نسبت طلایی در طراحی لوگو

  • تاریخ انتشار

    10 اسفند ، 1401

  • دسته بندی طراحی لوگو

نسبت طلایی یکی از آن بخش های جذابی است که در عکاسی، تصویر برداری، نقاشی و طراحی می تواند اهمیت بالایی داشته باشد. این نسبت های طلایی می توانند کاری کنند که طرح کشیده شده و یا تصویر برداری شده بهتر و زیباتر به نظر برسد. طراحی کردن لوگو نیز کم از کشیدن نقاشی نیست. به همین خاطر رعایت نسبت های طلایی در این حوزه نیز می تواند اهمیت بالایی داشته باشد. فراموش نکنید که طراحی لوگو کار بسیار ظریفی است و نیاز به دقت بالایی دارد. به همین دلیل نیز توصیه می شود تا حتما مسئله نسبت های طلایی در طراحی کردن لوگوها را به خوبی یاد بگیرید.

نسبت طلایی در طراحی لوگو چیست؟

اولین بخشی که باید به آن بپردازیم این است که نسبت های طلایی در طراحی لوگو به چه معنایی هستند؟

در تمامی لوگوهایی که هنوز هم ماندگار هستند و برای شرکت ها استفاده می شوند، از قانونی به نام قانون نسبت طلایی و یا عدد فی استفاده می شود. مقدار عدد فی برابر 1.618 می باشد. این نسبت به این شکل به دست می آید. نسبتی که بخش بزرگ تر به بخش کوچک تر دارد، می تواند با مجموع این دو بخش به بخش بزرگ تر برابر باشد. عددی که به دست می آید، نسبت فی است.

 عدد فی که دارای نام های دیگری همچون مارپیچ طلایی نیز می باشد هم در طبیعت دور و اطرافمان همچون طوفان ها، کهکشان ها و... وجود دارد و هم در طراحی انواع لوگو و... آن را می بینید. معمولا اگر طراح از این نسبت مهم و حیاتی در طراحی های خود استفاده کند، می توانید به سادگی متوجه شوید که لوگوی شما تا سالیان سال ماندگار خواهد بود.

طراحی آرم با اشکال هندسی

برای طراحی کردن لوگو با انواع اشکال هندسی نیز می توانید اقدام کنید. این کار شاید کمی میزان خلاقیت شما را کاهش دهد زیرا امکان استفاده از خطوط منحنی و باز را نخواهید داشت. با این وجود امکان استفاده از نسبت طلایی را بیشتر می کند. همین مسئله نیز بر روی ماندگاری لوگو شما موثر خواهد بود. نکات مهمی که در خصوص طراحی برند و لوگو با اشکال هندسی وجود دارد را در این قسمت بیان خواهیم کرد.

·        تاثیر گذاری بیشتر

اولین ویژگی و در واقع اولین دلیلی که سبب می شود از اشکال هندسی در طراحی انواع لوگو استفاده کنیم، مربوط به آن است که این مدل از اشکال هندسی می توانند تاثیرات زیادی را بر روی ذهن مخاطبان داشته باشند. به همین دلیل اگر بتوانید به درستی از این علائم استفاده کنید، نیمی از راه تاثیرگذاری بر ضمیر ناخودآگاه مخاطبان را رفته اید.

·        استفاده ساده تر

زمانی که از انواع اشکال هندسی مختلف برای طراحی برند و لوگو خود استفاده می کنید، می توانید پروسه کاری را بسیار ساده تر کنید. همین ساده تر شدن پروسه کاری باعث می شود تا بتوانید کار طراحی را هرچه بهتر و ساده تر انجام دهید.

·        انتقال احساسات

اشکال هندسی از جمله نمادهای مهمی هستند که هم در طبیعت یافت می شوند و هم انسان ها از آن ها در مصنوعات و دست سازهای خودشان استفاده می کنند. اشکال هندسی هر کدام دارای یک سری از انرژی ها و احساسات هستند که می توانند به صورت غیر مستقیم بر روی مخاطبان تاثیر بگذارند. به همین دلیل نیز استفاده از آن ها در طراحی کردن انواع لوگو و طراحی آرم توصیه می شود.

طراحی با دایره

طراحی کردن انواع لوگو با دایره یکی از مواردی است که هم بین مشتریان و هم بین طراحان لوگو طرفداران زیادی دارد. به همین خاطر نیز توصیه می شود تا از شکل دایره به اندازه زیادی استفاده کنید. فراموش نکنید که میزان استفاده شده از دایره نباید به قدری زیاد باشد که زیبایی لوگو را تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر نیز باید بدانید که طرح دایره برای هر لوگویی مناسب نیست.

دلایل استفاده از دایره در طراحی لوگو

دلایل مختلفی برای استفاده از دایره در طراحی لوگو وجود دارد. این دلایل را طراحان لوگو به خوبی می دانند. اما ممکن است تمامی مشتریان طراحی آرم از این موضوع خبر نداشته باشند. به همین خاطر نیز در این قسمت به این موارد اشاره خواهیم کرد.

  • دایره می تواند لوگوهایی صمیمی تر و متعادل تر ایجاد کند.
  • حس عشق، دوستی، امنیت و آرامش را به مخاطبان عرضه خواهد کرد.
  • می تواند حس ابدیت و بی انتهایی را به مخاطب القا کند.
  • یکی از اشکال زنانه بوده و ظرافت زنانه را نیز به مخاطبان انتقال می دهد.
  • می تواند احساسات مثبتی را در افراد بیدار کند.

انتخاب طرح مناسب برای طراحی لوگو

همان طور که گفته شد انواع و اقسام طرح های هندسی وجود دارند که می توانید برای طراحی کردن یک لوگو از آن ها استفاده کنید. این طرح های هندسی هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند و نباید در انتخاب آن ها اشتباه کنید. در این قسمت به نکات مهمی اشاره خواهیم کرد که می تواند به شما کمک کند تا بدانید که کدام یک از اشکال هندسی برای حوزه کاری شما مناسب تر است.

·        نوع کسب و کار

اولین مولفه آن است که باید نوع کسب و کار خودتان را در نظر داشته باشید. نوع کسب و کار شما می تواند مربوط به حوزه های آرایشی، خیریه، کودکان، صنعتی و... باشد. در حوزه های کاری که می خواهید ارتباط صمیمی و راحت تری را با مخاطب به وجود آورید، بهتر است به سراغ انتخاب اشکالی همچون دایره و بیضی باشید. این شکل ها می توانند احساس امنیت، عشق و اعتماد را بین مخاطب و شما به وجود آورند.

شرکت های مالی بهتر است به سراغ اشکال مربع و مستطیل بروند و مشاغل قانونی نیز بهتر است از مثلث استفاده کنند. مسلما اشکال هندسی دیگری نیز وجود دارند اما کمتر از این 4 الی 5 شکل استفاده می شوند.

·        احساسات مورد نظر

هر برندی با هدف فروش خدمات و محصولات پا به عرصه تجارت می گذارد. بیشترین فروشی که شما می توانید داشته باشید، مربوط به احساساتی می شود که در مخاطبان خود به صورت غیر مستقیم و نامحسوس بیدار خواهید کرد.

اگر دوست دارید تا مخاطبان و مشتریان شما ریسک کرده و هیجان خرید از شما را تجربه کنند، بهتر است از شکل مثلث استفاده کنید. اگر دوست دارید تا پیام هایی همچون همدلی، همراهی و همدردی را به مخاطبان بدهید، باید به سراغ شکلی همچون دایره بروید. برندهایی که قصد دارند تا قدرت و ثروت را به مخاطبان انتقال دهند نیز بهتر است به سراغ شکل های مربع و مستطیل بروند.

·        بعد درونی و بیرونی

این موضوع یکی از موارد بسیار مهم و حساس در طراحی لوگو و برند با استفاده از اشکال هندسی است. گاهی اوقات مشتری نیاز دارد تا چندین حس را در مخاطب خود بیدار کند. در این شرایط باید طراح بتواند اشکال هندسی مورد نظر را با یکدیگر ترکیب کرده و سپس نتیجه نهایی را اعلام کند.

در این بخش مهم است که کدام یک از اشکال هندسی در بیرون لوگو و کدام یک در وجه داخلی لوگو قرار می گیرند. معمولا شکلی که برای ما اهمیت بیشتری دارد باید در بعد بیرونی قرار بگیرد تا بتواند به شکل مناسب تری نیز به چشم بیاید.

کلام پایانی

در خصوص نسبت طلایی و ارتباطی که با طراحی انواع لوگوها دارد، تا جایی که توانستیم صحبت کردیم. رعایت کردن نسبت های طلایی سبب می شود لوگویی متقارن تر، زیباتر و همچنین ظریف تر داشته باشید. به همین خاطر نیز این مسئله را به طور کامل بیان کرده و توضیح دادیم. در صورتی که قصد دارید تا لوگوی مناسبی را طراحی کنید، بهتر است حتما از قانون نسبت های طلایی نیز استفاده نمایید. معمولا برای آن که بتوانید از نتیجه کار راضی باشید، بهتر است حتما به شرکت های معتبری که در زمینه طراحی لوگو فعالیت می کنند، مراجعه کنید. این کار می تواند در زمان و هزینه ای که صرف می کنید، بسیار موثر باشد.نسبت طلایی در طراحی لوگو میتواند به زیباتر شدن لوگوی شما کمک شایانی بکند.لوگو مناسب و زیبا باعث پیشرفت شرکت برندینگ شما خواهد شد.شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه شرکت برندینگ به مقاله مشاوره برندینگ مراجعه کنید.

ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید
نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *