بوم کسب و کار و راهنمای کامل نوشتن بوم های کسب و کار

  • تاریخ انتشار

    18 شهریور ، 1402

  • دسته بندی برندینگ

بوم کسب و کار چیست؟ شاید یک سری اطلاعات جزئی در مورد آن داشته باشید اما مسلما به صورت دقیق و با جزئیات کامل نمی دانید که بوم های کسب و کار چه ویژگی هایی دارند و چگونه می توانیم آن ها را استفاده کنیم. در نظر داشته باشید که به طور کلی انواع بوم کسب و کار می توانند وجود داشته باشند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود بوده و از طرفی نیز می توانند کارایی های زیادی را نیز با خودشان به همراه بیاورند. در ادامه توضیحات بیشتری را در مورد بوم های کسب و کاری ارائه کرده ایم.

بوم-کسب-و-کار

بوم مدل کسب و کار چیست؟

اگر بخواهیم بوم های کسب و کار را به صورت دقیق و مناسبی توضیح دهیم، باید بگوییم که به طور کلی بوم ها شامل یک نمای بصری هستند که معمولا از کل کار و تجارت ایجاد می شوند. این مدل از نماهای بصری می توانند تمامی نکات مربوط به عوامل و مولفه های استراتژیکی کار را نیز شامل شوند. این عوامل استراتژیک می توانند از جمله نحوه عملکرد کلی شرکت، نحوه اجرا و پیاده سازی کارها، رفتارهای مشتریان، اهداف شرکت و... شوند. نخستین بار یک کارآفرین و مشاور سوئیسی این مدل از بوم های کسب و کار را راه اندازی کرد اما پس از ان در تمام دنیا از آن استفاده شد.

بوم-کسب-و-کار

هدف از نوشتن بوم کسب و کار

علاوه بر دانستن نکات مهم در خصوص نحوه نوشتن این مدل بوم ها، باید ابتدا بدانید که هدف از نگارش کردن آن ها چیست. زمانی که هدف خودتان را بتوانید تعیین کنید، متوجه خواهید شد که چرا تا این حد به داشتن چنین چیزی اصرار می شود.

·شفاف سازی استراتژی

اولین نکته مربوط به آن است که استراتژی خود را می توانید شفاف سازی کنید و از تمامی جهات آن را بررسی نمایید. مسلما با این کار هم نقاط قوت را پیدا می کنید و هم از نقاط ضعف آگاه می شوید.

·ارائه الگوی تجاری

بوم کسب و کار می تواند به سادگی برای هر شرکتی، یک الگوی تجارتی را ایجاد کند. مسلما این نکته سبب می شود تا بتوانید بیشترین کارها را در کوتاه ترین زمان های ممکن انجام دهید.

·عدم فراموشی عوامل و مولفه ها

با نوشتن و طراحی کردن بوم کسب و کار دیگر هیچ عامل و نکته کلیدی را فراموش نخواهید کرد. این مسئله باعث می شود تا تا کار شما نیز بسیار ساده تر شود و راحت تر بتوانید به چیزهایی که می خواهید دست پیدا کنید.

چگونه بوم کسب و کار نوشته می شود؟

حال که به طور کلی می دانیم بوم کسب و کار چیست، باید نحوه نوشتن و پیاده سازی آن را نیز بدانیم. به همین خاطر هم در این قسمت به این نکته اشاره می کنیم که چگونه می توانیم یک بوم کسب و کار مناسب را بنویسیم.

برای آن که بخواهید یک بوم کسب و کار خوب را بنویسید، باید حتما بدانید که در قدم اول باید استراتژی این کار را بلد باشید. در قدم دوم نیز باید این نکته و موضوع را در نظر بگیرید که چگونه بوم کسب و کار را پیاده سازی کنید که به بهترین نتایج ممکن در این زمینه دست پیدا کنید. در ادامه سعی کرده ایم تا تمامی نکات را در قابل نوشتن بوم کسب و کار برنامه نویسی توضیح دهیم.

بوم کسب  و کار برنامه نویسی

بوم کسب و کار برنامه نویسی یکی از مثال هایی است که برای طراحی کردن این مدل از بوم ها می توانیم پیشنهاد دهیم. در ادامه چندین مولفه و نکته مهم که در نوشتن و طراحی کردن این مدل های کسب و کار بصری مورد نیاز هستند را بیان خواهیم کرد.

بوم-کسب-و-کار

·بخش مشتریان

اولین بخش مربوط به بخش مشتریان می شود. باید ابتدا تعیین کنید که چه کسانی مشتری بخش برنامه نویسی هستند. در واقع این افراد چه هدفی از این مراجعه دارند. مشتریان برنامه نویسی نیاز به اپلیکیشن ها و وبسایت هایی دارند که از طریق آن می توانند مشتریان بیشتری را جذب کرده و کسب و کار خودشان را رونق دهند.

·بخش ارائه ارزش

در این بخش می بینیم که برنامه نویس به خلق برند، ارائه پروژه های متنوع، بالا بردن امنیت خرید و... می پردازد تا از این طریق به ارائه ارزش برسد. این بخش اهمیت زیادی در جلب اعتماد مشتریان و جذب کردن آن ها دارد.

·کانال های ارتباطی

گام بعدی مربوط به کانال های ارتباطی است که مشتریان یک برنامه نویس از طریق آن با او ارتباط برقرار می کنند. در حقیقت کانال های ارتباطی هرقدر بیشتر باشند، ارتباط گرفتن مشتریان با فرد نیز بیشتر خواهد شد. به همین دلیل نیز توصیه می کنیم تا حتما کانال های ارتباطی خودتان را بیشتر از قبل کنید.

·برقراری ارتباط و تعامل

در این بخش لازم است که کارفرما یا همان برنامه نویس، با مشتریان خودش ارتباط برقرار کند و ایجاد تعامل نماید. زمانی که بتوانید به مشتری این اعتماد را بدهید که بهترین گزینه برای او هستید، می توانید او را جذب کرده و پروژه را نیز دریافت کنید. در نظر بگیرید که برقرار کردن ارتباط و همچنین ایجاد تعامل با برنامه نویس می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

·تعیین روش ها و جریان های درآمدی

در این بخش برنامه نویس باید بتواند کانال ها و روش هایی که از طریق آن ها درآمد دارد را تعیین کند. به همین خاطر نیز توصیه می شود تا حتما تمامی روش هایی که در این زمینه ها وجود دارد را بررسی کنید تا به بهترین نتایج ممکن در این زمینه دست پیدا کنید.

·تعیین شرکای تجاری

مورد و نکته بعدی در خصوص شرکای تجاری است که وجود دارند. شرکای تجاری می توانند افراد مختلفی باشند که با برنامه نویس همکاری می کنند. تعیین کردن این افراد و همچنین تعیین کردن سهم آن ها از درآمدها می تواند نکته مهم و بسیار پر رنگی باشد.

·تعیین منابع کلیدی

مورد و نکته بعدی در خصوص تعیین کردن منابع کلیدی است. منابعی که برای این مسئله وجود دارند و فرد می تواند از آن ها استفاده کند، باید به طور دقیق و کامل تعیین شده باشند.

چه کسی بوم کسب و کار می نویسد؟

معمولا افراد زیادی هستند که ادعای نوشتن و اجرای بوم های کسب و کار را دارند. این مسئله اما سبب نمی شود که تمامی این افراد صلاحیت لازم برای این کار را داشته باشند. معمولا مربیان بیزینس و مشاورانی که در این زمینه در حال فعالیت هستند، می توانند بوم های کسب و کاری مناسبی را طراحی کنند که در نهایت به درآمدهای بالای شما منجر شود.

کلام پایانی

بوم کسب و کار را معرفی کردیم و چندین مورد و نمونه را نیز در این خصوص عنوان نمودیم. این مسائل و موارد می توانند اهمیت بسیار زیادی داشته باشند. در صورتی که نیاز به راه اندازی بوم های کسب و کار دارید، حتما سعی کنید تا این نکات را در نظر داشته باشید و سپس اقدام به انجام این کار نمایید. اگر خودتان نمی توانید مدل کسب و کاری مناسبی را طراحی کنید نیز بهتر است از فرد و یا شرکتی که در این زمینه مهارت دارد، کمک بگیرید. در این خصوص قطعا ما می توانیم بهتر از هر کس دیگری به شما کمک کنیم.

نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید
نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *