پرسونال برندینگ یعنی چه؟

  • تاریخ انتشار

    18 اردیبهشت ، 1402

  • دسته بندی طراحی لوگو

پرسونال برندینگ یکی از موارد و مسائلی است که امروزه در دنیای کسب و کار اهمیت ویژه ای دارد. با گسترده تر شدن کسب و کارها و افزایش تعداد افراد و شرکت هایی که در زمینه کسب و کارهای مختلف فعالیت می کنند، این سوال برای شما پیش می آید که چگونه می توان از رقبا پیشی گرفت؟ چگونه می تواند در مدت زمان کوتاه تری، تعداد بیشتری از مشتریان را داشت؟ و... پاسخ های مربوط به تمامی این سوالات و موارد می توانند به شما کمک کنند که درک بهتری از دنیای کسب و کار داشته باشید. یکی از بهترین روش هایی که در این زمینه می تواند تاثیرات بالایی نیز داشته باشد، موضوعی به نام پرسونال برندینگ است که در ادامه آن را بهتر و بیشتر بررسی خواهیم کرد.

پرسونال برندینگ یعنی چه؟

ابتدا باید بدانیم برند سازی شخصی و یا پرسونال برندینگ دقیقا به چه معنایی است. درک کردن معنای این فعالیت می تواند اهمیت بیشتری در نحوه پیاده سازی و اجرای آن داشته باشد. برند سازی شخصی یا همان پرسونال برندینگ در حقیقت به پروسه ای گفته می شود که برای یک شخص و یا یک تجارت و کسب و کار، اقدام به برند سازی شخصی می کنید و آن را منحصر به فرد جلوه می دهید.

در یک کلام با استفاده از برند سازی شخصی، کاری می کنید که توجه مشتریان، رقبا، تامین کنندگان اولیه و... به سمت شما جلب شود. برای این کار حتما باید موارد مهم و مختلفی را بررسی کنید. همچنین لازم است مراحل مربوط به این کار را نیز به صورت دقیق پشت سر بگذارید تا در نهایت به همان نتیجه ای که می خواهید برسید.

مراحل پرسونال برندینگ

پروسه پرسونال برندینگ یکی از پروسه هایی است که اگر به دقت و به صورت جز به جز طی نشود، می تواند به نحوی پیش رود که به هیچ وجه نتیجه مطلوبی را ارائه نکند. از سوی دیگر انجام دادن مراحل برند سازی شخصی به صورت دقیق به شما کمک می کند تا هم زمان کمتری را صرف این کار کنید و هم هزینه هایی که برای این کار صرف می کنید را پایین بیاورید.

  • تعیین آن که چه کسی هستید و چه هدفی از برند سازی شخصی خود دارید.
  • تعیین کردن گروه مخاطبان هدف
  • پیدا کردن یک فضای مناسب برای برند سازی و تولید محتوا
  • ایجاد ارزش های مختلف و معتبر

 

مراحل پرسونال برندینگ

 

تکنیک های پرسونال برندینگ

علاوه بر آن که مراحل و اصول خاصی برای برند سازی شخصی وجود دارد، تکنیک هایی نیز در این بین دیده می شوند که رعایت کردن آن ها اهمیت ویژه ای دارد.

ساخت برند اصیل

برند اصیل به برندی گفته می شود که واقعی بوده و آن چیزی که تبلیغ می کند را واقعا به مشتریان ارائه کند. برندهای تقلبی و فیک که حالت هایی اغراق آمیز دارند، می توانند در مدت زمان کوتاهی شهرت پیدا کنند، اما در طولانی مدت دوام نمی آورند. بنابراین به طور حتم این نکته را در نظر داشته باشید و برند اصیلی را برای خودتان بسازید.

تعیین گروه هدف

بلند پروازی های اول کار به ما می گوید که همه مردم شهر، کشور و یا حتی جهان باید ما را بشناسند. این موضوع صرفا یک بلند پروازی اغراق گونه است که نمی توان در عرض مدت کوتاهی به آن رسید. در عوض این مسئله سعی کنید تا گروه هدف خود را تعیین کرده و بر روی شناختی که آن ها از شما پیدا می کنند، تمرکز کنید.

تعهد به برند شخصی

داشتن تعهد به برند شخصی به معنای آن است که آن چیزی که واقعا وجود دارد با آن چیزی که به دیگران نشان می دهید، یکی باشد. این کار نیاز به آن دارد که تبلیغات برند را دقیق انجام داده باشید و برند اصیلی را برای خودتان ساخته باشید.

ادامه دادن همیشگی کار

از ادامه دادن تلاش برای برند سازی خود غفلت نکنید. همواره چه زمانی که شناخته نشده اید و چه زمانی که شناخت بالاتر و بیشتری را پیدا کرده اید، سعی کنید تا کار خودتان را همچنان ادامه دهید و از تلاش کردن باز نایستید.

متمایز بودن

یکی دیگر از نکات که تقریبا همه ما نیز از آن باخبر هستیم، متمایز بودن است. تمایز که در برند سازی شخصی وجود دارد، سبب می شود تا در نگاه مشتریان و رقبا شما کاملا متفاوت باشید. بنابراین این نکته را فراموش نکنید که حتما باید تمایز را در نظر بگیرید.

برخورد صحیح با منتقدان

منتقدان می توانند افرادی باشند که چه به درست و چه به غلط، ضعف های شما را به شما نشان می دهند. باهوش باشید، از این موقعیت به درستی استفاده کنید تا بتوانید بهترین نتیجه های ممکن را دریافت کنید. اگر بتوانید با منتقدان خودتان به شکل مناسبی برخورد کنید، قطعا می توانید هم از نظرات آن ها استفاده کنید و هم جلوی پروسه پیشروی انتقادات گسترده تر را بگیرید.

اهمیت به مخاطب

در پرسونال برندینگ لازم است علاوه بر توجه و تمرکزی که بر روی خودتان دارید، به مخاطب خودتان نیز اهمیت بدهید. مخاطب شما متوجه می شود که آیا او را صرفا به عنوان پول می بینید و یا برایش ارزش قائل هستید. بنابراین به این نکته حتما دقت داشته باشید و از آن غافل نشوید.

 

برخی از برندها بسیار فروتن بوده و برخی دیگر نیز سرتاسر ادعا هستند. هر دو این موارد می تواند برای برند سازی شخصی شما ضررهای بسیار زیادی را داشته باشد. در فرایند پرسونال برندینگ باید حد وسط را داشته باشید تا بتوانید به بهترین نتایج ممکن برسید. 

 

تکنیک های پرسونال برندینگ

 

اصول برندینگ شخصی

برندینگ شخصی در کنار مراحلی که دارد، می تواند اصول خاصی را نیز داشته باشد. این اصول خاص می توانند به شما کمک کنند تا نتایج بهتری را از پروسه ای که در پیش گرفته اید، بتوانید بگیرید. فراموش نکنید که هر کدام از این اصول و قواعد را به دقت بررسی کنید تا در نهایت بتوانید یک نتیجه مناسب را دریافت نمایید.

شناخت خود

اولین قدمی که باید بردارید مربوط به شناخت خود، تیم و همچنین کسب و کاری است که دارید. ابتدا باید تعیین کنید که در کدام حوزه می خواهید تا تبدیل به برند شوید. زمانی که این نکته را تعیین کردید، باید به سراغ آن بروید که کدام یک از ویژگی های مثبت شما و تیمتان می تواند متمایز از دیگران باشد. تعیین کردن ارزش ها و اولویت هایی که دارید و همچنین خدمات مناسبی که می توانید به مشتریان ارائه دهید، بسیار مهم است و باید به دقت در این مرحله انجام شود.

پاسخ دادن به سوالاتی از قبیل سوالاتی که در ادامه مطرح می شوند، می تواند برای طی کردن این گام به شما کمک زیادی کند.

  • چه کارهایی بیشتر مورد علاقه شما هستند؟
  • چه ویژگی رفتاری و اخلاقی را دارید که بیشتر مورد پسند شما می باشد؟
  • نقاط قوتتان چیست؟
  • بیشتر در چه حوزه هایی مهارت دارید؟
  • چه ارزش هایی برایتان بیشتر اهمیت دارد؟
  • دوست دارید در کدام یک از حوزه ها تبدیل به برند برتر شوید؟

تمامی این سوالات می توانند بسیار کمک کننده باشند. بنابراین به تک تک آنها پاسخ دهید و مرحله خودشناسی را به دقت طی کنید.

شناخت مولفه های زیبایی

درست است که شناخت خودتان و مهارتی که دارید، بسیار مهم است، اما توجه کنید که در نگاه اول مخاطب نمی داند شما تا چد حد مهارت دارید. در واقع در نگاه اول مشتری صرفا ظاهر کار شما را می بینید. نحوه دکوراسیون داخلی که استفاده کرده اید، نحوه پوشش، مدل نشستن، ظاهر و بسته بندی محصولات و... همگی از جمله مواردی هستند که در همان نگاه اول سبب جذب و یا دفع مخاطب و مشتریان می شوند. بنابراین این موضوع را حتما در نظر داشته باشید که مولفه های زیبایی شناختی می توانند اهمیت بالایی در این قضیه داشته باشند و نباید آن ها را فراموش کنید.

شناساندن برند

اصل سومی که در پرسونال برندینگ و یا همان برند سازی شخصی وجود دارد و نباید آن را فراموش کنید، مربوط به مراحلی است که برای معرفی و شناساندن برند خود استفاده می کنید. برای این مرحله لازم است یک سری از اقدامات و مراحل را انجام دهید که برند خود را به دیگران معرفی کنید. به همین دلیل نیز در نظر داشته باشید که شناسایی برند می تواند یکی از مهم ترین اصول برند سازی شخصی در نظر گرفته شود.

 

اصول برندینگ شخصی

 

 

نمونه های برندینگ شخصی

در این بخش نمونه های مربوط به برندینگ شخصی برخی از مشتریان را می بینید. تمامی برندهای ایجاد شده و لوگوهای ساخته شده برای این کسب و کارها با توجه به اقداماتی انجام شده اند که در طول این مقاله به آن اشاره کردیم. شما نیز اگر تمایل به برند سازی شخصی دارید، بهترین کار آن است که با یک شرکت و یا مشاور موفق در این زمینه مشورت کنید.

کلام پایانی

پرسونال برندینگ یکی از فرایندهایی است که نباید بدون توجه به جزئیات، اقدام به انجام دادن آن کنید. در این پروسه ها معمولا آن چیزی که مشاهده می کنید، آن است که انجام دادن جز به جز مراحل برند سازی شخصی می تواند نتایج فوق العاده ای را از خودش برجای بگذارد. برای گرفتن بهترین نتایج در این زمینه ها بهتر است حتما به این موضوع توجه کنید که یک مشاور و یا شرکت برند سازی معتبر می تواند کمک بیشتری را به شما کند تا نتایج بهتری را نیز بگیرید.

ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید
نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *