اپلیکیشن یا سایت، کدام یک اولویت دارند؟

  • تاریخ انتشار

    02 تیر ، 1401

  • دسته بندی طراحی وب سایت

مقدمه

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های مربوط به رابط‌های کاربری متنوع مانند تلفن همراه هوشمند، تبلت، رایانه‌های شخصی و غیره، اغلب کسب‌وکار به دنبال به روز شدن و قرار گرفتن در حوزه شبکه و اینترنت هستند. مطمئناً ساخت اپلیکیشن و طراحی وب سایت به ذهن افرادی می‌آید که ایده‌های بزرگی در سر دارند. در سال‌های اخیر نیز ابهامات زیادی در این زمینه به وجود آمده است. البته برخی از افراد بر این تصورند که اپلیکیشن و سایت تفاوتی با یکدیگر ندارند و هدف تنها آنلاین شدن کسب‌وکار است. اما همه چیز به همین سادگی نیست. انتخاب میان اپلیکیشن یا سایت به بررسی مولفه‌های زیادی وابسته بوده و کسب‌وکارها باید با توجه به نوع نیاز خود یکی از این دو مورد را انتخاب کنند.

اگر شما شرکت برندینگ یا هر کسب و کار دیگری که دارید و همچنین قصد ساخت سایت یا اپلیکیشن نیز دارید باید بدانید که به طور کلی تفاوت زیادی میان وب سایت و اپلیکیشن‌های موبایل وجود دارد که در این مقاله به بیان این تفاوت‌ها پرداخته می‌شود. در ادامه با این مقاله همراه باشید تا ویژگی‌های هر یک از این دو مورد به طور کامل بررسی گردند.  

طراحی سایت چیست؟

web design و یا طراحی سایت به ساخت فضایی در اینترنت گفته می‌شود که در جهت اطلاع‌رسانی، معرفی خدمات، محصولات و ارائه و فروش آن‌ها استفاده خواهد شد. برای ارائه تمامی این موضوعات می‌توان از فایل‌های صوتی، تصویری و ویدئو استفاده کرد. به طور کلی هدف از طراحی سایت را می‌توان معرفی محصولات و خدمات در یک فضای آنلاین دانست. از جمله کاربردهای طراحی سایت شامل موارد زیر خواهد شد؛

·       ارائه مجموعه اطلاعات کافی در رابطه با کسب‌وکار به مشتریان و کاربران اینترنتی

·       در زمانی که نیاز به حضور در فضای آنلاین و بهره‌مندی از مزایای حضور در این فضا باشد.

·       در زمانی که افراد به دنبال استفاده از روش‌های بازاریابی آنلاین هستند.

·       با به اشتراک گذاشتن مقالات در فضای آنلاین و وب سایت، کسب‌وکارها می‌توانند زمینه فعالیت خود را به طور کامل توضیح دهند.

·       با طراحی سایت، اعتبار کسب‌وکارها در فضای دیجیتال و آنلاین افزایش می‌یابد.

ساخت اپلیکیشن چیست؟

در ادامه بررسی تفاوت‌های اپلیکیشن یا سایت، باید در رابطه با نوع ساخت و کاربرد اپلیکیشن نیز توضیح داده شود. در واقع ساخت اپلیکیشن به پروسه راه‌اندازی آن گفته شده که هدف از این پروسه، ارائه محصولات و خدمات و همچنین تعامل با کاربران تلفن‌های هوشمند خواهد بود. در ساخت اپلیکیشن مانند طراحی سایت می‌تواند از فایل‌های ویدئویی، صوتی و تصویری استفاده کرد. چند مورد از کاربردهای طراحی و ساخت اپلیکیشن در ادامه بیان می‌شود؛

·       در زمانی که تعاملات کسب‌وکارها با کاربران زیاد می‌شود، استفاده از اپلیکیشن کاربرد بیشتری دارد.

·       دسترسی راحت‌تر به اپلیکیشن در زمان آفلاین بودن و قطعی اینترنت

·       با طراحی و ساخت اپلیکیشن می‌توان یک برندسازی آنلاین انجام داد.

·       از طریق اپلیکیشن می‌توان یک کانال ارتباطی قدرتمند ایجاد نمود.

اپلیکیشن یا سایت، تفاوت‌ها و شباهت‌ها

سه متغیر اصلی در این قسمت وجود دارد که موجب ایجاد تفاوت و شباهت در میان اپلیکیشن یا سایت شده و کسب‌وکارها با توجه به این موارد می‌توانند انتخاب راحت‌تری داشته باشند؛

1. اپلیکیشن یا سایت؛ تعامل با کاربر

در زمان استفاده از سایت، کاربر تنها با نگاه به صفحات وب، به تمامی اطلاعات مربوط به کسب‌وکار پی می‌برد. به طور کلی وب سایت‌ها نیازی به تعامل با کاربر نخواهند داشت و یا این تعامل به صورت محدود انجام می‌شود. با این حال اپلیکیشن‌ها نیازمند تعامل با کاربر هستند. برای تعامل بیشتر با کاربر در اپلیکیشن‌ها می‌تواند از طریق تکمیل فرم، دریافت پیام، چت آنلاین و یا پرداخت‌های الکترونیک صورت گیرد.

2. اپلیکیشن یا سایت؛ یکپارچه سازی

یکپارچه‌سازی در اپلیکیشن‌ها بهتر از وب سایت و دیگر نرم‌افزارها و سایر ابزارهای آنلاین انجام می‌شود. با استفاده از اپلیکیشن می‌توان به راحتی داده‌ها را جمع‌آوری، ذخیره و پردازش نمود. در واقع اپلیکیشن‌ها یک تجربه عالی کاربری را ایجاد کرده و محتوای شخصی را به وجود می‌آورند. در رابطه با وب سایت‌ها، یکپارچه‌سازی به عنوان یک گزینه اختیاری در نظر گرفته می‌شود. اما در اپلیکیشن یکپارچه‌سازی به عنوان یک عملکرد اولیه لحاظ خواهد شد.

3. اپلیکیشن یا سایت؛ تأیید هویت

مورد دیگری که در انتخاب اپلیکیشن یا سایت موثر خواهد بود، تأیید هویت است. در صورتی که وب سایت حاوی اطلاعات مهم و حساسی باشد، باید دسترسی‌های غیرمجاز به آن محدود شود، در نتیجه تأیید هویت کاربر بسیار اهمیت دارد. با استفاده از فرآیند تأیید هویت، برای دسترسی به وب سایت نیاز به وارد کردن پسورد خواهد بود. البته در رابطه با وب سایت‌هایی که با هدف اطلاع‌رسانی طراحی می‌شوند، اهمیت چندانی ندارند. تأیید هویت در تمامی اپلیکیشن‌ها کاملاً ضرورت دارد. به طور مثال برای دسترسی به وب سایت و اطلاعات ویکی پدیا نیازی به داشتن پسورد نیست ولی دسترسی به فیسبوک باید ID و پسورد داشت.

در چه زمانی طراحی سایت اولویت دارد؟

در ادامه این مقاله دلایلی برای اولویت داشت سایت نسبت به اپلیکیشن عنوان می‌شود. در شرایطی که ادامه آمده است، باید از میان اپلیکیشن یا سایت، طراحی سایت در اولویت قرار گیرد؛

·       در زمانی که نیاز به ارائه حجم زیادی از اطلاعات در رابطه با کسب‌وکار باشد، سایت می‌تواند این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داده و اطلاعات را به طور کامل در اختیار مشتریان و کاربران اینترنت قرار می‌دهد.

·       در صورتی که کسب‌وکاری در آینده به دنبال پیشرفت بیشتر و گسترش استارتاپ خود باشد، وب سایت می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

·       اگر کسب‌وکاری تنها به حضور در فضای جهانی نیاز داشته باشد، وب سایت نسبت به اپلیکیشن اولویت دارد.

·       با استفاده از وب سایت، مخاطبان و مشتریان بالقوه می‌توانند داستان کسب‌وکارها را بشناسند.

·       در تمامی وب سایت‌ها، با انتشار مقالات و وبلاگ می‌توان مشتریان را در جهت اهداف سایت، آموزش داد.

·       اعتبار و وجهه کسب‌وکار در بازار افزایش یافته و اعتماد مشتریان با وجود وب سایت بسیار بیشتر خواهد شد.

·       وب سایت به عنوان مرکز داده برای کارکنان عمل می‌کند، در نتیجه می‌توان انواع تصاویر، ویدئوهای آموزشی و غیره را برای کمک بیشتر به مشتریان استفاده نمود.

کلام آخر

انتخاب میان اپلیکیشن یا سایت، تا حد زیادی به نوع کسب‌وکار و نیازهای آن بستگی دارد. عوامل بسیاری نظیر دسترسی فوری، میزان بودجه، به روزرسانی فوری، اشتراک‌گذاری، جستجوی سریع، ماندگاری ابزار، دسترسی گسترده به اطلاعات، پشتیبانی و غیره می‌تواند در انتخاب میان این دو مقوله تأثیرگذار باشد و کسب‌وکارها می‌توانند بهترین گزینه را با توجه به شرایط خود انتخاب کنند.

ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
1 نظر درمورد این مقاله ثبت شده است
  • مونا میری

    10 آبان 1401

    انتخاب اپلیکیشن و سایت با توجه به حوزه کاری و کسب و کاریهای مختلف متفاوت است ولی در تمام اپلیکیشن ها می توان کسسب وکار خود را تبلیغ نمود . برای دیده شدن بهتر است مثبت باشید و خوب تبلیغات کنید.

نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *