استراتژی توزیع | Distribution Strategy

  • تاریخ انتشار

    16 بهمن ، 1400

  • دسته بندی برندینگ

مقدمه استراتژی برند

شما می‌توانید با استفاده از استراتژی برند و استراتژی‌های توزیعی محتوا که توسط تیم متخصص ما ارائه می‌شود موضوعات و محتوای خود را تقویت کرده و به راحتی در اختیار مخاطب قرار دهید.

اگر محتوای خوبی تولید کند اما مخاطبان از آن بازدید نداشته باشند بی فایده است.

خدمات استراتژی توزیعی ما به محتوای شما جذابیت خاصی می‌بخشد که توجه مخاطبان را جلب می‌کند. ایجاد یک برنامه سفارشی جهت اهدافی که شما در مورد استراتژی برند و محتوای خود دارید می‌تواند میزان فعالیت و جذب مخاطبان شما را افزایش دهد و با کمک آن میزان فعالیت و تلاش‌های شما در جهت برندسازی برآورد و بررسی کند. این برنامه به شما کمک می‌کند تا تصمیمات جدیدی در جهت تولید محتواهای باکیفیت خود بگیرید و نتایج و ROI را بهبود ببخشید.

همچنین می توانید با مراجعه به مقاله ی مشاوره برندینگ به صورت تخصصی از طرف تیم ما در این مورد اطلاعات کسب کنید.

استراتژی توزیع چیست؟

استراتژی توزیع روشی برای انتشار کالا یا خدمات به مشتریان است. این نوع استراتژی برند کارآمدترین روش برای کسب و کار شما و کلید کسب درآمد و حفظ وفاداری مشتریان شما است. برخی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از روش‌های توزیع متعدد برای پایبندی مشتریان خود به کالاها و خدمات مختلف استفاده کنند.

به عنوان مثال اگر یک فوتون چرمی می‌فروشید و می‌خواهید به افراد 60 ساله و سن بالاتر خدمات بدهید، شاید بخواهید که محصولات را مستقیماً از طریق کاتالوگ به آنها بفروشید. برای مشتریان جوان‌تر ممکن است تصمیم داشته باشید که محتویات و خدمات خود را به صورت محتوای دیجیتالی در رسانه‌های اجتماعی برای آنها به نمایش بگذارید.

برای استراتژی برند شما باید بتوانید به این نمونه از سوالات پاسخ بدهید. مشتری معمولی چگونه کالاها را خریداری می‌کند؟ چگونه می‌توان به عنوان یک تولید کننده فرآیند خرید را آسان‌تر کرد؟ آیا این یک خرید گسترده است که در آن خرید مستقیم کالا از تولید کننده می تواند ارزش دردسرهای احتمالی را داشته باشد، یا یک کالای معمولی است که در آن مشتری ترجیح می‌دهد محصول را به سرعت و بر اساس تقاضا از طریق یک خرده فروش دریافت کند؟ نقشی که یک کالا در زندگی مشتری بازی می‌کند و نوع تصمیم خرید مرتبط با یک محصول جنبه‌های مهمی هستند که باید هنگام تعیین استراتژی برند در نظر گرفته شوند.

انواع مختلف استراتژی‌های توزیع چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد دو نوع اصلی استراتژی توزیع مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. همچنین انواع مختلفی از توزیع وجود دارد که در دسته بندی‌های فشرده، انتخابی و انحصاری قرار می‌گیرند‌. اما این نوع روش استراتژی توزیعی دقیقاً چه چیزی را شامل می‌شوند؟ بیایید برخی از عواملی که در هر یک از این استراتژی‌های توزیع پیشرفته وجود دارد را بررسی کنیم تا بتوانید تعیین کنید کدام روش برای جذب مشتری و استراتژی برند شما بهترین است.

استراتژی توزیع مستقیم

توزیع مستقیم یک استراتژی است که در آن تولید کنندگان مستقیماً محصولات را به مصرف کنندگان می‌فروشند و ارسال می‌کنند. چند راه مختلف برای اجرای این روش وجود دارد. برخی از سازمان‌ها ممکن است رویکرد مدرن‌تری داشته باشند و از یک وب‌سایت تجارت الکترونیکی استفاده کنند که در آن کاربران می‌توانند خرید آنلاین انجام دهند. این یک گزینه مؤثر برای شرکت‌هایی است که مشتریان آنلاین دارد و وابسته به رسانه‌های اجتماعی هستند.

یکی دیگر از روش های توزیع مستقیم از طریق کاتالوگ یا سفارشات تلفنی است. این گزینه ممکن است یک روش قدیمی برای جدب مشتری باشد.

یکی از عوامل مهمی که در اجرای استراتژی توزیع مستقیم باید در نظر گرفته شود میزان سرمایه گذاری مورد نیاز است. به عنوان مثال تولیدکنندگان باید انبارها، وسایل نقلیه و کارکنان تحویل را به مجموعه خود اضافه کنند تا به طور مؤثر کالاها را به تنهایی توزیع کنند.

استراتژی توزیع غیر مستقیم

اصطلاح «واسطه» شهرت بدی پیدا کرده است اما در مورد توزیع، این سازمان‌ها می‌توانند در رساندن کالا به مصرف‌کنندگان مفید باشند. استراتژی‌های توزیع غیرمستقیم شامل واسطه‌هایی است که به لجستیک و قرار دادن محصولات کمک می‌کنند تا بر اساس عادات و ترجیحات مصرف‌کننده، به سرعت و در مکان بهینه به مشتریان برسند. تعهد کم یا خریدهای متداول اغلب چیزی است که مشتریان بدون توجه به یک فروشگاه بزرگ بدون وفاداری به برند خاص آن را به دست می آورند. برای مثال می‌توان به عمده فروشی‌ها اشاره کرد. اکثر عمده فروشی‌ها از تمام برند‌ها کالا و محصولات مختلفی دارند و برای مشتریان اهمیت چندانی ندارد که چه برندی استفاده کنند و فقط به خرید کالاهای مور  نیاز خود توجه می‌کنند.

استراتژی توزیع فشرده

محصولات با استراتژی توزیع فشرده تا حد امکان در مغازه‌های خرده فروشی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال آدامس محصولی است که معمولاً از این استراتژی استفاده می‌کند. آدامس را می‌توانید در پمپ بنزین‌ها، خواربارفروشی‌ها، مغازه‌های فروش لوازم التحریر و در مکان‌های خرده‌فروشی مانند سوپرمارکت‌ها پیدا کنید. این روش منوط به در دسترس قرار دادن تعداد زیادی کالا در چندین مکان است.

استراتژی توزیع انحصاری

هنگامی که تولید کنندگان توزیع انحصاری را انتخاب می‌کنند، با یک خرده فروش معامله می‌کنند تا محصولی را فقط از طریق آن بفروشند. کسب‌ وکار ها همچنین ممکن است کالاها را مستقیما از طریق فروشگاه‌های برند خود بفروشند، که نمونه دیگری از توزیع انحصاری است. به عنوان مثال مشتریان نمی‌توانند از هر نمایشگاهی یک لامبورگینی بخرند آنها باید برای خرید وسایل نقلیه لوکس جدید به نمایندگی لامبورگینی مراجعه کنند.

استراتژی توزیع انتخابی

استراتژی توزیع انتخابی یک گزینه میانی بین توزیع فشرده و انحصاری است. با این استراتژی محصولات در بیش از یک مکان توزیع می‌شوند، اما نه به اندازه یک استراتژی توزیع فشرده. به عنوان مثال لباس‌هایی از برندهای مختلف ممکن است به صورت توزیع انتخابی ارائه شوند. برندی مانند گوچی ممکن است انتخاب کند که اقلام خود را علاوه بر چند فروشگاه منتخب در فروشگاه‌های خود نیز توزیع کند.

خدمات استراتژی توزیع

بررسی نیازهای مخاطب: در مرحله اول باید بدانید که نیاز مخاطبان شما چیست و این مخاطبان چه کسانی هستند. بیشتر چه محتوایی آنها را جدب می‌کند و نیازهایشان را پاسخ می‌دهد.

برنامه ریزی رسانه‌ای: شما با بهره‌گیری از برنامه‌ ریزی‌های رسانه‌ای که محتوای شما را در جهات مختلف تبلیغ می‌کند می‌توانید موثرترین استراتژی برند را هدف قرار دهید.

انتشار محتوای مناسب: شما با استفاده از تولید و انتشار محتواهای مناسب در جهت برند و فعالیت خود می‌توانید اعتبار بیشتری به فعالیت خود ببخشید و مخاطبان زیادی را جذب کنید.

کمپین‌ها و رسانه‌های اجتماعی: با قرار دادن محتوای خود در رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات مختلف در این رسانه‌ها می‌توانید بازدید و جذب مخاطبان خود افزایش دهید. همچنین بر اساس بودجه خود می‌توانید ROI را به حداکثر برسانید و محتواهای خود را بهبود ببخشید.

گزارش نویسی: با بررسی گزارش‌های فعالیت خود در طول یک دوره می‌توانید فعالیت‌ها و دیدگاه‌های مربوط به محتوا و استراتژی خود را بهبود ببخشید.

سخن آخر در مورد استراتژی برند

استراتژی توزیع یکی از روش‌های برجسته‌ی استراتژی برند است که به شما در جذب مشتری و معرفی و عرضه کالاها و خدمات شما کمک می‌کند. همانطور که ذکر شد شما در ابتدا باید نیازهای مشتریان را بشناسید و پرتقاضاترین کالا را عرضه کنید. استراتژی‌های توزیع متفاوتی وجود دارد که شما با توجه به نحوه فعالیت خود می‌توانید کالاهای خود را عرضه نمایید. از انواع استراتژی‌های توزیعی می‌توان به استراتژی‌های توزیعی مستقیم، غیر مستقیم، فشرده، انحصاری، انتخابی اشاره کرد. در این روش طراحی و انتشار تولید محتوای مناسب بسیار کمک کننده خواهد بود.

شما می‌توانید برای استراتژی برند خود برنامه ریزی کنید به طوری که در ابتدا نیازهای مشتریان و مخاطبان خود را بشناسید و بدانید برای چه گروه سنی باید محتوا تهیه کنید. می‌توانید برای استراتژی توزیعی محصولات خود از رسانه‌های اینترنتی و فضای مجازی استفاده کنید. با این روش به راحتی با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و نظرات و انتقادات مخاطبان خود را پاسخگو خواهید بود.

ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
1 نظر درمورد این مقاله ثبت شده است
  • ملیکا

    10 آبان 1401

    منظور از roi در استراتژی توزیع چیست؟

نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *