Scroll

روان‌شناسی رنگ برند مطالعه این است که چگونه رنگ ، نحوه درک برندها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد . رنگ‌ها اثر قدرتمندی روی احساسات ما دارند . و این احساسات نقش مهمی در نحوه رفتار ما به عنوان مصرف‌کننده ایفا می‌کنند . روان‌شناسی رنگ برند چارچوبی برای درک چگونگی ارتباط ما با برندها در زندگی ما را فراهم می‌کند

در حالی که تاثیر رنگ‌ها بر احساسات ما از فرد به فرد براساس جنسیت , بافت فرهنگی , تجربه شخصی و واریانس عصبی متفاوت است , برخی دستورالعمل‌های کلی وجود دارند که توسط مطالعات متعدد روان‌شناسی رنگ انجام شده‌اند . درک این رهنمودها , به شما یک ابزار دیگر را در هدف اصلی این موضوع ارایه می‌دهد : با تأثیرگذاری و شکل دادن به درک مصرف کننده ، میتوانید واقعیت را معماری کنید.

احتمالا ً آگاه هستید که رنگ قرمز می‌تواند احساسات عاشقانه یا خطر را برانگیزد . یا اینکه آبی می‌تواند احساسات را مانند آرامش یا سردی به ذهن فرا بخواند . اما راجع به نارنجی چطور ؟ یا خاکستری ؟ احساسات لطیف ‌تری مانند هماهنگی و امید چطور ؟ کدام یک از رنگ‌ها بیشتر با آن‌ها مرتبط هستند ؟

از آنجا که رنگ یکی از محرک های اساسی بینایی در دنباله شناخت انسان است ، این سوالات مهم هستند . که جواب آنها را روانشناسی رنگ دارد .

ما لیستی از ۱۲ رنگ مورد استفاده در طراحی لوگو را همراه با دستورالعمل‌های عاطفی برای هر کدام ایجاد کرده‌ایم . به یاد داشته باشید, هیچ یک از این واکنش‌های احساسی به طور عینی به هر رنگ داده‌شده ثابت نیستند .

زمانی که این موضوع به روان‌شناسی رنگ , بافت و فرهنگ مربوط می‌شود . و به این دلیل که یک رنگ می‌تواند دو احساس بسیار متفاوت را نشان دهد, روشی خاص که در آن یک برند از رنگ استفاده می‌کند می‌تواند به معنای تفاوت بین بیماری و سلامت ( سبز ) باشد . با آن ذهن , و درک کامل شخصیت برند شما , انتخاب رنگ مناسب برای برند شما می‌تواند یک تصمیم منطقی و آگاهانه باشد تا یک ترجیح زودگذر .

روان‌شناسی رنگ قرمز :

 color psychology - red

 

مسلما ً دربین رنگ های هیجان انگیز , تاثیرات قرمز بر ذهن , بسیار نامحسوس است . بنابراین مهم است که برای اهداف تجاری به دقت مورد استفاده قرار گیرد . نشان داده شده است که قرمز باعث کاهش تفکر تحلیلی می شود - واکنش های ما را تسریع و تشدید می کند. دلیلی وجود دارد که قیمت فروش کالا را بر روی برچسب‌های قرمز نصب میکنند .

ورزشکارانی که در مقابل حریفانی قرار دارند که قرمز پوشیده اند احتمالاً شکست می خورند و دانش آموزان اگر قبلاً در معرض رنگ قرمز قرار بگیرند در تست ها عملکرد بدتری دارند. به هر حال قرمز رنگ علائم توقف ، اشتباهات دستوری و امور مالی منفی است.

قرمز دارای طولانی ترین طول موج در بین تمام رنگ ها است و به نظر می رسد نزدیکتر از آنچه که هست باشد. این رنگ شور و عشق است. رنگ قرمز تمایل به افزایش اشتها دارد و در طیف وسیعی از اصطلاحات رنگارنگ و متمرکز بر هیجان استفاده می شود. و مدت هاست که رنگ پرچم قرمز ، نشان پرچم کمونیسم و سوسیالیسم است .

سایر صفات عاطفی مرتبط با قرمز شامل موارد زیر است.

پیامدهای مثبت:

  • قدرت
  • شور
  • انرژی
  • بی باکی
  • استحکام – قدرت
  • هیجان

     

پیامدهای منفی:

  • عصبانیت
  • خطر
  • هشدار
  • سرکشی
  • پرخاشگری
  • درد

 

روانشناسی رنگ نارنجی

color psychology - orange

در چهارراه قرمز و زرد ، نارنجی نشسته است. نارنجی تحریک کننده ، هیجان انگیز و نشان دهنده اشتیاق و گرما است. این یک رنگ سرگرم کننده و پرانرژی است که در مارک تجاری بسیاری از تیم های ورزشی وجود دارد.

برخلاف قرمز یا زرد ، نارنجی برای جلب توجه - در مخروط های ترافیکی و وثیقه های تبلیغاتی استفاده می شود. مصرف کنندگان تمایل دارند رنگ نارنجی را با ارزش مرتبط کنند ، در واقع این واقعیتی است که مارک هایی مانند Home Depot از آن استفاده کرده اند.

در انتهای فیزیکی طیف نارنجی ، این رنگ راحتی در غذا ، گرما و پناهگاه را تداعی می کند. این رنگ غروب خورشید ، مرکبات و کدو تنبل است که برای همیشه در آمریکا و برای مشتریان آمریکایی به پاییز و هالووین مرتبط است. این به ویژه در مواردی است که با رنگ سیاه همراه شده باشد ، که به آن رنگ وحشت کارتونی و بیهوده بودن می بخشد.

احساسات اصلی رنگ نارنجی شامل موارد زیر است.

پیامدهای مثبت:

  • شجاعت
  • اعتماد به نفس
  • گرما
  • نوآوری
  • دوستی
  • انرژی

پیامدهای منفی:

  • محرومیت
  • نا امیدی
  • سهل انگاری
  • ناپختگی

 

روانشناسی رنگ زرد

color psychology - yellow

به نظر می رسد که رنگ زرد کوچکترین کلوپ هواداران از بین رنگ هاست ، اما کسانی که این رنگ را دوست دارند علاقه زیادی به انتخاب خود دارند. به طور گسترده یک رنگ شاد در نظر گرفته می شود ، اما رنگ زرد زیاد نیز می تواند احساس خشم ، ناامیدی ، ترس و اضطراب را تحریک کند. این به این دلیل است که سخت ترین رنگ برای گرفتن است.

مشخص شده است که رنگ زرد باعث افزایش متابولیسم می شود و در صورت استفاده صحیح ، می تواند عزت نفس را بالا ببرد. از آنجا که طول موج آن نسبتاً طولانی است ، قابل مشاهده ترین رنگ است. تحریک کننده و جلب توجه کننده است. علائم راهنمایی و رانندگی ، تبلیغات ، پد های قانونی و برخی از برچسب های هشدار دهنده از این رنگ استفاده می کنند.

سایر احساسات برانگیخته شده توسط زرد عبارتند از:

پیامدهای مثبت:

  • خوش بینی
  • گرما
  • خوشبختی
  • خلاقیت
  • عقل
  • برون گرایی

پیامدهای منفی:

  • بی منطقی
  • ترس
  • احتیاط
  • اضطراب
  • نا امیدی
  • بزدلی

     

روانشناسی رنگ سبز

color psychology - green

رنگ سبز برای دید چشمان ما راحت است زیرا هنگام برخورد به شبکه چشم نیازی به تنظیم ندارد. بنابراین آرامبخش ، آرام و دلنشین است. مجریانی که منتظر رفتن روی صحنه یا تلویزیون هستند در "اتاق های سبز" منتظر می مانند تا آرام شوند. رنگ سبز در واقع می تواند بینایی را بهبود بخشد و در بینایی شب نیز استفاده می شود زیرا چشم ما می تواند بیشترین سایه های آن را تشخیص دهد.

در وسط طیف ، رنگ سبز رنگ تعادل است. این نشان دهنده طبیعت ، باروری و حتی جنسیت است. دنیای سبز جهانی امن است ، جهانی سرسبز ، پر از آب و حیات آور. به همین دلیل این یک رنگ اطمینان بخش است. اگرچه مانند همه رنگ ها ، سبز جنبه منفی دارد. این یک باره نماد سلامتی و بیماری ، شانس و حسادت است.

لیست ویژگی های احساسی سبز شامل موارد زیر است:

پیامدهای مثبت:

  • سلامتی

  • امید
  • خنکی
  • طبیعت
  • رشد
  • رفاه

پیامدهای منفی:

  • دلزدگی
  • رکود
  • حسادت
  • بی پروایی
  • انرژی
  • بیماری

     

روانشناسی رنگ فیروزه ای

color psychology - turquoise

فیروزه یک رنگ تحول آفرین است و موقعیت طیفی آن را بین امنیت قابل تأمل رنگ آبی و سهولت آلی رنگ سبز تجسم می بخشد. این بیانگر وضوح اندیشه و ارتباطات است. رنگ فیروزه ای الهام بخش است که با شارژ مجدد روح ، دوباره پر کردن سطح انرژی و تحریک تفکر مثبت همراه است.

فیروزه یک باره درون گرایانه و از لحاظ ظاهری رسا است ، که نشان دهنده خلاقیت و ابراز وجود است. در بازار ، فیروزه اغلب در مارک های با محوریت ارتباطات ، از جمله آموزش ، رسانه و فناوری رایانه یافت می شود. این یک رنگ ایده آل برای تمیز کردن محصولات است زیرا تمیزی و خلوص را بدون اینکه بسیار بی حاصل باشد برانگیخته است.

به عنوان رنگ استحاله ، فیروزه می تواند عدم تصمیم گیری و فقدان تدبیر اساسی را در صورت استفاده در متن غلط ، نشان دهد.

سایر صفات روانشناختی مرتبط با فیروزه عبارتند از:

پیامدهای مثبت:

  • ارتباطات
  • وضوح
  • آرامش
  • الهام
  • ابراز وجود
  • التیامبخش

پیامدهای منفی:

  • خودستایی
  • رازداری
  • غیر قابل اعتماد بودن
  • بازدارندگی
  • نرده نشسته
  • دوری

 

روانشناسی رنگ آبی

color psychology - blue

جایی که قرمز رنگ بدن است ، آبی ذهن را تداعی می کند. آرام و ساکت ، رنگ شفافیت و برقراری ارتباط است. طبق مطالعات روانشناسی رنگ ، نشان داده شده است که رنگ آبی رایج ترین رنگ مورد علاقه در بین مردم جهان است و به ویژه توسط مردان ترجیح داده می شود. این البته در همه جای زندگی روزمره ما وجود دارد. آبی رنگ آسمان ، اقیانوس ها و دریاچه ها است.

این ترجیح جهانی است و فراگیر بودن محیط زیست ، رنگ آبی را بدون تهدید ، محافظه کارانه و سنتی می کند. برند ها وقتی برای هویت خود سایه ای از رنگ آبی را می خوانند ، هیچ خطری نمی کنند. این رنگ به عنوان نشانه ای از ثبات و قابلیت اطمینان دیده می شود و نشان داده شده است که کارگران در اتاق های آبی از تولید بیشتری برخوردار هستند.

آبی البته رنگ ناراحتی و سردی نیز هست. این ماده از کم اشتها ترین رنگ ها است زیرا شاخص فساد و سم است. برنامه های کاهش وزن پیشنهاد می کنند که غذا را از بشقاب آبی بخورید زیرا احتمال دارد کمتر از آن غذا بخورید.

در سراسر طیف ، ویژگی های عاطفی آبی عبارتند از:

پیامدهای مثبت:

  • اعتماد کردن
  • وفاداری
  • قابل اعتماد بودن
  • منطق
  • آرامش
  • امنیت

پیامدهای منفی:

  • سرما
  • دوری
  • بی احساس
  • بی دوستی
  • بی توجهی
  • ناپسند

 

روانشناسی رنگ بنفش

color psychology - purple

در تقاطع قرمز و آبی ، بنفش تعادل جذاب ویژگی های مردانه و زنانه است - در عین حال گرم و خنک ، در عین حال هیچ کدام. این ترکیب آرامش آبی و تحریک قرمز می تواند ناخوشایند باشد ، مگر اینکه سلطه یکی یا دیگری روشن باشد. بنفش مایل به آبی ، پس از آن کاملاً سرد است ، در حالی که بنفش مایل به قرمز ، کاملاً گرم است.

بنفش رنگ سلطنت و شجاعت است و ثروت ، تجمل و ظرافت را نشان می دهد. این رنگ در میان نادرترین رنگهای طبیعت است و به همین دلیل می تواند به صورت خاص یا مصنوعی باشد .

بنفش در کمترین طول موج وجود دارد و آخرین موردی است که قابل مشاهده است. به همین دلیل ، با زمان ، مکان و کیهان همراه است. این مملو از معنویت ، تفکر و مدیتیشن است که حاکی از خلاقیت و تخیل است.

مقادیر همراه بنفش شامل موارد زیر است.

پیامدهای مثبت:

  • عقل
  • لوکس
  • ثروت
  • معنویت
  • تخیلی
  • پیچیدگی

پیامدهای منفی:

  • درون گرایی

  • انحطاط
  • سرکوب
  • حقارت
  • اسراف
  • خلق و خوی

 

روانشناسی رنگ سرخابی

color psychology - magenta

کاملاً قرمز و کاملا بنفش نیست ، سرخابی رنگ خودش را دارد و دارای پیامدهای متمایز و روانشناختی است. سرخابی رنگی از تعادل عاطفی و هماهنگی جسمی است. این رنگ بسیار پیشرفته و در عین حال عملی است ، منطق و بینش را برانگیخته است.

سرخابی از شفقت ، حمایت و مهربانی بیداد می کند و با احساس احترام به خود و قناعت همراه است. این یک رنگ تحول است ، که نشان می دهد ایده های قدیمی و ایده های جدید از بین رفته اند.

سرخابی میزان جسارت خاصی از رنگ قرمز را حفظ می کند و بنابراین می تواند بسته به زمینه ، خشمگین و تکان دهنده یا ابتکاری و تخیلی به نظر برسد. این کاملاً مناسب کارهای خلاقانه و ناسازگار است.

پیامدهای روانشناختی سرخابی شامل موارد زیر است:

پیامدهای مثبت:

  • تخیلی
  • شور
  • دگرگونی
  • خلاق
  • نوآوری
  • تعادل

پیامدهای منفی:

  • بی شرمی
  • عدم انطباق
  • معاشرت
  • تکانشگری
  • خارج از مرکز بودن
  • زودگذر بودن

 

روانشناسی رنگ قهوه ای

color psychology - brown

قهوه ای از رنگهای قرمز و زرد تشکیل شده است که درصد زیادی از آن سیاه است. به همین دلیل ، با شدت جدی همان رنگ سیاه ، اما با لحنی گرمتر و نرمتر آغشته است.

قهوه ای محکم و قابل اعتماد ، رنگ زمین و طبیعت فراوان است. از قابلیت اطمینان و اصالت چوب یا چرم برخوردار است و بیشتر اوقات در میان رنگهای ارجح مردان نسبت به زنان است. این رنگ می تواند غم انگیز و مبهم باشد. در قلب آن رنگ عملی و سودمند ، قهوه ای اگر به درستی استفاده شود می تواند پیچیده باشد.

ویژگی های روانشناختی براون عبارتند از:

پیامدهای مثبت:

  • جدی بودن
  • گرما
  • خاکی بودن
  • قابلیت اطمینان
  • حمایت کردن
  • اعتبار

پیامدهای منفی:

  • بی روحیه
  • سنگینی
  • فقدان پیچیدگی
  • غمگینی
  • آلودگی
  • محافظه کاری

 

روانشناسی رنگ سیاه

color psychology - black

سیاه جذب کل رنگ ها است. این واقعیت به تنهایی پیامدهای روانی عمیقی دارد. رنگ سیاه نماد قدرت است. سیاه رنگ منع کننده است: انرژی را جذب می کند و شخصیت را در بر می گیرد. این اساساً عدم وجود نور است ، که رنگ و بویی شوم به آن می بخشد.

لااقل از نظر مفهومی هیچ رنگی برای سیاه وجود ندارد. سیاه با شریک قطری خود در جرم و جنایت یعنی رنگ سفید ، به معنی پیچیدگی ، وزن و جدیت است. رنگ سیاه بی انتها و شیک است. به لباس مشکی کوچک یا یک یقه پشت سیاه و سفید نمادین فکر کنید.

سیاه رنگ پیچیدگی ، و عزاداری است. این لباس توسط هر دو کشیش و شرور پوشیده شده ، می تواند تسلیم (در برابر خدا) یا شرارت و شر باشد.

ویژگیهای کامل روانشناختی سیاه شامل موارد زیر است.

پیامدهای مثبت:

  • پیچیدگی
  • امنیت
  • توان
  • ظرافت
  • قدرت
  • ماده

پیامدهای منفی:

  • ظلم
  • سرما
  • تهدید
  • سنگینی
  • شر
  • عزاداری

 

روانشناسی رنگ خاکستری

color psychology - gray

خاکستری خالص یکی از رنگ هایی است که هیچ ویژگی روانشناختی غالب ندارد. اما این به این معنی نیست که پیشنهاد قدرتمندی نیست. خاکستری مدرن و پیشرفته است ، رنگی که برای فناوری و مارک های لوکس به خوبی کار کرده است. ظرافت ذاتی آن می تواند یک نقطه قوت و یک ضعف باشد.

استفاده ماهرانه از رنگ خاکستری قدرت و پیچیدگی را برمی انگیزد. خاکستری رنگ شوم اما قدرتمند است - . این رنگ تأثیر عمیق بر روی رنگ های اطراف خود دارد ، هم برای تعادل رنگ ها و هم ایجاد فضای منفی به جای رنگ سفید کار می کند.

ویژگی های خاکستری شامل:

پیامدهای مثبت:

  • بی زمانی
  • بی طرفی
  • قابلیت اطمینان
  • تعادل
  • هوش
  • استحکام – قدرت

پیامدهای منفی:

  • عدم اعتماد به نفس
  • رطوبت
  • افسردگی
  • خواب زمستانی
  • کمبود انرژی
  • بی پروایی

 

روانشناسی رنگ سفید

color psychology - white

جایی که رنگ سیاه جذب تمام نور و تجسم تمام رنگ است ، بازتاب و عدم آن سفید است. به همین دلیل ، مدتهاست که نماد پاکی و برائت است. در مراقبت های بهداشتی ، رنگ سفید به معنی پاکیزگی و بی حاصل بودن است.

ارتباط سفید با لباس های عروسی بسیار جا افتاده است. این مدل همچنین مدرن است که توسط برند هایی مانند اپل استفاده می شود تا نشان دهنده یک سبک شیک و زیبا باشد. این کمترین رنگ در بین تمام رنگ ها است و درک بیشتری از فضا را ایجاد می کند.

سفید رنگ تخته های خالی است ، نمادی از طراوت و آغاز جدید استرنگ سفید می تواند سردی ، پوکی و انزوا را به ذهن متبادر کند.

پیامدهای روانشناختی رنگ سفید شامل موارد زیر است:

پیامدهای مثبت:

  • تمیزی
  • وضوح
  • خلوص
  • سادگی
  • پیچیدگی
  • خنکی

پیامدهای منفی:

  • بی حاصل بودن
  • سرما
  • بی دوستی
  • نخبه پرستی
  • انزوا
  • پوچی

 

نتیجه

هویت برند شما نحوه درک برند شما از جهان را مشخص می کند. رنگ یک جز جدایی ناپذیر برای درک است. انتخاب رنگی که شخصیت تجاری شما را به بهترین وجه تجسم بخشد ، برای ساخت یک برند کاملا معتبر، حیاتی است. با درک روانشناسی رنگ ، می توانید بر اساس بینشی که از نظرسنجی های بیشمار علمی به دست آمده ، انتخاب کنید. بنابراین ، کدام رنگ برای برند شما مناسب است؟

میتوانید همه چیز را به طراحان مجرب استودیو آی دیزاین بسپارید تا بهترین رنگ و مناسب ترین آنها را برای برند شما انتخاب کنند.