طراحی سایت چیست؟ + مزایای طراحی سایت

  • تاریخ انتشار

    19 اسفند ، 1400

  • دسته بندی طراحی وب سایت

مقدمه: ارزان ترین روش طراحی سایت

طراحی سایت شامل فرایندهای برنامه‌ریزی، مفهوم‌سازی و انتشار محتوا در بستر وب و به‌صورت آنلاین است. امروزه طراحی سایت تنها به مقوله زیبایی‌شناسی محدود نمی‌شود، بلکه عملکرد کلی وب‌سایت را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، طراحی سایت شامل مواردی دیگری مانند طراحی برنامه‌های وب، اپلیکیشن‌های موبایل و طراحی رابط کاربری است. آیا می‌دانستید استفاده از ارزان ترین روش طراحی سایت می‌تواند تاثیر زیادی بر عملکرد شما در موتورهای جستجو مانند گوگل داشته باشد؟ این مقاله به شما اطلاعات مفیدی در مورد نحوه ایجاد یک وب‌سایت می‌دهد.

ثبت سفارش طراحی وب سایت

انتخاب ابزار طراحی وب‌سایت

برای طراحی سایت دو راه اصلی وجود دارد: استفاده از برنامه دسکتاپ یا استفاده از سازنده وب‌سایت. انتخاب ابزاری که برای طراحی وب‌سایت از آن کمک گرفته می‌شود بر اساس اندازه تیم، بودجه، نوع سایت و الزامات فنی آن متفاوت است.

برنامه‌های دسکتاپ

با استفاده از برنامه‌های دسکتاپ طراح می‌تواند طرح خود را ایجاد و آن را برای یک تیم توسعه ارسال کند تا مرحله تبدیل طرح به کد انجام شود. برنامه‌های Photoshop و Sketch دو برنامه دسکتاپ محبوب برای طراحی سایت هستند. به طور معمول، استفاده از این استاندارد برای وب‌سایت‌های بزرگ و پیچیده مناسب‌تر است.

زیرا به طراح اجازه می‌دهد روی ظاهر و تاثیر سایت بر مخاطب متمرکز شود، و بررسی و حل چالش‌های فنی به تیم توسعه منتقل می‌شود. این روش طراحی سایت می‌تواند گران و زمان‌بر باشد زیرا به منابع متعدد، مهارت و تیم بزرگ نیاز است. ساده‌ترین راه برای حذف تیم توسعه‌دهنده، استفاده از سازنده سایت برای طراحی وب‌سایت است.

سازندگان وب

امروزه برای طراحی سایت به ابزارهای مختلفی دسترسی داریم که امکانات فراوانی برای ما فراهم می‌کنند. Wix، Squarespace، Webflow و Pagecloud، چند نمونه از سازندگان وب‌سایت بسیار محبوب هستند که دارای تنوع قالب‌بندی بوده و می‌توانند هزینه طراحی سایت را به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهند. برای انتخاب ارزان ترین روش طراحی سایت می‌توان بدون هزینه بسترهای مختلف را امتحان کرد و در نهایت ابزار مناسب برای طراحی را انتخاب نمود. با استفاده از سازندگان وب امکان طراحی وب‌سایت‌های تطبیقی یا واکنش‌گرا وجود دارد.

نکته مهم این است که قبل از طراحی سایت باید نیازهای وب‌سایت خود را مشخص کنید: آیا می‌خواهید در سایت خود یک گالری عکس ایجاد می‌کنید؟ چه مدت زمانی را برای به‌روزرسانی سایت خود مناسب می‌دانید؟ آیا به بخش نظرات و ارتباط با مشتریان نیاز دارید؟ تعیین این موارد به شما کمک می‌کند که عملکرد بهتری در مرحله انتخاب سازنده وب داشته باشید.

عناصر اصلی در ارزان ترین روش طراحی سایت

هنگام طراحی یک وب‌سایت باید ظاهر و عملکرد سایت توجه کنید. سپس با ترکیب عناصر کلیدی در طراحی سایت، قابلیت و عملکرد کلی سایت شما به حداکثر خواهد رسید. عناصر اصلی و موثر در عملکرد سایت عبارتند از: رابط کاربری آسان برای پیمایش، استفاده مناسب از گرافیک و تصاویر، متن، طرح و رنگ است. عملکرد سایت رابطه‌ای مستقیم با میزان بازدید و رتبه سایت شما در موتورهای جستجو دارد.

·       عناصر بصری

در این مروری مختصر درباره عناصر مهم طراحی وب‌سایت انجام می‌دهیم تا مطمئن شوید همه موارد به‌خوبی در مسیر طراحی رعایت شده است.

1.   کپی‌رایت

اساساً ظاهر و متن وب‌سایت برای جذب مخاطب مهم هستند. در این مرحله مهم است که نویسندگان و طراحان محتوا با یکدیگر همکاری کنند تا طراحی منسجم با عناصر متعادل ایجاد کنند. روی ایجاد تکه‌های متن (با استفاده از بلوک‌های متنی) تمرکز کنید تا گرافیک و تصاویر بکار رفته مناسب باشد.

2.   فونت‌ها

در ارزان ترین روش طراحی سایت انتخاب فونت بسیار مهم است. فونت باید با طرح و قالب سایت هماهنگ باشد. تناسب بین فونت و تصاویر را فراموش نکنید. استفاده از ابزارهایی مانند Canva’s Font Combinator به شما در تعیین تطابق و فونت و سایر قسمت‌های سایت کمک کنند. به‌علاوه، ابزارهای طراحی مانند PageCloud شامل جفت فونت‌های متعدد هستند که می‌توان در طراحی از آنها استفاده کرد.

3.   انتخاب رنگ بخش مهمی در ارزان ترین روش طراحی سایت

رنگ یکی از مهم‌ترین عناصر در طراحی سایت است. تصورات نادرست زیادی در مورد روان‌شناسی رنگ وجود دارد که می‌تواند سایت شما را به نابودی بکشاند. در نتیجه ما در تیم طراحی خود از افرادی کمک گرفته‌ایم که تسلط بالایی به روان‌شناسی رنگ داشته و می‌دانند در هر مرحله باید از چه رنگی استفاده کنند.

4.   صفحه‌آرایی

صفحه‌آرایی سایت تاثیر چشمگیری بر قابلیت استفاده و عملکرد سایت شما خواهد داشت. قانون خاصی برای انتخاب چیدمان و صفحه‌آرایی سایت وجود ندارد، با این حال، چند اصل اصلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. توجه به نیاز مخاطب اولین اصل در طراحی سایت است. علاوه بر این در طراحی سایت باید از عوامل تحریک‌کننده که مانع تمرکز مخاطب بر موضوع اصلی می‌شود خودداری کرد.

5.   شکل‌ها و عناصر گرافیکی

دلیل اصلی برای استفاده از عناصر گرافیکی در طراحی سایت، یکپارچه‌سازی متن و تصاویر و بهبود ظاهر کلی آن است. ترکیب رنگ‌ها و عناصر گرافیکی می‌تواند به جلب‌توجه مخاطب و بهبود عملکرد کلی سایت کمک کند.

6.   فاصله‌گذاری رکن اساسی در ارزان ترین روش طراحی سایت

یکی از مهم‌ترین عناصر بصری در ارزان ترین روش طراحی سایت که می‌تواند در افزایش زیبایی ظاهری سایت و درک آسان مطالب آن موثر باشد نحوه فاصله‌گذاری است. انتخاب فاصله مناسب به تشخیص دقیق مطالب و تصاویر کمک می‌کند. به‌علاوه، مدیریت فضای باز وب‌سایت راحت‌تر می‌شود. اجرای صحیح این روش مطالعه و مرور مطالب سایت را برای مخاطب آسان می‌کند.

7.   تصاویر و نمادها

استفاده از طرح و تصاویر جذاب، انتقال مفاهیم را سریع‌تر و ساده‌تر می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب تصاویر و آیکون‌های مناسب نقش مکمل متن و مفاهیم سایت را برعهده دارند. برای افزایش آمار بازدید سایت بهتر است از نمادها و آیکون‌های خاصی برای تصاویر استفاده شود.

8.   ویدئوها

استفاده از ویدئوهای مناسب و ترکیب آنها یکی از موثرترین موارد در طراحی سایت و ارتقای رتبه آن است. انتخاب درست ویدئوها می‌تواند پیام سایت شما در کوتاه‌ترین زمان به مخاطب منتقل کند. اگر می‌خواهید پیامی به مخاطب منتقل کنید اما متن یا تصویر مناسبی در دست ندارید استفاده از ویدئو بهترین گزینه خواهد بود. اما فراموش نکنید که ویدئو باید با قالب و محتواهای سایت شما تناسب داشته باشد.

عناصر عملکردی

هنگام طراحی وب‌سایت باید به برخی عناصر عملکردی نیز توجه شود. انتخاب و اجرای عناصر عملکردی رابطه‌ای مستقیم با افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو دارد.

·       جهت‌یابی

جهت‌یابی یکی از عناصر اصلی و تعیین‌کننده عملکرد سایت است. جهت‌یابی سایت به مخاطب هدف وابسته بوده و می‌توان در انتخاب آن چندین هدف مختلف را دنبال کرد: دسترسی آسان کاربران به صفحات سایت، ارائه اطلاعات دقیق در مورد محتوای سایت و کمک به کاربران برای بازگشت به صفحه اصلی. استفاده بهینه از جهت‌یابی در ارزان ترین روش طراحی سایت علاوه بر افزایش کیفیت سایت در ارتقای عملکرد آن نیز نقش موثری خواهد داشت.

·       توجه تعاملات و نحوه ارتباط کاربران در ارزان ترین روش طراحی سایت

طراحی سایت باید به روشی انجام شود که ارتباط کاربران با شما و محتوای سایت را راحت‌تر کند. زمانی که مخاطب بتواند به محتوای سایت دسترسی راحت داشته باشد یا بتواند به‌راحتی با شما ارتباط برقرار کند تصور می‌کند که کنترل و مدیریت بهتری بر سایت دارد. در نتیجه، این روش در جذب مخاطب موثر است. مهم‌ترین موارد برای تسهیل تعامل کاربران با محتوای سایت عبارت است از:

·       پرهیز از پخش خودکار صدا یا فیلم

·       پرهیز از بولد کردن یا خط کشیدن زیر متن بدون قابلیت کلیک

·       اطمینان از سازگاری سایت برای استفاده در گوشی‌های هوشمند

·       اجتناب از پاپ‌آپ

·       پرهیز از Scroll-jacking

·       سرعت

مطمئن باشید هیچ کاربری یک وب‌سایت کند را دوست ندارد. اگر بارگذاری صفحات شما بیش از چند ثانیه طول بکشد حوصله کاربر سر رفته و معمولا از دنبال‌کردن سایت شما خودداری می‌کند. علاوه بر تمرکز بر محتوا و قالب سایت باید به سرعت آپلود آن نیز اهمیت دهید. بهتر است محتوای سایت کاملا فشرده باشد تا بارگیری آن ساده‌تر شود. اما، اجرای این روش نیازمند مهارت و تجربه فراوان است.

·       اهمیت ساختار سایت در ارزان ترین روش طراحی سایت

مهم‌ترین عامل در تجربه کاربری (UX) و بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)، ساختار سایت است. ساختار سایت باید به‌گونه‌ای باشد که کاربر علاوه بر سهولت دسترسی به محتوای یک صفحه برای گردش در صفحات مختلف سایت با مشکل مواجه نشود.

انواع طراحی وب‌سایت در ارزان ترین روش طراحی سایت

در ارزان ترین روش طراحی سایت با دو مدل سایت موجه هستیم که عبارتند از: سایت تطبیقی (Adaptive) و واکنش‌گرا (Responsive). درک مزایا و معایب این دو سایت به شما کمک می‌کند که نوع سایت خود را با آگاهی بیشتر انتخاب کنید.

وب‌سایت‌های تطبیقی

در طراحی این نمونه سایت‌ها از دو یا چند نسخه مختلف از یک وب‌سایت استفاده می‌شود. مهم‌ترین نکته این است که با استفاده از روش‌های مختلف می‌تواند وب‌سایت را با نوع دستگاه یا نوع مرورگر تطبیق داد. همین امر سبب شده که دو نمونه سایت تطبیقی داشته باشیم.

سایت سازگار با نوع دستگاه

در این روش طراحی به‌محض جستجوی سایت در مرورگر، HTTP تشخیص می‌دهد که کاربر از چه دستگاهی برای ورود به سایت شما استفاده می‌کند. در نتیجه برای دسترسی بهتر به سایت، آن را با دستگاه کاربر تطبیق می‌دهد.

سایت سازگار با نوع مرورگر

در این روش سایت تشخیص می‌دهد که عرض صفحه کاربرد چند پیکسل است. در نتیجه، برای این کاربر به تمام محتوای منتشر شده در صفحه دسترسی داشته باشد اندازه سایت را با اندازه صفحه‌نمایش کاربر تطبیق می‌دهد.

وب‌سایت‌های واکنش‌گرا

طرح‌بندی این نمونه سایت‌ها بسیار انعطاف‌پذیر است. علاوه بر این، در این نمونه سایت‌ها می‌توان از نقاط شکست برای ایجاد نمای سفارشی استفاده کرد. این مزیت سبب شده که وب‌سایت‌های واکنش‌گرا از قابلیت تطبیق با انواع دستگاه‌ها و مرورگرها برخوردار باشند.

مزایای استفاده از ارزان ترین روش طراحی سایت

·       ایجاد تاثیر مثبت و ماندگار در ذهن مخاطب

·       کمک به بهینه‌سازی سایت با استانداردهای موتورهای جستجو

·       طراحی سایت نشان‌دهنده توجه به نیاز مخاطب و تلاش برای برطرف‌کردن آن است

·       ایجاد اعتماد کاربران به شما

·       افزایش توان رقابت با رقبا

·       همگام‌سازی شما با پیشرفت‌های فناوری

سخن پایانی

برای اینکه بتوانید در عرصه رقابت الکترونیک عملکرد مطلوبی داشته باشد طراحی سایت ضروری است. آنچه که می‌تواند این مسیر را برای شما هموار کند استفاده از ارزان ترین روش طراحی سایت است. برای انتخاب روش باید هدف و نیاز خود از طراحی سایت را انتخاب کنید. فراموش نکنید شناخت مخاطب و نیازهای او مهم‌ترین عامل در انتخاب طرح و قالب سایت است.

ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
1 نظر درمورد این مقاله ثبت شده است
  • مینا اکبرزاده

    10 آبان 1401

    حداقل ترین هزینه پیش بینی شده برای ثبت یک سایت چقدر است؟

نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *