پورتفولیو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

  • تاریخ انتشار

    21 شهریور ، 1402

  • دسته بندی برندینگ

پرتفولیو

پورتفولیو چیست؟ در حوزه گرافیک و معماری احتمال نام پورتفولیو را بسیار زیاد شنیده اید. این حوزه می تواند اهمیت بالایی داشته باشد و کارایی های زیادی را نیز با خودش به همراه بیاورد. در نظر بگیرید که اگر از ماهیت اولیه و اصلی این کار اطلاع نداشته باشید، نمی توانید به آن چیزی که می خواهید دست پیدا کنید. از سوی دیگر نیز حتما باید بدانید که

پرتفولیو چیست؟

اگر بخواهیم پورتفولیو را به طور کامل شرح دهیم و به بیان ساده ای نیز این کار را انجام دهیم، می توانیم بگوییم که در حقیقت پورتفولیو می تواند رزومه ای باشد که تمامی دستاوردهاف تجربیات و نمونه کارهای قبلی شما را به کارفرما نشان می دهد. پورتفولیو یکی از گزینه های بسیار خوبی است که می توانید برای مجاب کردن کارفرما در جهت استخدام خودتان از آن استفاده کنید.

پرتفولیو

در چه حوزه هایی پرتفولیو وجود دارد؟

پورتفولیو در تمامی حوزه ها وجود ندارد و صرفا در برخی از حوزه های مشخص می تواند کاربرد داشته باشد. در حقیقت مواردی که نتیجه و آثار عملی دارند، می توانند از این سبک معرفی نامه استفاده کنند. مواردی همچون رشته های گرافیک، رشته های طراحی سایت، رشته های معماری و... از جمله مواردی هستند که به سادگی می توانند از پورتفولیوها استفاده کرده و به کارفرما میزان مهارت و دانشی که دارند را نشان دهند. به همین خاطر نیز بهتر است این نکته را بدانید که دقیقا پورتفولیوها را چگونه باید بنویسید تا بهترین نتایج را به شما نشان دهند.

پرتفولیو

تفاوت رزومه و پورتفولیو

یک نکته مهم دیگر نیز در این خصوص وجود دارد و آن هم در مورد تفاوت هایی است که بین رزومه و پورتفولیو می تواند وجود داشته باشد. معمولا بین این دو مورد یک سری تفاوت ها وجود دارد که بهتر است از آن ها باخبر باشید و بدانید که برای کدام کارفرما، چه نوع رزومه ای را بفرستید.

·هدف نهایی

اولین نکته ای که باید در خصوص این دو مورد بدانید آن است که در قدم اول می توانید از رزومه استفاده کنید. رزومه می تواند به کارفرما نشان دهد که دلیل درخواست شما برای شغل مورد نظر چیست. این در حالی است که پورتفولیو می تواند قدم بعدی باشد که شما برمی دارید. در واقع اتفاده از پورتفولیو به این خاطر است که بتوانید شناخت عمیق تری از خودتان را به کارفرما بدهید.

·فرمت و نوع نگارش

تفاوت بعدی بین فرمت و نوع نگارشی است که قرار است از آن استفاده کنید. به طور کلی رزومه کوتاه و مختصر است و شرح کلی از سوابق کاری شما را ارائه می کند که شامل مهارت ها، سابقه کاری، تجربیات و دانش شما می شود. این در حالی است که پورتفولیو می تواند بسیار گسترده تر و جامع تر باشد. هر قدر میزان تنوع در این مدل از فایل ها بیشتر باشد و کیفیت بالاتری نیز داشته باشد، به راحتی می توانید متوجه شوید که کارفرما نیز بهتر مجاب خواهد شد.

·میزان نیاز

به هر کارفرمایی که برای کار مراجعه کنید، نیاز به دادن رزومه دارید. رزومه در هر شغلی واجب است اما در هر کاری نیاز به ارسال پورتفولیو وجود ندارد. بنابراین می توانیم بگوییم که داشتن پورتفولیو یک مزیت و آپشن محسوب می شود اما داشتن رزومه یک الزام است و حتما باید داشته باشید.

·مدت زمان لازم برای آماده سازی

به طور کلی رزومه نویسی می تواند بین یک ساعت تا چند ساعت زمان شما را بگیرد. در حقیقت بیشترین زمانی که ممکن است بر روی رزومه نویسی صرف کنید چیزی حدود 2 ساعت می باشد. این در صورتی است که آماده سازی پورتفولیو می تواند زمان بسیار بیشتری را از شما بگیرد. این کار حداقل چند روز تا چند هفته زمان نیاز دارد.

پرتفولیو گرافیک

پورتفولیو گرافیک در حوزه گرافیک کاربرد دارد. در حقیقت افرادی که گرافیسن هستند و نیاز دارند تا نمونه کارهای گرافیکی خود را به کارفرمایان ارائه کنند، باید از پورتفولیو گرافیک استفاده نمایند. پورتفولیو گرافیست ها می تواند در چند قالب مجزا و متفاوت باشد. اولین مورد مربوط به استفاده از pdf و یا پاور پوینت است. مورد بعدی که می توانید استفاده کنید، ساخت یک اکانت در شبکه های اجتماعی است. این اکانت بهتر است که کانالی در تلگرام و یا یک پیج در برنامه اینستاگرام باشد.

موارد دیگری نیز مربوط به داشتن یک وبسایت شخصی است که می تواند علاوه بر نشان دادن سبک کاری شما، به خوبی این موضوع را نیز نشان دهد که شما برای کار خودتان ارزش و اعتبار زیادی قائل هستید و به همین دلیل نیز از وبسایت استفاده می کنید.

پرتفولیو معماری

پورتفولیو معماری نیز نمونه دیگری از این موارد می باشد که در حوزه معماری کاربرد دارد. معمولا معماری داخلی و خارجی ساختمان ها به شکل های مختلفی انجام می شود. یک مهندس معمار می تواند نقشه ها و طرح هایی که کشیده است را بر روی کاغذ نشان دهد، می توانید طراحی های سه بعدی پیش از اجرای کار را ارائه کند و یا حتی می توانید به راحتی این موارد را به شکل ماکت های سه بعدی که به صورت دیجیتالی یا واقعیت افزوده طراحی شده اند به کارفرما نشان دهد. بنابراین هیچ نوع محدودیتی در پورتفولیو های مربوط به رشته معماری وجود ندارد.

پرتفولیو

نمونه پرتفولیو

نمونه های مختلفی را برای پورتفولیوها می توانید پیدا کنید. این نمونه ها به شکلی هستند که باید حتما با نهایت دقت آن را اجرا و پیاده سازی کنید. فراموش نکنید که معمولا نمونه های مربوط به این مدل از رزومه را حتما پیش از آماده سازی رزومه خودتان مطالعه کنید. این کار سبب می شود تا بتوانید نمونه بهتری را گردآوری نمایید و خلاقیت بیشتری را نیز به کار ببرید.

کلام پایانی

در زمانی که نیاز به پورتفولیو دارید، باید در ابتدا بدانید که پورتفولیو چیست، چه کاربردهایی دارد و چگونه و در چه مواردی می توانید از آن استفاده کنید. حتما سعی کنید تمامی اطلاعات لازم در این زمینه را به دست آورید وسپس اقدام به ساخت یک پورتفولیو مناسب کنید. با این کار به راحتی می توانید نتایج مطلوب و دلخواه خودتان را بگیرید. در صورتی که نیاز به کمک و یا مشاوره در این زمینه داشتید نیز می توانید به ما مراجعه کنید تا بهترین و به روز ترین قالب های ساخت پورتفویو را در اختیار شما قرار دهیم.

 

نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید
نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *