بیزینس پلن چیست؟

  • تاریخ انتشار

    12 شهریور ، 1402

  • دسته بندی برندینگ

بیزینس پلن چیست؟

بیزینس-پلن-چیست؟

بیزینس پلن یکی از مولفه های بسیار مهمی است که در جریان راه اندازی یک کسب و کار به شکل دقیقی به آن نیاز داریم. این نکته را باید بدانید که برای داشتن بیزینس پلن و یا یک طرح تجاری موفق، لازم است حتما در ابتدا در مورد ویژگی های آن بدانید و سپس به بررسی دیگر موارد و نکاتی که در این خصوص وجود دارند، بپردازید. این مسئله را حتما در نظر داشته باشید که برای طرح ریزی یک نقشه راه نیز باید به یک سری از شرکت هایی مراجعه کنید که دارای تجربه و مهارت در این زمینه هستند.

بیزینس پلن

برای آن که به شکل ساده و البته صحیحی در مورد طرح تجاری بدانید، باید بگوییم که بیزینس پلن در حقیقت به یک سری از نقشه ها و نکات گفته می شود که برای پیش بردن اهداف تجاری و مالی و همچنین پیشرفت های کلی در یک سازمان مورد استفاده قرار می گیرند. بیزینس پلن ها می توانند به شکل های مختلفی چیده شوند، اما بهتر است به سراغ کارآمدترین و البته ساده ترین موارد برویم.

بیزینس-پلن-چیست؟

چرا باید بیزینس پلن داشته باشیم؟

یک سری از دلایل وجود دارد که به ما نشان می دهد چرا باید از بیزینس پلن استفاده کنیم. زمانی که هنوز اطلاعات دقیقی برای این مسئله ندارید، این موضوع می تواند نکات زیادی را به شما نشان دهد، به همین خاطر بهتر است ابتدا به این مسئله بپردازیم.

·داشتن مدیریت خوب

اولین نکته مربوط به داشتن یک مدیریت خوب می شود. برای آن که یک کسب و کار و یا به طور کلی یک مجموعه بتواند به خوبی اداره شود، نیازمند مدیریت و کنترل خوبی است. برای آن که بتوانید کنترل خوبی را نیز بر روی یک مجموعه داشته باشید، حتما باید در ابتدا اهداف مجموعه را تعیین کنید تا مدیران بدانند که به چه شکلی باید پیش روند.

·استفاده از راهنمایی های یک مشاور

در دنیای تجارت زمان به سرعت در حال سپری شدن است. در حقیقت سرعت گذر زمان در تجارت می تواند حتی دو برابر حالت معمولی نیز باشد. در چنین شرایطی یا باید سریع کار کنید و عکس العمل داشته باشید و یا ممکن است در حین این افزایش سرعت، یک سری از نکات را فراموش کنید. به همین خاطر نیز اگر بتوانید از راهنمایی ها و مشاوره های یک فرد دیگر استفاده کنید، می توانید نتایج تجاری بهتری را رقم بزنید. بیزینس پلن همان مشاوره هایی است که به شما ارائه می شود.

·فرایند جایگزینی

همیشه نیاز به جایگزین کردن محصولات، ابزارها و حتی پرسنل و اهداف وجود دارد. زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد، باید از قبل برای آن برنامه ریزی کرده باشید تا در حین کار دچار مشکل نشوید. این موضوع همان روند جایگزینی است که بیزینس پلن آن را در نظر می گیرد و در چنین اوضاعی به مشکل برنخواهید خورد.

·مدیریت هزینه ها

بسیاری از افراد به صورت ژنتیکی توانایی مدیریت مالی را دارند و می دانند که بودجه موجود در یک تجارت را چگونه باید با هزینه ها هماهنگ کنند. این کار برای برخی دیگر از افراد بسیار سخت است. بیزینس پلن در همین بین می تواند این کار را نیز برای شما انجام دهد. در حقیقت با استفاده از آن می توانید متوجه شوید که دیگر نیازی به نگرانی در مورد هزینه ها نیست. زیرا از قبل به طور کامل و شفاف بررسی کرده اید که میزان ورودی و خروجی مالی شما چقدر است.

·استخدام پرسنل جدید

بسیاری از اوقات احساس می کنید که نیاز به استخدام کردن نیروی جدید، افزایش نیرو و یا تعدیل نیرو دارید. این موارد را نباید به صورت خودسرانه و صرفا بر اساس یک سری از احساسات انجام دهید. در حقیقت باید بدانید که با استفاده از بیزینس پلن می توانید این نکته را متوجه شوید که در چه زمانی نیاز به ایجاد تغییر در نیروهای خود دارید.

·شفاف سازی اهداف

در قسمت های بالاتر عنوان کردیم که طرح تجاری می تواند به مدیران نشان دهد که چه اهدافی را قرار است دنبال کنند. در اینجا نیز باید بدانید که به طور کلی صرفا مدیران نیستند که باید از اهداف مطلع باشند، بلکه کارمندان و مشتریان نیز حق اطلاع از این موضوع اما در لایه های پایین تر و با جزئیات کمتر را دارند. بیزینس پلن می تواند به ما کمک کند تا اهداف تجاری سازمان و شرکت را هم به پرسنل و نیروهای درون سازمانی و هم به مشتریان و کسانی که ما را رصد می کنند، تفهیم کنیم.

بیزینس پلن برای کسب و کار های مختلف چگونه است؟

بیزینس-پلن-چیست؟

زمانی که قرار است برای کسب و کارهای مختلف به سراغ ایجاد طرح های تجاری یا همان بیزینس پلن ها برویم، به یک نکته بسیار مهم بر می خوریم. برای کسب و کارها و حوزه های مختلف کاری، نیازی به طرح های متفاوتی نیز داریم. به طور مثال مسیری که برای پیشرفت یک رستوران مطرح می باشد، به طور کلی با مسیری که یک شرکت تبلیغاتی باید طی کند، کاملا متفاوت است. به همین خاطر نیز می توانید ببینید که بیزینس پلن های متفاوت که برای حوزه های کاری مختلفی هستند، دارای تفاوت هایی نیز با یکدیگر می باشند.

نمونه بیزینس پلن

نمونه های مختلفی از بیزینس پلن ها وجود دارد که هر کدام از آن ها برای یک شرکت و کسب و کار خاص ساخته شده اند. در ادامه به چند مورد از معروف ترین و بهترین نمونه های طرح های تجاری اشاره خواهیم کرد.

  • بیزینس پلن برای رستوران
  • بیزینس پلن برای کافی شاپ ها
  • بیزینس پلن برای مراکز و واحدهای تولیدی
  • بیزینس پلن برای شرکت های خدماتی
  • بیزینس پلن برای شرکت های صادراتی
  • بیزینس پلن برای شرکت های بازرگانی
  • بیزینس پلن برای استارتاپ ها و فعالیت های تازه تاسیس

کلام پایانی

اگر کسب و کار خودتان را به تازگی راه اندازی کرده اید و یا در حال حاضر چندین سال است که کسب و کار خودتان را دارید و نیاز به یک پیشرفت چشمگیر در این زمینه را احساس می کنید، بهتر است این نکته و مسئله را بدانید که بیزینس پلن می تواند کلید موفقیت شما باشد. به همین دلیل نیز توصیه می شود که حتما برای رسیدن به نتایج پر بار در این زمینه، به سراغ شرکت هایی همچون آی دیزاین بروید. در این شرکت به طور کامل کسب و کار و تجارت شما بررسی خواهد شد و از سوی دیگر نیز می توانید این نکته را در نظر بگیرید که در این شرکت بهترین طرح های تجاری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

 

ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
1 نظر درمورد این مقاله ثبت شده است
  • مونا تیموری

    12 شهریور 1402

    مقاله ی مفید و کاملی بود.

نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *