برند لوکس چیست؟

  • تاریخ انتشار

    03 بهمن ، 1402

  • دسته بندی برندینگ

برند لوکس یا برند لاکچری (Luxury Brand) از جمله اصطلاحاتی است که این روزها زیاد به چشم و گوش ما می‌خورد. افراد زیادی آرزو دارند روزی درآمد بسیار بالایی داشته باشند و از شعبه های مختلف برندهای لوکس خریداری کنند. بعضی از کارآفرینان و صاحبان برند هم، علاقه‌مند هستند که با ساختن برندهای لوکس، به این نیاز پاسخ دهند. اما لوکس بودن چیست و لاکشری (که به غلط لاکچری هم گفته می‌شود) به چه معناست؟ و سوال مهم  اینکه آیا باید همه‌ی کارآفرینان و صاحبان همه‌ی برندها، رویای خلق یک برند لوکس را در نظر بگیرند؟ با ما همراه باشید.

برند لوکس چیست؟

 

برند لوکس چیست

احتمالا برای شما هم سوال مطرح شده  که برند لوکس چیست و چرا باید به فکر ساخت برند لوکس برای حوزه کاری خود باشیم؟ از جمله موضوعاتی که باعث می شود بعضی شرکت‌ها موفق و بعضی ها پس از مدتی شکست بخورند، وجود یا عدم وجود برند لوکس در بک گراند آن بیزنس است..

 

یک برند لوکس یا لاکچری چگونه ساخته می شود؟

 

برند لوکس برند لاکچری

 

 با توجه به افزایش رقابتها و پروسه متمایز کردن یک کالا، معمولا شرکت ها تمایل بیشتری برای ساخت یک برند قوی دارند و این موضوع در خصوص برندهای لوکس بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا باعث افزایش درآمد، بالا رفتن ارزش برند و تقویت وفاداری مشتری نسبت به آن کالا می شود. در ادامه،  به مراحل و کلیدی ساخت یک برند لوکس قوی و موفق می پردازیم.

تعریف و طراحی برند

در اولین مرحله از ساخت برند لوکس باید حوزه فعالیت، نوع محصولات و خدمات، مشتریان هدف و استراتژی‌های خود را به درستی تعریف کنید و سپس به طراحی لوگو، نمادها، رنگ‌های سازمانی و برندسازی بپردازید. این عناصر باید به شکل منحصر به فرد، نماینده بصری برند لوکس شما باشند؛ به طوری که مشتریان پس از مشاهده آنها به سرعت بتوانند برند شما را تشخیص دهند. انتخاب اسم برند لوکس نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به گونه‌ای انتخاب شود که حس خاص بودن و لوکس بودن را به افراد القا کند.

تأکید بر ارزشهای نمادین در ساخت برند لوکس

یکی از مهم ترین فاکتورها در ساخت یک برند لوکس یا برند لاکچری، توانایی برند برای ایجاد ارزش نمادین برای مشتریان خود می باشد. عموما برندها شامل دو نوع ارزش هستند؛ ارزش عملکردی و ارزش نمادین. ارزش عملکردی به ویژگی ها و استفاده بالقوه از برند ارتباط دارد. در واقع همان کیفیت و قابل اعتماد بودن محصول است که مشتری از یک برند لوکس انتظار دارد.

اما منظور از ارزش های نمادین، جایگاه اجتماعی برند می باشد، به این معنا که جامعه تا چه اندازه این برند را به عنوان یک برند لوکس میشناسد. در نتیجه ارزشهای نمادین برند نشان می دهند که یک برند تا چه حد توسط مشتریان ثروتمند، دارای اعتبار و مورد تأییدشان است. برندهای لوکس می بایست راهبردهای خود را با دقت هر چه تمام تر طراحی کنند تا ارزش نمادین آنها را به رخ مشتری ها بکشند. یکی از راه هایی که میتوان ارزش نمادین برند را مورد توجه قرار داد، داستان سرایی و ایجاد یک میراث جاودانه است. وقتی درباره برندهای مشابه تحقیق کنید مشاهد خواهید کرد که همه آن ها ، یک قصه در پشت محصولات و برند خود دارند.

ایجاد مفهوم منحصر به فرد بودن

ایجاد مفهوم منحصر به فرد بودن، یکی از نکات مهم و کلیدی برای ایجاد ارزش نمادین برند می باشد. همه برندهای لوکس، نهایت تلاش خود را خواهند کرد تا حس منحصر به فرد بودن را در اموری نظیر قیمتهای دست نیافتنی، دسترسی محدود، عدم امکان خرید برای عموم مردم یا عرضه محدود برای مشتری ها به وجود آورند. این سازوکار باعث ایجاد حس تقاضا برای برند می شود و در عین حال مشتری حس می کند که صاحب یک جایگاه خاص شده است. ایجاد مفهوم منحصر به فرد بودن، به برندها این فرصت را میدهد تا بتوانند در برابر هیجانات خارجی نظیر رقابت تنگاتنگ، مشکلات قانونی یا حتی رکود اقتصادی، جایگاه خود را در بازار حفظ کنند.

 

ویژگی های برند لاکچری

یک برند لوکس دارای ویژگی‌های بارز و مشخصی می باشد که آن را به برندی استثنایی و خاص تبدیل می‌کنند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک برند لاکچری شامل:

  • کیفیت بالا: برندهای لوکس به معنای واقعی کلمه باید دارای کیفیت بسیار بالا و برجسته باشند. این کیفیت بالا به معنای استفاده از مواد اولیه عالی، طراحی فرآیندهای تولید دقیق و کنترل کیفیت است که در نهایت منجر به ساخت محصولات باکیفیت و منحصر به فرد خواهند شد.

 

  • طراحی خاص: برندهای لوکس معمولا به طراحی استثنایی و خاص شهرت دارند. طراحی حرفه‌ای محصولات، بسته ‌بندی شیک، برندسازی اصولی، طراحی لوگوی جذاب و تبلیغات خلاقانه همگی به یک برند رسمیت و اعتبار می‌بخشند و آن را به یک نام تجاری لوکس تبدیل می‌کنند.

 

  • تاریخچه و میراث: برندهای لوکس معمولا دارای تاریخچه و میراث غنی هستند. این تاریخچه به معنای سال‌ها فعالیت مستمر و درخشان در تولید محصولات با کیفیت است که به آن اعتبار و هویت می‌بخشد.

 

  • خلاقیت و نوآوری: برندهای لوکس به ایجاد نوآوری و توسعه محصولات جدید و خاص معروف هستند و همین ویژگی نیز آنها را از برندهای معمولی متمایز می‌سازد.

 

  • محدودیت تولید: برندهای لوکس معمولا تعداد محدودی از محصولات یا خدمات خود ارائه می‌دهند که این محدودیت در تولید به منظور حفظ ارزش محصولات و ویژگی انحصاری بودن آنها انجام می‌شود. این عمل در واقع نوعی استراتژی فروش است تا احساس نیاز و فوریت نسبت خرید را در افراد ایجاد کند.

 

  • قیمت بالا: محصولات یا خدمات برندهای لوکس معمولا دارای قیمت بالایی دارند و این قیمت بالا نیز به عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی آنها در نظر گرفته می‌شود.

 

  • تجربه خرید مثبت: برندهای لوکس با انجام اقداماتی همچون ارائه محصولات منحصر به فرد، بسته بندی شیک و یا برخورد دوستانه، تجربه خرید لذت بخش و مثبتی را برای مشتریان خود رقم می‌زنند و میزان وفاداری آنها را افزایش می‌دهند.

 

تمامی این ویژگی‌ها در کنار یکدیگر منجر به ساخت یک برند لوکس می‌شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که یک برند لاکچری لروما به معنای یک برند محبوب و پرطرفدار نیست. این برندها در عین لوکس بودن باید بتوانند ارتباط مثبتی با مشتریان  برقرار کنند تا به برندی محبوب و مردمی تبدیل شوند.

 

اسامی برند لوکس انگلیسی

 

برند رولز رویس (Rolls-Royce):

 

برند لوکس رولز رویس

 

رولز رویس یکی دیگر از برندهای معروف انگلیس پس از یک قرن همچنان به عنوان مشهورترین برند تجاری انگلستان می‌درخشد. اکثر مردم رولزرویس را به عنوان یک خودروساز اصیل انگلیسی می‌شناسند که خودروهای سوپرلوکس با قیمت بالا تولید می‌کند. اما این غول صنعتی، علاوه بر خودروهای لوکس، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پیشرانه‌ها برای هواپیماهای مسافری و نظامی در دنیا است. همچنین نباید دیگر فعالیت‌ها و خدمات این برند را در صنعت و مهندسی دنیا نادیده گرفت.

 

برمونت  Bremont:

 

برند لوکس برمونت

 

برمونت یکی از لوکس ترین و معروف ترین برندهای بریتانیایی است که در سال ۲۰۰۲ توسط دو برادر به نام های نیک و گیلز شهرت جهانی یافت. این ساعت بسیار زیبا یکی از قابل توجه ترین برندهای ساعت مچی است. از ویژگی های این ساعت مچی، می توان به زمانبندی بسیار دقیق، قابل اعتماد و مقاوم بودن در برابر ضربه، اشاره کرد. ایده های جدید و طرح های بی سابقه ای که در ساخت ساعت های مکانیکی بکار برده می شود سبب شده تا همگان به این برند لوکس و زیبا، جذب شوند.

لاکچری ترین برند های لباس

در اینجا به چند مورد از موفق ترین و لاکچری ترین برندهای معروف دنیا در صنعت مد و لباس می پردازیم:

 

گوچی Gucci

 

برند لوکس گوچی

 

این نام تجاری در سال ۱۹۲۱ توسط Guccio گوچی در ایتالیا تاسیس شد. این برند در تمام دنیا بخاطر کالاهای چرمی با کیفیت عالی و سبک مد ایتالیایی مشهور است. گوچی به عنوان بهترین نام تجاری ایتالیایی درنظر گرفته شده است است.

 

شنل Chanel

 

برند لوکس شنل

 

Chanel برند مد معروف با آیکون کوکو Chanel است و بعنوان ظریف ترین و شیک ترین برند در مد لباس زنانه در نظر گرفته می شود. Chanel تولید بالایی در کالاهای لوکس ، عطر ، لباس و لوازم آرایشی و خیلی چیزهای دیگر دارد. اغراق نیست اگر بگویم که برند Chanel یکی از برند های شناخته شده در سراسر جهان است.

 

زارا Zara

 

برند لوکس زارا

 

زارا یک برند پوشاک زنانه و زیورآلات است و کار خود را از شهر ارتشیو در گالیسیا آغاز کرد. برند لباس زنانه زارا ناو سرفرماندهی گروه فروشگاه های زنجیره ای ایندیتکس محسوب می شود. کمپانی ایندیتکس یک مجموعه بزرگ نساجی و طراحی اسپانیایی و بزرگترین گروه مد جهان است، که به غیر از زارا، مالک برندهای دیگری، مانند ماسیمو دوتی، پول اند بر، اویشو، اوترکه، استرادیواریوس و برشکا نیز می باشد.

 

نام برندهای معروف ایرانی

تولیدکنندگان ایرانی هم در این سال ها بیکار نبوده اند و تلاش هایی برای برندسازی انجام داده اند. در ادامه تعدادی از برندهای معروف لباس در ایران را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

هاکوپیان

 

برند لوکس هاکوپیان

هاکوپیان یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین برندهای ایرانی می باشد که از سال 1349 فعالیت خود را شروع کرد و در حال حاضر بیش از 23 فروشگاه زنجیره ای در سراسر کشور دارد. این برند در زمینه تولید کت و شلوار و پیراهن مردانه فعالیت می کند و برای بهبود کیفیت تولیدات خود، کارشناسانش را طی دوره های آموزشی به اروپا می فرستد.

 

نیکو تن پوش

یکی ازبرندهای معروف لباس در ایران، پرسابقه و مشهور، برند نیکوتن پوش است که در سال 1376 تاسیس شد و فعالیت خود را با تولید لباس زیر آغاز کرد. اما به تدریج حوزه فعالیت خود را گسترش داد و به عرضه انواع تیشرت، تاپ، شلوارک، ست ورزشی و راحتی، پیراهن و جوراب پرداخت.

 

ماکسیم

برند ماکسیم در سال 1359 توسط دو ایرانی به نام های محمد اعتماد و احمد عبدلی شروع به کار کرد و در ابتدا به تولید پیراهن پرداخت. اما در ادامه کار خود، انواع کت و شلوار، کلاه، پالتو، بارانی و سایر پوشاک مردانه را هم به حوزه فعالیتش اضافه کرد.

 

کلام نهایی

اتخاذ تصمیمات استراتژیک در خصوص برندسازی نیازمند تخصص در این زمینه می باشد. ساخت برند لوکس و لاکچری کار آسانی نیست؛ برای ایجاد یک وجهه برتر ازحرفه خود باید همه چیز را در حد بسیار عالی در نظر بگیرید.خوشبختانه افراد زیادی در کشور ما برای ایجاد برند های لوکس آموزش می‌دهند و آموزش‌های آن‌ها در حد بالایی هم قرار دارد. البته امروزه بیشتر برندسازی‌ها به کمک بسترهای اجتماعی مجازی ایجاد می‌شود. فعالیت در یوتیوب، اینستاگرام و توییتر می‌تواند از اصلی‌ترین مسیرهای برندسازی شما باشد. علاوه بر آن وجود یک جایگاه فیزیکی لوکس، یک سایت باکیفیت (سئو شده و پربازدید) و پرنسل مجرب از دیگر ضروریات برندسازی هستند.

در آخر تشکیل یک تیم حرفه‌ای نیز می‌تواند به روند برندینگ شما سرعت بسیار بیشتری ببخشد. کسب‌وکار خود را ایجاد نمایید و در راستای برند سازی لوکس آن دست به اقدام بزنید. دریافت اولین مشاوره‌ها مسیر را برای ادامه کارتان هموارتر خواهد کرد.

ممکن است دوست داشته باشید
پست های مرتبط
نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید
نظر خود را به اشتراک بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظر شما *