کالیگرافی چیست؟

  • تاریخ انتشار

    10 اردیبهشت ، 1402

  • دسته بندی طراحی لوگو

آیا تا به حال نام کالیگرافی را شنیده اید؟ هنر کالیگرافی یکی از هنرهایی است که قدمت بسیار طولانی دارد، اما احتمالا در برهه ای خاص نسبت به آن بی مهری های زیادی شده است. کالیگرافی به ترکیبی از خوشنویسی و ادغام آن با خطوط گفته می شود که در نهایت می تواند طرح های جذاب و زیبایی را خلق کند. برای آن که با این سبک از کار بتوانید بهتر و بیشتر آشنا شوید، ادامه این مقاله را به این موضوع اختصاص داده ایم. بنابراین با ما تا انتهای مقاله را همراه باشید که بتوانید پاسخ تمامی پرسش های خودتان در این زمینه را دریافت کنید.

کالیگرافی

 

کالیگرافی چیست؟

کالیگرافی به نوعی هنر زیبا و البته خلاقانه گفته می شود. در این هنر زیبا مشاهده می کنید که خوشنویسی را با خطوط در هم تنیده ترکیب کرده و به شکل های خلاقانه ای بر روی سطوح مختلف آن را اجرا می کنند. انواع مختلفی از این هنر جذاب وجود دارد که اگر به دقت آن را بررسی کنید، متوجه می شوید که حتی شما نیز می توانید از آن در جهت بهبود وضعیت و شرایط کسب و کار خودتان استفاده کنید. در حقیقت از این نوع هنر می توانید برای جذاب تر کردن تبلیغات، خدمات و محصولاتی که دارید، بهره ببرید.

انواع کالیگرافی

به دلیل گسترده بودن هنر کالیگرافی، دسته بندی ها و انواع مختلفی از آن به وجود آمده است. هر کدام از این دسته بندی ها نیز می توانند ویژگی های خاص خودشان را داشته باشند. برای درک بهتر انواع مختلف این هنر، به ادامه این بخش توجه کنید.

·       کالیگرافی اسلامی

خط کوفی و خط نسخ که در قرآن ها، نهج البلاغه و... از آن ها استفاده می شود در حقیقت نوعی کالیگرافی عربی یا اسلامی هستند. این سبک سبب می شود تا حالت روحانی و معنوی در کلمات ایجاد شود.

·       کالیگرافی شرقی

مورد بعدی در خصوص کالیگرافی های شرقی است. این سبک می تواند دارای تنوع بسیار زیادی باشد و به همین دلیل نیز استفاده های زیادی از آن می شود. نام چها گنجینه را حتما در این خصوص زیاد خواهید شنید. این موارد شامل کاغذ، قلم، جوهر و جوهردان می شود. تنوع خطوطی که در کالیگرافی شرقی وجود دارد مربوط به نوع قلم استفاده شده در آن است.

کالیگرافی

 

·       کالیگرافی غربی

کالیگرافی های غربی می توانند با استفاده از قلم های شیب نوشته شوند. سه نوع فونت وجود دارد که در این سبک مورد استفاده قرار می گیرند. فونت های ایتالیک، کارولینگین و رومی از جمله مهم ترین موارد در این دسته هستند. نوع قلم های شیب می توانند متفاوت باشند و همین موضوع بر روی ضخامت و ظرافت نوشته ها اثر می گذارد.

ابزار کالیگرافی

ابزارهایی که برای خلق این مدل از آثار هنری استفاده می شوند، در کنار خلاقیت، استعداد و دانش این کار بوده و اهمیت بسیار زیادی نیز دارند.

·       قلم تیان

معمولا برای تولید این قلم ها از فولادهای ضد زنگ، آلومینیوم و مس استفاده می شود. استفاده از این قلم برای تحریر بر روی سطوح مختلف است و اهمیت زیادی در کار کالیگرافی دارد. برای خوشنویسی هایی به خط فارسی و انگلیسی و حتی برای کشیدن انواع نقاشی ها و خطوط می توانید از این قلم استفاده کنید.

·       دوات

دوات و جوهر کار نیز در کنار قلم بسیار مهم است. اگر دوات و یا همان جوهر مخصوص کالیگرافی را نداشته باشید، هیچ طرحی را نمی توانید بر جای بگذارید. بنابراین در انتخاب جوهر، نهایت دقت را داشته باشید.

·       زیر دستی

داشتن زیر دستی که به طور مخصوصی از چرم تهیه شده باشد، سبب می شود تا کارتان راحت تر پیش برود. این مدل از زیر دستی ها می توانند هم از پخش شدن جوهر جلوگیری کنند و هم باعث می شوند تا تابلو مورد نظر سر نخورد و به شکل بهتری بتوانید جزئیات را رسم کنید.

·       انواع شابلون ها

برای رسم کردن بسیاری از اشکال و خطوط، نیاز به انواع شابلون ها دارید. این شابلون ها می توانند در ابعاد و شکل های مختلفی باشند که هر کدام از آن ها برای یک مدل از کالیگرافی ها کاربرد دارند.

·       قلم کالیگرافی

قلم کالیگرافی همان طور که در قسمت قبلی نیز گفته شد یکی از مهم ترین بخش ها و ابزارها برای طراحی و نقاشی محسوب می شود. زمانی که برای خرید این قلم به فروشگاه ها مراجعه کنید، معمولا لازم است تا یک ست از چند قلم با کاربردها و اندازه های مختلف را تهیه نمایید. در ست های قلم کالیگرافی در عوض آن که چندین قلم را بخواهید خریداری کنید، یک دسته ثلم و چندین سری نوک تیز قلم خواهید داشت.

با این کار هم فضای کمتری را به قلم های خود اختصاص می دهید و هم آن که می توانید به شکل کاربردی تری از قلم ها استفاده کنید. در صورت نیاز به سری های بیشتر نیز می توانید با صرف هزینه های کمتر، سری قلم را تهیه کنید.

غالبا در کنار قلم های کالیگرافی به شما جوهر مخصوص این کار نیز فروخته می شود. تهیه کردن جوهر باکیفیت، تاثیر و اهمیت زیادی در نتیجه فعالیت شما می تواند داشته باشد و به همین خاطر نیز باید حتما در این قسمت و خرید آن توجه زیادی را به خرج دهید.

کالیگرافی چهره

کالیگرافی چهره یکی از بخش های مهمی است که می تواند حتی یکی از دسته های مهم این هنر نیز در نظر گرفته شود.  همان طور که از نام آن مشخص است، در این بخش می توانید با استفاده از خطوط و خلاقیتی که در این هنر وجود دارد، چهره افراد را نیز ترسیم کرد. معمولا در نمونه هایی که از کالیگرافی چهره دیده می شود، ترکیبی از نقاشی و خوشنویسی است. به طور مثال نیمی از صورت فرد ترسیم می شود و نیمی دیگر از آن را با کلمات و عبارت هایی که فرد دوست دارد، پر می کنند.

نمونه های مختلفی از این مدل هنر وجود دارد که می توانید آن ها را خریداری کرده و بر طبق سلیقه خودتان سفارش دهید. برای آن که بتوانید بهترین گزینه ها را در این زمینه داشته باشید، صرفا کافی است تا به طراحان معتبری مراجعه نمایید.

کالیگرافی فارسی

کالیگرافی فارسی نسبت به دیگر مدل ها کمی رایج تر است و احتمالا آن را بیشتر دیده اید. این مدل از کالیگرافی ها از کلمات فارسی جذاب و معناداری استفاده می کنند که برای بیننده نیز ملموس باشد. ترکیب کردن زبان شیرین پارسی به همراه هنر خوشنویسی، خطاطی و حکاکی، سبب می شود تا در نهایت سبک کالیگرافی به وجود بیاید. معمولا از این نوع موارد در تابلوهای تزئینی خانه ها، حکاکی روی مجسمه ها و تابلوها و حتی در تابلوهای تبلیغاتی نیز استفاده می شود. این سبک و دسته از هنر مورد نظر علاوه بر ایرانیان در بین دیگر افرادی که ساکن کشورهای دیگر نیز هستند، طرفداران خاص خودش را دارد.

کالیگرافی نقاشی

کالیگرافی های نقاشی نیز همچون کالیگرافی های چهره می توانند از ترکیب شدن عبارت ها و کلمات در هم پیچیده با یک منظره و... به وجود بیایند. معمولا این گروه از نقاشی ها به عنوان تابلوهای تزئینی بسیار پر طرفدار هستند و به همین دلیل نیز افراد زیادی دوست دارند تا از آن ها استفاده کنند.

آموزش رایگان کالیگرافی

یاد گرفتن کالیگرافی نیاز به دانش بالایی دارد. کالیگرافی می تواند برای در سطوح مختلفی تدریس شود و همین موضوع نیز سبب می شود تا شما بتوانید به شکل راحت و درستی این هنر را یاد بگیرید. برخی از افراد دوست دارند تا به صورت رایگان این دانش را بیاموزند. مسلما یادگیری رایگان این هنر می تواند نیاز به بررسی کردن منابع متعدد و مختلف و هم نیاز به صرف زمان بسیار طولانی تری داشته باشد. این در حالی است که اگر برای یاد گرفتن این هنر جذاب و خلاقانه به کلاس های آموزشی اصولی بروید، می توانید نتایج بسیار بهتری را گرفته و در مدت زمان کوتاه تری نیز به آنچه که می خواهید دست پیدا کنید.

کلام پایانی

 کالیگرافی و نکات مربوط به آن می توانند راهنمای کوچکی برای کسانی باشند که به این حوزه علاقه مند هستند. از سوی دیگر نیز افرادی که دوست دارند تا از این هنر در جهت ارتقا وضعیت کاری خودشان استفاده کنند، می توانند از این اطلاعات بهره مند شوند. به همین خاطر نیز بهترین کار آن است که ابتدا در این خصوص اطلاعات کامل و جامعی را به دست آورده و سپس نسبت به اقدام در زمینه طراحی و یا سفارش آن پیش قدم شوید. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که پیدا کردن شرکت و طراح معتبر و ماهر می تواند در نتیجه کالیگرافی که کشیده می شود، تاثیر مثبت داشته باشد.

متخصصان طراحی لوگو آی دیزاین میتوانند در همه امور گرافیکی از جمله طراحی لوگو اختصاصی و یا هر نوع لوگو تایپ با شما همکاری داشته باشند.

 

ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید
نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *