903

مجددا در سال 1899 بود که طراحان دست به کار شدند و این لوگو را تغییر دادند. این تغییرات به نحوی بود که سبب می شد حروف مورد نظر متعادل تر به نظر برسند و خطوطی که برای دو قسمت از نام این نوشیدنی استفاده می شدند نیز یکسان سازی شوند. نشانی که جدیدتر طراحی شد، صاف تر بود و بیشتر شبیه به چیزی شد که امروزه آن را به عنوان لوگو کوکاکولا می شناسیم.

·        1903 – 1934

دوره بعدی که تغییرات لوگو صورت گرفت بسیار طولانی بود و چیزی حدود 3 دهه طول کشید. اولین بار در سال 1903 بود که یک لوگو مشابه با لوگوی امروزی برای این برند طراحی شد. البته تفاوت هایی نیز وجود داشت. به طور مثال خطوط حروف باریک تر و بلندتر بودند، اما در عین حال نیز دارای رنگ های پر رنگ تری بودند. اگر دقت کنیم، هیچ چیزی به صورت بنیادی و مفهومی تغییر پیدا نکرد، بلکه صرفا ظاهر لوگو هرچه بیشتر اصلاح شد.

·        1934 - 1941

زمانی که در سال 1934 مجددا این برند طراحی شد، متوجه شدید که لوگوی کوکاکولا به رنگ قرمز درآمد و هنوز هم پس از گذشت حدود 90 سال این رنگ قرمز سرجای خودش باقی مانده است. لوگو همان مورد قبلی بود اما سایه روشن های قوی از رنگ ها بر روی آن ایجاد شده بود که ظاهر کار را بسیار جذاب تر می کرد.

·        1941 – امروز

از سال 1941 تا به امروز، طراحی لوگو بیشتر به سمت ایتالیک شدن و یا همان کج شدن خطوط پیش رفت. ویژگی بعدی که در این نوع از لوگوها متفاوت شد، مربوط به حذف شدن حاشیه بود که این مورد نیز می توانست کار را بسیار جذاب تر کند. علاوه بر این موارد یک تغییر بزرگ دیگر نیز وجود داشت که مربوط به کشیده تر شدن حروف در مقایسه با لوگو قبلی بود.

نکات مهم در خصوص لوگو کوکاکولا

تا اینجا به بررسی کردن تاریخچه این نوع از لوگو پرداختیم. اما در این قسمت قصد داریم تا نکات و مولفه های مهمی که در این برند وجود دارند و در کنار هم توانسته اند چنین لوگوی منحصر به فردی را ایجاد کنند، بررسی کنیم. بررسی کردن این نکات و مولفه ها به ما کمک می کند تا بتوانیم به آن چیزی که دوست داریم، دست پیدا کنیم.

 سمبل

اولین مورد آن است که نماد کوکاکولا سمبل چیست؟ نماد این شرکت که دارای یک طراحی کلاسیک است، نشان می دهد که لوگو مورد نظر توانسته است به خوبی سمبل قدرت و اقتدار در زمینه و حوزه کاری نوشیدنی های مربوط به خودش باشد.

نوع طراحی

اگر دقت کرده باشید کوکاکولا دارای طراحی بسیار جذاب و ساده ای است. طراحی هایی که کوکاکولا برای برند خود لحاظ کرده است می تواند در عین سادگی که دارد، بسیار نیز مناسب و حرفه ای باشد. صرفا دو نوع رنگ سفید و قرمز در این برند استفاده شده است که هم برای مخاطب جذاب است و هم دیگر رقبا توان رقابت با آن را ندارند.

نوع فونت به کار رفته

نوع فونتی که شرکت برای طراحی کردن این لوگو به کا برده است نیز بسیار جذاب است. نمی توانید عینا این فونت را در هر جایی پیدا کنید، زیرا خمیدگی ها، کشیدگی ها و... که در فونت مورد نظر استفاده شده است، طی سالیان مختلف ایجاد شده است و هم اکنون به چیزی که می بینید رسیده است.

 

کوکاکولا

 

دلایل تمایز لوگو کوکاکولا

برند کوکاکولا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از دیگر برندها متمایز شود. مسلما این موضوع به این شکل است که این برند توانسته است در طول سالیان سال که در این حوزه فعالیت می کند، همچنان پیشتاز میدان باقی بماند.

اصلی ترین عنصری که در برند کوکاکولا وجود دارد، مربوط به کلمه ای است که نام این برند را می سازد. این کلمه به شکلی ایده پردازی شده است که دارای جذابیت خاصی است. از سوی دیگر نیز برند و لوگو مورد نظر از روی نام شرکت به طور کامل استنباط شده اند و همین موضوع سبب جذابیت بیشتر می شود. مورد بعدی آن است که این برند را با یک فونت دست نویس تنظیم کرده اند که بسیار نیز شیک به نظر می رسد و هیچگونه شباهتی در حال حاضر در دنیای پیرامونی برای آن وجود دارد.

 

دلیل استفاده از رنگ قرمز در برند کوکاکولا

اگر با دقت به این برند توجه کرده باشید، متوجه شده اید که برند کوکاکولا یکی از برندهایی است که از دو رنگ قرمز و سفید ساخته شده است. اما دلیل آن که مدیران شرکت از رنگ قرمز در این برند استفاده می کنند، چیست؟ اولین دلیل آن است که از همان حدود چند دهه پیش که شرکت تاسیس شد، این رنگ انتخاب شد و هیچگاه نیز تغییر پیدا نکرد. بنابراین امروزه نمی توانید برند معروف نوشابه کوکا را بدون رنگ قرمز حتی تصور نیز بکنید.

دومین دلیلی که این رنگ انتخاب شده است و هنوز هم همچنان تغییر پیدا نکرده است، معروف به حس قدرت و برتری است که این رنگ می دهد. مسلما در بازار رقابتی که برای نوشیدنی های غیر الکلی وجود دارد، موضوع قدرت و انحصار طلبی کاملا طبیعی است.

سومین دلیل نیز وجود دارد که بد نیست بدانید. در سال های ابتدایی شروع به کار این برند، نوع قوطی این نوشیدنی شبیه به داروها و شربت ها بود. شرکت کوکاکولا برای آن که بتواند از اشتباه شدن بطری های نوشیدنی و دارو جلوگیری کند، از رنگ قرمز استفاده کرد که کاملا نیز مشخص بود.

 

کلام پایانی

در خصوص طراحی لوگو برند کوکاکولا و همچنین تغییراتی که این لوگو در طی سالیان متمادی داشته است، صحبت کردیم. این موضوعات سبب شدند تا به یک نکته بسیار مهم توجه داشته باشید. هر برند معروف و معتبری که وجود دارد، از ابتدا همین لوگو را نداشته است. بلکه در طول سالیان متمادی و با رخ دادن اتفاقات گوناگون، توانسته است نوع لوگو خود را تغییر دهد و آن را به نسخه بهتری تبدیل سازد.

در صورتی که شما نیز به دنبال طراحی یک برند و لوگو معتبر هستید، بهتر است ابتدا اصول این کار را یاد بگیرید و سپس به سراغ انجام آن بروید. اصول این کار می تواند کمک های زیادی را به شما کند که لوگو طراحی شده توسط شما از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار باشد. 

نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید
نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *