اهمیت برندینگ در کسب و کار

  • تاریخ انتشار

    13 آبان ، 1401

  • دسته بندی برندینگ

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن مفهوم برندسازی کسب و کار را توصیف کنیم، می‌توانیم بگوییم برندینگ، ساختن شخصیت برند شما به بهترین شکل ممکن برای دیگران است.  بسیاری از افراد نمی ­دانند که برند و برندینگ، فقط طراحی لوگو، نام شرکت نیست. برند، تصویر ­و­ برداشت کلی یک مشتری با توجه به تعاملاتی است که با شرکت شما، محصولات و خدمات و بخش های مختلف شرکتتان داشته باشد.

برندینگ یا برندسازی چیست؟

کل کار برندینگ این است که شما قرار است ذهنیت مردم نسبت به  تجارت و برندتان را به شکل خاص دربیاورید. تا جایی که رفع نیازهای خود را در گرو مراجعه به شما بدانند وسراغ برند های دیگر نروند.درطی این فرایند همه ی المان های بصری برندتان از لوگو و فونت گرفته تا طراحی کارت ویزیت یا مؤلفه‌های دیگر، ابزارهایی هستند در راستای هویت بخشیدن به محصول وخدمات کسب و کار شما.

شما میتوانید با خواندن مقاله شرکت مشاوره بازاریابی و برندینگ اطلاعات بیشتری در رابطه با برندینگ کسب کنید.

branding

مزایای برندینگ 

از جمله مهم ترین مزایا برندینگ،می ­توان به موارد زیر اشاره کرد

·         برندینگ،آگاهی و توجه افراد نسبت به کسب­ و­ کار را افزایش می­ دهد.

·         برندینگ، باعث جذب مشتریان جدید و تبدیل آن­ها به مشتریان وفادار می ­شود.

·         برندینگ،باعث افزایش ارزش و اعتبار کسب­ و­کار می ­شود.

پیش از این که بخواهید استراتژی مورد نظرتان برای برندسازی انتخاب کنید، باید با دقت فوق‌العاده‌ای سراغ بررسی شرایط رقبایتان بروید. اگر کسب و کار شما سنتی است، می‌توانید به صورت حضوری و با پرس و جو به نقاط ضعف و قوت رقبایتان پی ببرید.

اگر کسب و کار شما مجازی است یا می‌خواهید برندسازی مجازی نیز داشته باشید، می‌توانید با مشاوره و همکاری با تیم‌های خبره و باتجربه، در هر کسب و کاری هستید با آنالیز بهتر رقبا، عملکرد بهتری داشته باشید. (دریافت مشاوره از استودیو آی دیزاین)

 

راهکارهای  برندینگ موفق

§          برای موفقیت در برندینگ،باید مشخص شود که مخاطبان و مشتریان شما چه کسانی هستند، خواسته ها ونیازهای آن ها را به صورت دقیق شناخت و استراتژی برندینگ را متناسب با آن برنامه ریزی کرد. برندینگ، با تجربیات وبرداشت های قبلی مشتریان از بازاردر ارتباط خواهد بود.هدف و ارزش کسب وکار خود را مشخص کنید.مشتریان شما باید بدانند که دلیل حضور شما چیست و چه هدف خاصی را دنبال می کنید.این هدف وجه تمایز شما و رقبای شما است

§          تحقیق کردن درباره کسب و کار های بزرگ مرتبط باکسب و کار های خود و آشنا شدن با نقاط ضعف و مثبت آن ها.حتی می توانید از برخی ازشکست های آن ها به عنوان یک تجربه و بهبود کسب و کار خود استفاده کنید

§          خلاق و انعطاف پذیر باشید.در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است برای اینکه از دیگر رقبا عقب نمانیم احتیاج داریم که از تغییر نترسیم و استراتژی های قدیمی خود را به روز کنیم این مورد روی برندینگ شما قطعا تاثیر مثبتی خواهد داشت.

§         به مشتریان وفادار خود همواره اهمیت بدهید.این مشتریان می توانند از محصولات و خدمات شما برای دیگران تعریف کنند و شرکت شما را به دوستانشان پیشنهاد دهند.به طور کلی آن ها مانند یک سفیر تبلیغ  برند شما عمل می­کنند که باعث می شود مشتری بیشتری به دست بیاورید و فروش و سود کسب و کارتان بیشتر شود.

 

بازار و مخاطب را بشناسید

در کنار شناخت رقبایتان، باید با سلیقه مردم هم بیشتر آشنا شوید. برای مثال دانستن این نکته که مردم در هر پلتفرم و هر شبکه اجتماعی دقیقا به دنبال چه نوع محتوایی هستند، می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر پر پیچ و خم برندینگ، تولید محتوای بهتری داشته باشید و مخاطب را ساده‌تر با خود همراه کنید.

 

از فضای مجازی غافل نشوید

شاید استفاده از فضای مجازی توسط شرکت‌ها در کشور ما کمی دیر اتفاق افتاد اما در نهایت تمام برندهای موفق به اهمیت این موضوع رسیدند. اگر برند شما در شبکه‌های اجتماعی مهم مانند اینستاگرام حضور نداشته باشد، برای بسیاری از کاربران اصلا وجود ندارد!

طراحی قالب مناسب برای صفحه‌های اینستاگرامی، می‌تواند تاثیر مثبتی روی کاربران داشته باشد و به آن‌ها این حس را بدهد که برند شما، به آن‌ها اهمیت می‌دهد. همچنین اگر لوگوی شما توسط یک تیم مجرب طراحی شده باشد، می‌تواند مدت‌ها در یاد کاربران بماند و در ذهن آن‌ها ثبت شود.

نام‌گذاری هم به اندازه هویت بصری مهم است!

اپل که به عنوان یکی از موفق‌ترین شرکت‌های قرن فعلی شناخته می‌شود، بخشی از موفقیتش را مدیون نام‌گذاری ساده و جذابش است. یک نام دو سیلابی که حتی کسانی که انگلیسی هم بلد نیستند می‌توانند به سادگی با آن ارتباط برقرار کنند.

apple logo timeline

 

هویت بصری چقدر در برندینگ موثر است؟

هویت بصری به برندسازی شما کمک بسیار بزرگی می‌کند. این بخش از برندینگ کسب و کار شما تنها محدود به لوگوی برند نمی‌شود و حتی رنگ‌هایی که در پست‌ها، استوری‌ها، محیط فروشگاه یا شرکت و استفاده می‌کنید هم می‌توانند تاثیر زیادی روی مشتریان داشته باشند.

سخن پایانی

هویت بصری برندها بحث تازه‌ای نیست و حتی اولین شرکت‌های تاریخ هم به اهمیت آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند. این روزها هر کس به یک سیب نگاه کند، یاد اپل می‌افتد یا با اگر جزو عاشقان خودروهای الکتریکی باشد، بعد از دیدن حرف T، بلافاصله لوگوی تسلا در ذهنش نقش می‌بندد.

ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
2 نظر درمورد این مقاله ثبت شده است
  • محمد

    17 دی 1401

    امیدوارم به کمک شما در این مسیر موفق بشیم.

  • احمدرضا عظيمي

    14 آذر 1401

    من شخصا تاثير برندينگ رو كسب و كارم ديدم ممنونم از شما و تيم خوبتون

نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *