موکاپ چیست

  • تاریخ انتشار

    03 خرداد ، 1402

  • دسته بندی طراحی لوگو

در دنیای رو به توسعه امروز، طراحی محصولات دیجیتال، شرکتهای بزرگی را به رقابت و همچنین خلاقیت فرا می‌خواند. اما پیش از ورود به مراحل پیچیده توسعه، نیازمندیم که ایده‌ها و طراحی‌های خود را به صورت جذاب و قابل درک به ارمغان بیاوریم. در همین راستا، موکاپ به عنوان ابزاری قدرتمند در اختیار طراحان قرار می‌گیرد. آیا تا به حال با نمونه‌هایی از محصولاتی که هنوز در مراحل نمونه‌سازی و توسعه قرار دارند، مواجه شده‌اید؟ این نمونه‌ها، که به صورت واقعیتی نیستند، ولی ظاهری مشابه به آنچه در آینده انتظار می‌رود دارند، موکاپ نامیده می‌شوند.

طراحان با استفاده از این نمونه‌ها، می‌توانند تأثیر واقعیتی و ارتباط کاربران با محصول را بررسی کنند، نظرات و بازخوردهای کاربران را دریافت کنند و نقاط قوت و ضعف طراحی را شناسایی کنند. به این ترتیب، می‌توانند در مراحل بعدی توسعه، بهبود و ساخت محصول، از تجربیات و دانش کسب شده استفاده کنند و خطاها و مشکلات را قبل از آنکه هزینه‌های بالایی به دنبال داشته باشند، اصلاح کنند. در این مقاله شما را با صفر تا صد این موضوع آشنا خواهیم کرد. بنابراین توصیه می کنیم تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

آی دیزاین موکاپ های رایگان برای دانلود در احتیار شما عزیزان قرار داده است. برای دانلود موکاپ رایگان به صفحه لینک شده وارد شوید.

موکاپ (mockup) چیست؟

ما در مقدمه تا حدودی به این موضوع اشاره کردیم. در اصل کاربرد اصلی موکاپ (mockup) در طراحی لوگو و کارت های ویزیت می باشد. زمانی که شما یک لوگو یا کارت ویزیتی را برای مشتری طراحی کرده اید، اما قبل از پیاده سازی طرح می خواهید نظر مشتری یا سفارش دهنده را در مورد طرح بدانید. اگر طرح خوب و مورد پسند بود، آن را چاپ و یا تحویل می دهید. در غیر اینصورت بدون انجام هزینه های اضافی در طراحی خود بازنگری انجام خواهید داد و تغییرات مورد نظر را در طرح ایجاد خواهید کرد.

بنابراین موکاپ یک فایل گرافیکی پیش نمایش از لوگو یا طرح مورد نظر می باشد که سازنده طرح یا لوگو برای تایید و یا عدم تایید سفارش آن را نشان خواهد داد. این اصطلاح بیشتر توسط طراحان وب و گرافیک مورد استفاده قرار می گیرد. و در نرم افزار فتوشاپ بصورت فایل های PSD ذخیره می شوند.

انواع موکاپ

شما بر اساس نوع پروژه ای که در اختیار دارید، می توانید از انواع موکاپ استفاده نمایید. یا در بین مواردی که در این بخش به شما معرفی خواهیم کرد، یکی را انتخاب نمایید.

·        Prototype

یکی از انواع موکاپ ها در دسته Prototype قرار می گیرند. موکاپ Prototype می‌تواند به صورت فیزیکی یا دیجیتالی باشد. در موکاپ‌های فیزیکی، از موادی مانند کاغذ، کارتن، فوم، چوب و... استفاده می‌شود تا یک نمونه فیزیکی از محصول را تولید کند. این نمونه‌ها می‌توانند به شکل سه بعدی باشند و به کاربران امکان می‌دهند تا با آنها تعامل کنند و تجربه کار با محصول را داشته باشند

در موکاپ‌های Prototype دیجیتالی، از نرم‌افزارها و ابزارهای طراحی و توسعه مختلف استفاده می‌شود تا یک نمونه تعاملی و قابل استفاده از محصول را ایجاد کند. این نمونه‌ها معمولاً شامل رابط کاربری، طرح‌های گرافیکی و عناصر تعاملی مانند دکمه‌ها، فرم‌ها و منوها هستند که کاربران می‌توانند با آنها تعامل کنند و رفتار محصول را در دسترسی و استفاده از آن تجربه کنند.

·        Wireframe

این نوع موکاپ برای نمایش دادن چارچوب کلی طرح نهایی استفاده می شود. که در آن چارچوب کلی کسب و کار به فرد سفارش دهنده لوگو یا کارت ویزیت نمایش داده می شود.

·        Picture

این نوع موکاپ ها حالت سه بعدی ندارند و به صورت دوبعدی طراحی می شوند. در این مدل هم می توانید نمونه های دیجیتالی و یا دستی ارائه و یا سفارش دهید.

چگونه از موکاپ استفاده می شود؟

از آنجایی که فرمت فایل های موکاپ به صورت PSD می باشند، بنابراین فایل های مورد نظر خود در این زمینه را باید با فتوشاپ باید باز کنید.

1.      دانلود و یا تهیه فایل موکاپ مورد نظر

بنابراین در اولین قدم شما می توانید فایل موکاپ مورد نظر خود را از سایت های مرتبط دانلود کنید. یا به روش های دیگر آن را تهیه نمایید.

2.      باز کردن فایل با فتوشاپ و پیدا کردن لایه اسمارت آبجکت

در قدم بعدی همان فایل را با برنامه فتوشاپ باز خواهید کرد. فایل فتوشاپی که باز خواهید کرد، دارای یک لایه اسمارت آبجکت بوده که در بخش Layers فتوشاپ قابل مشاهده است. حال اگر بخواهید تغییراتی را در فایل موکاپ مورد نظر ایجاد کنید باید در این بخش اسمارت آبجکت ایجاد نمایید. معمولا اسمارت آبجکت در فایل موکاپ در بخش Layer به راحتی قابل تشخیص است. بطوری که در گوشه پایینی سمت راست آن حالت کاغذی که از گوشه تا خورده است، دیده می شود.

3.      انجام تغییرات مورد نظر در لایه اسمارت آبجکت

برای تغییر محتوای فایل موکاپ روی بخش اسمارت آبجکت کلید راست خواهید کرد و گزینه edit content را خواهید زد. با این کار خواهید توانست نوشته و یا محتوای فایل موکاپ را به صورت دلخواه تغییر دهید. همچنین با دابل کلیک بر روی بخش اسمارت آبجکت فایل هم این کار امکان پذیر است.

4.      ذخیره تغییرات جدید

بعد از ایجاد تغییرات مورد نظر میتوانید با زدن گزینه Ctrl+S بطور همزمان فایل جدید را ذخیره نمایید. یا بر روی گزینه فایل در فتوشاپ کلیک کنید و گزینه Save را بزنید.

بعد از انجام این تغییرات اگر به فایل اولیه موکاپ که تهیه کرده بودید نگاه کنید، می بینید که تغییرات جدید در آن ذخیره شده است.

دانلود موکاپ

از آنجایی که انواع فایل موکاپ وجود دارند که هر کدام برای زمینه خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین در قدم اول و پیش از دانلود فایل موکاپ باید به این موضوع توجه داشته باشید که به چه منظوری این فایل را می خواهید. بطور مثال فایل موکاپ مورد استفاده برای لوگو به درد تراکت نمی خورد و برعکس. وقتی نیاز اصلی خود به دانلود فایل موکاپ را پیدا کردید، در قدم بعدی به راحتی میتوانید در اینترنت نمونه های مشابه زیادی را پیدا کنید و با انتخاب بهترین گزینه ممکن و ایجاد تغییرات مورد نیاز در آن نیاز خود را برطرف نمایید.

بطور مثال اگر فایل موکاپ برای لوگو نیاز دارید، در اینترنت سرچ کنید که دانلود فایل موکاپ برای لوگو یا فایل موکاپ برای لوگو. مسلما سایت های زیادی نمونه فایل های مورد نیاز و به درد بخور در این زمینه را به شما معرفی خواهند کرد.

موکاپ رایگان

شما میتوانید موکاپ رایگان هم برای کارهای مورد نیاز خود استفاده نمایید. برای این کار مطابق توضیحاتی که در عنوان بالایی توضیح دادیم میتوانید با سرچ در اینترنت این کار را انجام دهید. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که فایل موکاپ رایگانی که می خواهید استفاده کنید را افراد بسیار دیگری هم دانلود کرده اند. بنابراین اگر کسب و کار شما حرفه ای است. و یا به یک طرح حرفه ای در این زمینه نیاز دارید، بهتر است از انواع موکاپ رایگان و مشابه بقیه استفاده نکنید. اما اگر هدف شما یادگیری نحوه استفاده از فایل های موکاپ هست، استفاده از فایل های رایگان در این زمینه بهتر گزینه به شمار می رود.

موکاپ لوگو

یکی از ابزارهای مهم و مفید در این فرایند استفاده از موکاپ لوگو می‌باشد. موکاپ لوگو، نمونه‌ای است که به شما امکان می‌دهد لوگوی خود را در یک زمینه و با تنظیمات مختلف ببینید و ارزیابی کنید.

استفاده از موکاپ لوگو دارای مزایای فراوانی است. اولاً، این ابزار به شما امکان می‌دهد تا قبل از استفاده دائمی از لوگو، طراحی و نمایش آن را بررسی کنید و از ظاهر و اثر آن روی مخاطبان خود اطمینان حاصل کنید. به این ترتیب، احتمال ارتباط موثر با مشتریانتان و ایجاد تأثیر قوی‌تر بر ذهنیت آن‌ها افزایش خواهد یافت.

همچنین، استفاده از موکاپ لوگو به شما امکان می‌دهد تا انواع مختلفی از تنظیمات و نمایش‌های لوگو را بررسی کنید. می‌توانید اندازه، رنگ، قالب، تناسب و سایر جزئیات را تغییر دهید و بهترین تنظیمات را برای لوگوی خود انتخاب کنید.

همچنین، با استفاده از موکاپ لوگو می‌توانید طراحی لوگو را با دیگر اعضای تیم یا مشتریان خود به اشتراک بگذارید و نظرات و بازخوردهای آن‌ها را دریافت کنید. این به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم‌ها را در مورد طراحی لوگو بگیرید و نتیجه نهایی را بهینه سازید.

موکاپ برای فتوشاپ

همانطور که در بالا هم به متوجه این موضوع شدید، فایل های موکاپ برای فتوشاپ بوده و در این برنامه اجرا می شوند. بنابراین در هنگام انتخاب فایل های موکاپ و یا ذخیره آنها باید به پسوند psd این فایل ها که برای برنامه فتوشاپ می باشد، دقت نمایید. البته این را هم بدانید که استفاده از موکاپ‌ها در نرم‌افزار فتوشاپ، تنها به طراحان حرفه‌ای محدود نمی‌شود. در واقع، همه کسانی که به دنبال راهکارهای سریع و مؤثر برای طراحی واقعی‌تر هستند، می‌توانند از قابلیت‌های قدرتمند فتوشاپ استفاده کنند.

کلام پایانی

طراحی لوگو و یا کارت ویزیت برای کسب و کارها از اهمیت خاصی برخوردار است. به دلیل اینکه یک لوگو و یا برند هویت واقعی آن کسب و کار را نشان می دهد. و مردم گاها توسط یک کارت ویزیت و یا لوگوی زیبا جذب یک برند می شوند. بنابراین در ساخت و طراحی این موارد دقت زیادی باید صورت گیرد. در چنین شرایطی ضریب خطا و اشتباه بالا می رود و یا احتمال اعمال تغییرات خاص در فایل نهایی وجود دارد. اینجاست که اهمیت استفاده از فایل موکاپ خود را نشان می دهد. چرا که اولا قابل تغییر است و ثانیا هزینه پروژه را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. در این بخش سعی کردیم شما را با انواع موکاپ آشنا کرده و اهمیت استفاده از آن را توضیح دهیم.

امیدواریم که مطالب ارائه شده در این بخش برای شما مفید بوده. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید
نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *